De leiders maken geen "fans" en geen "roem"

Gestart door Matoub, 20/03/2005 om 19:07:30

Matoub

Azul,

Herman Obdeijn vermeldt in zijn boek " geschiedenis van Marokko " dat Abdelkarim el Khattabi zei na jaren in zijn ballingschap dat de geesten niet rijp waren om zijn droom te verwzenlijken, omdat de stammenniet volkomen onderworpen waren aan hem ( zoiets ).

Allereerst denk ik dat Herman Obeijn dat gezegd heeft om te vermijden te zeggen dat de spanjaarden gifgas gebruikten tegen de Riffijnen en daarmee waren de Riffijnen verslagen. Maar dit is niet de bedoeling ( hier ).

Volgens mij had Abdelkarim niets kunnen bereiken zonder de Riffijnen (zijn fans / aanhangers ) hij was een held dankzij zijn fans, dus het is logischer te zeggen dat de fans de roem en de leiders maken en niet de tegenstelling. oftewel kunnen we zeggen dat de leiders de titel van de fansroem en een symbool daarvan zijn.

Om dit duidelijk te maken zou ik dit veronderstellen:

Stel voor dat een Moslim voor een islamitisch rijk zou preken in een extreme christelijke of joodse gemeenschap. Wat zou zijn lot zijn ?

als die christenen en joden best tolerant zouden zijn, danzouden ze hem negeren. Maar indien hij in islamitische gemeenschap zou preken dan zou hij wel aanhangers winnen. en dit laat me zeggen dat een preker / leider geen fans / aanhangers maakt, maar hij wordt door de fans / aanhangers als leider gekozen /  gemaakt, en die leider zou niet lang als leider blijven indien hij zijn strategies zou willen toepassen die niet met de wil van zijn aanhangers / fans samengaan.

Met andere woorden: de leider is de woordvoerder van zijn fans / aanhangers ( die hem gemaakt hebben ) niet meer. en hij kan pas als onafhankelijke leider plannen als hij zou manipuleren of anders zou hij de nodige macht zou krijgen om sterker dan zijn fans te worden.

Dit geldt ook voor de huidige Riffijnen. geen leider zou ontstaan om de belangen van Riffijnen te verdedigen zolang de fans / aanhangers niet bestaan.

( De planten groeien niet overal )
Of is het niet ?

igwentje


allasian

in onze taal is "roem" een benaming voor stro.