Hoofdmenu

Achterlijkheid..!!

Gestart door Azjdhiedh, 21/03/2005 om 01:15:58

Dora

Citaat van: Ait_Touzinie op 23/03/2005 om 21:04:35
Azul,

Ik vindt dat Riffijnen in het bijzijn van een verabiriseerde berber (nep arabier) nooit moeten overschakelen naar het dariza.  Want andersom zullen zij het zeker ook niet doen.
Voor veel neppe Riffijnen is het hip als je het dariza wat beheerst. Velen vinden het Dariza mooier, en het is volgens hun de taal van de islam.  Oftewel veel riffijnen zijn arabs wannabees. 
Toch merk eenerzijds, dat er steeds meer Riffijnen trotser beginnen te worden op hun indentiteit.

En zeg nou eens eerlijk: Zijn er echt zoveel dariza sprekende Riffijnen die strijden voor het behoud van het tmazight???  Ze zullen eerder blij worden als het tamazight voorgoed zal verdwijnen.

rmoehim, adwenni nta

azul mis 'n oe'toezine,

je hebt absoluut gelijk, en dat ontken ik ook niet.
maar denk je nou echt dat we mensen bewuster zullen maken door ze steeds de grond in te boren??....toen ik 5 jaar geleden voor het eerst contact had met een hele bewuste en actieve amazigh was ik volslagen verbaasd van alle verhalen. maar de manier hoe hij het overbracht was zeker niet zoals de meeste dat doen. behandelde mij altijd met veel respect en gaf me het gevoel dat ik niet minder waard ben dan hij, al had hij natuurlijk veel meer kennis op dit gebied. langzamerhand ben ik gaan beseffen dat ik veel dingen niet heb mee gekregen (verhalen van toendertijd bv), maar heb veel info bijelkaar getrommeld van verschillende actievelingen. mijn tmazight is met het jaar sterker geworden en nu kan ik met volle trots zeggen dat ik het accentloos en vloeiend spreek.

ik ben niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn. maar dat kan alleen als we onszelf anders gaan opstellen. onze broeders en zusters benaderen zonder al die haat en vooroordelen. ik weet dat de meeste zeggen; "ja maar de arabier voelt zich verheven en die heeft ook vooroordelen". wat de arabier doet kan onmenselijk zijn, maar zal zijn voetstappen niet volgen. maar besef dat zij geen arabieren zijn, al stellen zij zich zo op. wij nodigen ieder uit om zich bewust te worden van zijn werkelijke IK, maar als zij het niet willen inzien dan houdt het op. het is niet aan ons om ze dan maar als "afvalligen" te zien.

sraam

IIAwaryagherII

Afvalligheid beoordeel je op de daden van een persoon, en dan wel zichtbare daden.
Amazigh zijn is geen geloof wat berust op iets wat je niet bewijzen kunt, dit is te bewijzen en dus ook de afvalligheid van mensen.
Wel degelijk kun je dus mensen als afvallig aanmerken!

Azjdhiedh

Citaat van: Tamza op 23/03/2005 om 14:53:12

Ik vind het nergens op slaan dat deze mensen van 'achterlijkheid' worden beschuldigd of dat ze gedwongen wordt dat ze het Thmazight leren spreken. Want zoals ik al zei: de Amazigh-identiteit omvat meer dan alleen de taal.

Citeer

ik vind juist dat de taal een van de meest belangrijke pilaren is van een cultuur.
als dit niet zo belangrijk is, dan hamerden de arabieren er niet zo op om ons
arabisch-talig te maken.

Azjdhiedh

Citaat van: IIAwaryagherII op 22/03/2005 om 23:35:13
Citaat van: L_L op 22/03/2005 om 18:48:51
inderdaad daar kan jij niets aan doen, en ik ook niet. maar ik spreek het tamazight beter dan de meeste "bewuste imazighen"....omdat wij daar uiteindelijk voor gekozen hebben. bij ons thuis wordt er geen darija meer gesproken, maar wanneer er familie over de vloer komt die dat wel spreken dan is darija op dat moment de spreektaal. waarom??..omdat wij beide spreken en zij niet....

maar goed, blijkbaar vind jij dit onbegrijpelijk en niet reeel..than so be it...lang leve de vrijheid van meningsuiting ;)

salut
L_L
Stel dat er een famillielid komt die arabisch spreekt, en hij ziet de de groep vrolijk verder gaat in het tamazight.
Mischien raakt deze eerst wat gefrustreerd maar later zal hij/zij begrijpen dat hij/zij zich bevind tenmindden van imazighen en dus vanzelfsprekend is dat hij als famillie zijnde wat bij gaat leren.
Ik zou me eerder schamen als iedereen overgaat tot het Darija en er komt een amazigh bij zitten die geen woord darija verstaat, hoe wil je dat oplossen?
Uhm vertalen mischien? wel zo schandalig want dit kom ik bij velen tegen.
Hoe denk je dat die amazigh zich zal voelen? heb je daar wel eens aan gedacht ipv altijd alleen maar die arme darijist?!
Hij /zij staat of zit midden bij zn groepje broeders/zusters die ineens maling aan hem/haar hebben, en zich gaan uitsloven voor die darijist!
Wel deze klachten komen niet van mij, maar is een feit dat geregeld voorkomt.
Bewijst hoe ver de afstand is tussen ons en de mensen die voor onze zaak stierven.
Salut!

azul,

het is idd.. zo dat mensen overschakelen naar het darija als er een darijist bij komt.
dit is gewoon schandalig, men verkiest een vreemde boven zn eigen broeder/zuster.

lees dit ffe, want ik had hier al eerder een topic over geopend.

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=5023.msg103513#msg103513

IIAwaryagherII

Citaat van: Uchan op 24/03/2005 om 17:42:38
Citaat van: IIAwaryagherII op 22/03/2005 om 23:35:13
Citaat van: L_L op 22/03/2005 om 18:48:51
inderdaad daar kan jij niets aan doen, en ik ook niet. maar ik spreek het tamazight beter dan de meeste "bewuste imazighen"....omdat wij daar uiteindelijk voor gekozen hebben. bij ons thuis wordt er geen darija meer gesproken, maar wanneer er familie over de vloer komt die dat wel spreken dan is darija op dat moment de spreektaal. waarom??..omdat wij beide spreken en zij niet....

maar goed, blijkbaar vind jij dit onbegrijpelijk en niet reeel..than so be it...lang leve de vrijheid van meningsuiting ;)

salut
L_L
Stel dat er een famillielid komt die arabisch spreekt, en hij ziet de de groep vrolijk verder gaat in het tamazight.
Mischien raakt deze eerst wat gefrustreerd maar later zal hij/zij begrijpen dat hij/zij zich bevind tenmindden van imazighen en dus vanzelfsprekend is dat hij als famillie zijnde wat bij gaat leren.
Ik zou me eerder schamen als iedereen overgaat tot het Darija en er komt een amazigh bij zitten die geen woord darija verstaat, hoe wil je dat oplossen?
Uhm vertalen mischien? wel zo schandalig want dit kom ik bij velen tegen.
Hoe denk je dat die amazigh zich zal voelen? heb je daar wel eens aan gedacht ipv altijd alleen maar die arme darijist?!
Hij /zij staat of zit midden bij zn groepje broeders/zusters die ineens maling aan hem/haar hebben, en zich gaan uitsloven voor die darijist!
Wel deze klachten komen niet van mij, maar is een feit dat geregeld voorkomt.
Bewijst hoe ver de afstand is tussen ons en de mensen die voor onze zaak stierven.
Salut!

azul,

het is idd.. zo dat mensen overschakelen naar het darija als er een darijist bij komt.
dit is gewoon schandalig, men verkiest een vreemde boven zn eigen broeder/zuster.

lees dit ffe, want ik had hier al eerder een topic over geopend.

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=5023.msg103513#msg103513
Hmm dit vraagstuk van ergernis komt helaas in bijna alle discussies voor.
Het is een beschamende feit dat nog altijd dagelijks plaatsvind.

Samariaan

Citaat van: Uchan op 24/03/2005 om 17:36:30
Citaat van: Tamza op 23/03/2005 om 14:53:12

Ik vind het nergens op slaan dat deze mensen van 'achterlijkheid' worden beschuldigd of dat ze gedwongen wordt dat ze het Thmazight leren spreken. Want zoals ik al zei: de Amazigh-identiteit omvat meer dan alleen de taal.

Citeer

ik vind juist dat de taal een van de meest belangrijke pilaren is van een cultuur.
als dit niet zo belangrijk is, dan hamerden de arabieren er niet zo op om ons
arabisch-talig te maken.

natuurlijk is de taal het belangrijkst, maar het min-punt van Tmazight is dat het een  taal is die je niet uit een boek kunt leren,  het moet gewoon jarenlang tegen je worden gebruikt eer dat je er iets logisch van kunt maken. Verwachten van arabische-imazighen dat ze een snelle omschakeling maken  is onrealistisch , ze duidelijk maken van hun roots gaat echter wat makkelijker.

abrid

Beste Mo,

Daarom moet je zelf in de taal duiken. Als je gaat nadenken over hoe een woord te schrijven blijft het ook beter hangen. Dat is wat we missen omdat we het niet van jongs af aan hebben meegekregen.

Dighri g Demzi em Dira g Uzru! Leren in je jeugd is net schrijven in steen.

Dora

zoals je ziet zullen de kinderen het nl nu leren schrijven en spreken op de basisschool > gevolgd door engels, frans, duits en vanaf de Havo ook latijns en arabisch...

wie gaat ervoor zorgen dat het tamazight ook ingevoerd gaat worden in het middelbaar onderwijs??

Azjdhiedh

Citaat van: L_L op 25/03/2005 om 09:25:59
zoals je ziet zullen de kinderen het nl nu leren schrijven en spreken op de basisschool > gevolgd door engels, frans, duits en vanaf de Havo ook latijns en arabisch...

wie gaat ervoor zorgen dat het tamazight ook ingevoerd gaat worden in het middelbaar onderwijs??

wij niet helaas, als ze allemaal over blijven schakelen op het "arabisch".

athsaynou

Citaat van: Uchan op 27/03/2005 om 16:18:16
Citaat van: L_L op 25/03/2005 om 09:25:59

wij niet helaas, als ze allemaal over blijven schakelen op het "arabisch".

WIJ...wees trots voor wat je bent en promoot het...