Hoofdmenu

Achterlijkheid..!!

Gestart door Azjdhiedh, 21/03/2005 om 01:15:58

Tamza

Je slaat een beetje door, ArwayagherII.

Als ik een Darijja-spreker was en er kwam een schreeuwerd naar me toe om mij met opgeheven vingertje te vertellen dat ik mijn afkomst verloochen en dat ik voor een keuze moet maken die jij voor mij stelt, dan zou ik vriendelijk zeggen: ruh atuwced taxna. Maar dan in het Darijja natuurlijk.

E3ber_Tastite

Ik vind het idd achterlijk als 2 Imazighen zich moet aanpassen aan een Darijist. Als ik tussen 2 Darijisten zit, schakelen zij ook niet over naar het Tmazight, maar zeggen ze 'ga maar Arabisch leren', dus waarom kunnen wij dat dan niet tegen hun zeggen, ik doe dat in ieder geval wel.

Het achterlijkste vind ik nog wel, de Imazighen die in het bijzijn van andere Imazighen in het Darija gaan praten, zo willen ze laten zien van 'kijk wij beheersen het Arabisch, wij zijn modern', zo denken nog veel Imazighen, ik denk dan van 'raah atuwced taxna nec, cek d Ta3raft nec'.

Awayegher, denk een beetje aan je bloeddruk, deze zaken kan je niet één twee veranderen.

Tamza

Trouwens, Arabische Riffijnen bestaan niet nee, Arabofone Riffijnen wel. En dat is waar het hier om gaat. Ik ken zat Arabofone Riffijnen die dezelfde Riffijnse trots, cultuur en perceptie van de Amazigh-zaak delen als ik. De Amazigh-identiteit is niet slechts enkel aan taal verbonden. Mensen moeten eens ophouden belangrijke zaken zo oppervlakkig en zwart-wit te benaderen.

Samariaan

.

Samariaan

Citaat van: IIAwaryagherII op 22/03/2005 om 23:37:03

rooh attetsed shek, ik weet maar al te goed wat ze bedoeld.

dat zal ik zeker doen, maar wel tijd voor jou dan om wakker te worden.

Isefrawen

Tamza gaat de laatste tijd nogal veel met darijisten om denk  ik ;D

Amedduker

Arabo-irifijen, Frankfoonisten-irifijen, Espaniofoonisten-Irifijen, en Amazighofoon-irifijen. Ik ben van de laatst groep, want ik wil zoals elke amazigh van idemman dat mijn volk zijn verloren  plek in de geschiedenis terug moet krijgen, en een volwaardig behandeling verdient in deze moderne tijd.
Ura d yej ima yarezzu aneqqim neddar, marra tarezzu axthar zzaysen hima azzaynegh gen min xisen. Amezruy athnari si fassen nnegh, tamurt nnegh at nessuyur nith ay imazighen nnegh.
Ewa d wenni netta, azul inu.

Tamza

Citaat van: Jonas_lcf op 23/03/2005 om 09:33:39

Tamza gaat de laatste tijd nogal veel met darijisten om denk  ik ;D

Valt mee, niet dat dat erg zou zijn. Maar de Riffijnen ik ken die van huis uit met het Darijja zijn opgegroeid zijn geen zelfverloochenaars. Ze weten heel goed wat hun werkelijke afkomst is en zij steunen ook de Amazigh-zaak. Ik vind het nergens op slaan dat deze mensen van 'achterlijkheid' worden beschuldigd of dat ze gedwongen wordt dat ze het Thmazight leren spreken. Want zoals ik al zei: de Amazigh-identiteit omvat meer dan alleen de taal.

Persoonlijk stoor ik me juist aan Imazighen die vloeiend de taal spreken, maar totaal geen hart hebben voor de Amazighzaak. Sterker nog, ze ridiculiseren hun eigen cultuur.

IIAwaryagherII

Citaat van: MohamedUK op 23/03/2005 om 01:04:33
Citaat van: IIAwaryagherII op 22/03/2005 om 23:37:03

rooh attetsed shek, ik weet maar al te goed wat ze bedoeld.

dat zal ik zeker doen, maar wel tijd voor jou dan om wakker te worden.
als dat inhoud dat ik in de rij moet meelopen van jou pro arabische clan, slaap ik liever verder .

IIAwaryagherII

Citaat van: Tamza op 22/03/2005 om 23:50:29
Je slaat een beetje door, ArwayagherII.

Als ik een Darijja-spreker was en er kwam een schreeuwerd naar me toe om mij met opgeheven vingertje te vertellen dat ik mijn afkomst verloochen en dat ik voor een keuze moet maken die jij voor mij stelt, dan zou ik vriendelijk zeggen: ruh atuwced taxna. Maar dan in het Darijja natuurlijk.
Dame daar gaat het helemaal niet om, tenminste niet wat mijn mening betreft.
waar het omgaat is een darija sprekende waarvan jij op voorhand zoeiezo zn afkomst niet kent, die zich voegd in een gezelschap van bv Riffijnen, en deze vervolgens overgaan naar het Darija.
Zonder zich af te vragen of er mischien niet darija sprekende broeders/zusters in hun aanwezigheid zijn, dat bedoel ik.
Het onvoorwaardelijk voortrekken van het Darija, stimuleerd de stagnatie van tamazight.
van het een komt het ander, zo zie ik het tenminste en zoals ik weet ben ik echt niet de enige.
haha over dat taxna gebeuren, zou leuk worden ;)

IIAwaryagherII

Citaat van: E3ber op 23/03/2005 om 00:01:45
Ik vind het idd achterlijk als 2 Imazighen zich moet aanpassen aan een Darijist. Als ik tussen 2 Darijisten zit, schakelen zij ook niet over naar het Tmazight, maar zeggen ze 'ga maar Arabisch leren', dus waarom kunnen wij dat dan niet tegen hun zeggen, ik doe dat in ieder geval wel.

Het achterlijkste vind ik nog wel, de Imazighen die in het bijzijn van andere Imazighen in het Darija gaan praten, zo willen ze laten zien van 'kijk wij beheersen het Arabisch, wij zijn modern', zo denken nog veel Imazighen, ik denk dan van 'raah atuwced taxna nec, cek d Ta3raft nec'.

Awayegher, denk een beetje aan je bloeddruk, deze zaken kan je niet één twee veranderen.
Hmm nee a tawmat, een hogere druk als 50/100 halen ze er bij mij niet uit :)
Sommigen zeggen dat mensen doordraven en de andere weer te laks, ik kan je vertellen dat mensen rondom me, me juist achter vinden lopen en dus mischien zijn deze internet bezoekers die nog verder achterlopen dan in het echte leven.
Telkens weer dat geblaat dat men dingen te zwart wit ziet etc, ik zou me langzamerhand gaan afvragen of mensen dingen mischien niet te rooskleurig zien!

Salut!

Amedduker

Mee eens ay awayigher nnegh.
Ewa d wenni netta, azul inu.

*-RiFFijn0s-*

Azul,

Ik vindt dat Riffijnen in het bijzijn van een verabiriseerde berber (nep arabier) nooit moeten overschakelen naar het dariza.  Want andersom zullen zij het zeker ook niet doen.
Voor veel neppe Riffijnen is het hip als je het dariza wat beheerst. Velen vinden het Dariza mooier, en het is volgens hun de taal van de islam.  Oftewel veel riffijnen zijn arabs wannabees. 
Toch merk eenerzijds, dat er steeds meer Riffijnen trotser beginnen te worden op hun indentiteit.

En zeg nou eens eerlijk: Zijn er echt zoveel dariza sprekende Riffijnen die strijden voor het behoud van het tmazight???  Ze zullen eerder blij worden als het tamazight voorgoed zal verdwijnen.

rmoehim, adwenni nta

AdamX

sinds wanneer is Dariza de taal van de koran ! hadden ze gewild dat het zo was .

ameziane

Citaat van: AdamX op 21/03/2005 om 20:08:49
Als ik een marokkaan tegen kom van wie ik de achtergrond niet ken dan spreek ik hem in de eersteinstantie in het dariza,
Ik had vroeger de neiging om hetzelfde te doen als jij zegt. Nu doe ik het anders: ik spreek die persoon aan in het Tamazight, tenzij blijkt dat hij een andere taal spreekt.
Dus i.p.v. DARIJA tenzij is het nu TAMAZIGHT tenzij, maar waarom zou je ook wetende dat 90% van de Marokkanen in Nederland Riffijns is?