" Fes " is een Berbers woord

Gestart door Matoub, 18/03/2005 om 19:23:06

Matoub

Azul,

Ik heb geweten dat " Fes " een Berbers woord is. Weet iemand wat dit betekent ?

Anir

Fes is gesticht door een man uit het midden oosten en zijn naam is Idris Boe'addes. IK denk niet dat fes een Amazigh woord is.

Matoub

Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 19:29:18
Fes is gesticht door een man uit het midden oosten en zijn naam is Idris Boe'addes. IK denk niet dat fes een Amazigh woord is.

Fes is een berbers woord (Mohamed Chafik).

Fessi

Citaat van: Ales op 18/03/2005 om 19:31:05
Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 19:29:18
Fes is gesticht door een man uit het midden oosten en zijn naam is Idris Boe'addes. IK denk niet dat fes een Amazigh woord is.

Fes is een berbers woord (Mohamed Chafik).

Fes is zo een ploeg ding... het is een amazig woord

Anir

Citaat van: Ales op 18/03/2005 om 19:31:05
Fes is een berbers woord (Mohamed Chafik).
Waarom zou een Arabier die geen Tamazight spreekt en Imazighen heeft gearabiseerd toch een Amazigh naam geven een stad? Chafik kletst soms onzin.

Matoub

Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 19:33:14

Fes is zo een ploeg ding... het is een amazig woord

jij bedoelt fa's (fas in marokkaans Arabisch ), dat is een Arabisch woord, maar dat is niet juist .

Matoub

Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 19:38:17
Waarom zou een Arabier die geen Tamazight spreekt en Imazighen heeft gearabiseerd toch een Amazigh naam geven een stad? Chafik kletst soms onzin.

Jij zei: "Idris bo'addis" (idris die een buik heeft  ), hij was getrouwd met een Berberse vrouw, en zijn zoon had een berberse vrouw, die man (Idris I) is gevlucvht naar Marokko om bescherming te vragen, hij heeft niets verabiseerd, ik twijfel er zelfs aan of hij die stad gesticht heeft, en verder zou hij geen steden noemen (denk ik).