Jullie geloofden in geesten

Gestart door 586VoorChristus, 18/03/2005 om 21:08:21

Klatta

Citaat van: 586VoorChristus op 18/03/2005 om 21:08:21
De Imazighen geloofden in de geesten en hun kracht, daarom probeerden ze in contact met bovennatuurlijke wereld te komen via de geesten van hun gestorven voorouders

en de arabieren aanbaden beeldjes.. dus wat wil je zeggen.

Isefrawen

Citaat van: Souani op 29/06/2005 om 03:07:49
Citaat van: 586VoorChristus op 18/03/2005 om 21:08:21
De Imazighen geloofden in de geesten en hun kracht, daarom probeerden ze in contact met bovennatuurlijke wereld te komen via de geesten van hun gestorven voorouders

en de arabieren aanbaden beeldjes.. dus wat wil je zeggen.


Hahaha, Imazighen geloofden tenminste in bovennatuurlijke krachten; die arabieren zaten maar een beetje voor een beeldje te kloten... eigenlijk best sneu dat daar nu de laatste rustdag van de profeet is. Kaaba werden de machtigste beeldjes aanbeden.

Dobry Den

Citaat van: Jonas_lcf op 29/06/2005 om 08:59:24
eigenlijk best sneu dat daar nu de laatste rustdag van de profeet is. Kaaba werden de machtigste beeldjes aanbeden.

Kan iemand mij vertellen waarom de Moslims deze traditie (lees: het vereren van de Kabaa) hebben overgenomen? Wat ik begrepen heb is dat er een wijziging heeft plaatsgevonden van de moskee in Jeruzalem naar de Kabaa in Mekka.  Waarom is dit gebeurd? De Kabaa was voor de komst van de Islam al een bedevaartsoord. Waarom bleef dit nog steeds gehandhaafd en is er niet gekozen voor een ander heilig plek (bijv. de grot waar de eerste openbaring plaatsvond)? Nu wordt de link met de voorislamitsche religie wel snel gemaakt.

Farid_Nejdir

Citaat van: Dobry Den op 29/06/2005 om 11:09:17
Citaat van: Jonas_lcf op 29/06/2005 om 08:59:24
eigenlijk best sneu dat daar nu de laatste rustdag van de profeet is. Kaaba werden de machtigste beeldjes aanbeden.

Kan iemand mij vertellen waarom de Moslims deze traditie (lees: het vereren van de Kabaa) hebben overgenomen? Wat ik begrepen heb is dat er een wijziging heeft plaatsgevonden van de moskee in Jeruzalem naar de Kabaa in Mekka.  Waarom is dit gebeurd? De Kabaa was voor de komst van de Islam al een bedevaartsoord. Waarom bleef dit nog steeds gehandhaafd en is er niet gekozen voor een ander heilig plek (bijv. de grot waar de eerste openbaring plaatsvond)? Nu wordt de link met de voorislamitsche religie wel snel gemaakt.
Ten eerste was er sprake van vijandigheid van de joodse heersers van jerusalem, en kreeg de profeet later een openbaring waarin hij werd aangespoord zijn mensen niet langer die richting op te laten bidden.
Die ka3ba word ook wel albayt ibrahim genoemd en zou ook heilig zijn voor de moslims.
Dat het een van de heiligste zou zijn valt niet te betwisten en daarom als je alles bijelkaar opteld werd er voor die plek gekozen.
De profeet ibrahim en zijn zoon ismael werden als de voorvaderen gezien van de arabieren dus is het niet meer dan logisch dat men hem eerde, zelfs voor de komst van de islam.

Ik hoop je iets duidelijker te hebben gemaakt en Azul ienoe