bidden in het Tamazight.

Gestart door Aqsil, 29/06/2004 om 19:45:56

Aqsil

De leider van de Amazigh organisaties zei in Aljazeera dat Imazighen in het Tamazight moeten bidden. Hij zelf bid in het Tamazight en leest Koran in het Tamazight. Deze man is een Sousi of Chalhi en werkt en woon in Rabat.

Denk je dat dit kan?
Mijn hersens zeggen ja en mijn gevolens zeggen nee.

Samariaan

goeie vraag, je kunt namelijk wel je dhikr du3a enzovoort in elke taal doen die je wil. maar het lijkt me eigenlijk lastiger om stukken Quran te leren in een andere taal, aangezien de Quran een ritme heeft, wat het makkelijker maakt te memoriseren. Verder bestaan veel arabische zinnen uit 1 woord, ik neem dan aan dat je in veel gevallen zelfs meer moet memoriseren wanneer je het zou vertalen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je de nederlandse vertaling van Quran leest.

AFRA

CiteerDe leider van de Amazigh organisaties zei in Aljazeera dat Imazighen in het Tamazight moeten bidden. Hij zelf bid in het Tamazight en leest Koran in het Tamazight. Deze man is een Sousi of Chalhi en werkt en woon in Rabat.

Denk je dat dit kan?

als ik me niet vergis ,kan dat wel.
de imam abi hanifa annu3maan (de stichter van de madhhab al-hanafi die door de egyptenaar geadopteerd is ,terwijl de marokkanen de madhhab almaliki adopteerden) : heeft gezegd dat een moslim in een niet-arabisch mag bidden.

dat is lang geleden dat ik dat hoorde, nu weet ik niet meer of dat wel gehoord heb of niet.

Aqsil

Citeerals ik me niet vergis ,kan dat wel.
de imam abi hanifa annu3maan (de stichter van de madhhab al-hanafi die door de egyptenaar geadopteerd is ,terwijl de marokkanen de madhhab almaliki adopteerden) : heeft gezegd dat een moslim in een niet-arabisch mag bidden.
Weet iemand meer hierover en natuurlijk met verwijzing naar bronnen.

Y._Touzani

CiteerDe leider van de Amazigh organisaties zei in Aljazeera dat Imazighen in het Tamazight moeten bidden. Hij zelf bid in het Tamazight en leest Koran in het Tamazight. Deze man is een Sousi of Chalhi en werkt en woon in Rabat.

Denk je dat dit kan?

azul,

wat denk jij van tientallen miljoenen moslims die geen woord arabisch spreken. De islam is een religie en geen taal. Religie is spiritualiteit. alle profeten hebben een boodschap van Allah ontvangen. sommigen hebben het in de vorm van bladen(alwaah) ontvangen zoals Mozesde reste in  de vorm van een droom (wahy). het boodschap van sommigen onder die laatsten(Mohamed en Jezus) werd opgeschreven(koran en evangelie) de reste zoals Abraham niet. Er zijn veel verzen in dekoran die duidelijk maken dat de islam de godsdienst is van Abraham. de semitenm hebben in de loop van de tijd het geloof van Abraham vergeten daarom zond Allah profeten om de die mensen weer op het rechte pad te krijgen.

In de koran zijner ook veel verzen die waaruit makkelijk is op te maken dat alle profeten(meer dan 100) wel een boodschap van Allah hebben ontavngen. ..  

de arabische natioanlisten hjebben vroeg begrepen dat de islam een goede middel is om eerst geesten en dan de lichamen (van mensen die niet echt slim zijn)te veroveren.

Idir

Denk je dat dit kan?

Dat vind ik niet meer dan normaal.... Als het aan mij lag dan was dat al 14 eeuwen geleden gebeurd... ;)En dat geldt niet alleen voor de Imazighen maar alle volkeren die moslim zijn! Wel is volgens mij de voorwaarde dat je je eigen taal (tamazight) goed beheerst, anders verval je terug in het gebruik van Arabische woorden!

Dus i.p.v. "Bismi allah irahman irahim" moet je dan "S Yisem n Yakuc Amellay Amnahagh" kunnen zeggen.... :)

http://img11.imageshack.us/img11/6994/FatihaTaldayt.jpg

AFRA

CiteerWeet iemand meer hierover en natuurlijk met verwijzing naar bronnen.
ja, ik had gelijk ibi hanifa zei dat wel. en ander kleinere theologen ook.

zie: http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=10948

dat was de vraag. maar ik zie dat die man het niet snat dat men in een niet-arabische taal zou bidden. hij verwijst wel naar wat ik zei, maar hij beweert later dat er nauwkeurigen later kwamen en wisten dat abi hanifa zijn woorden terugtrok en liet dat toe alleen voor degenen die niet in het arabisch kan lezen.
de bewijzen van abi hanifa wilde hij ook niet vertellen . hij zei : het is niet nnodig dat te citeren. alsof hij zelfs de juiste bewijzen mogen kiezen.

Aqsil

CiteerDus i.p.v. "Bismi allah irahman irahim" moet je dan "S Yisem n Yakuc Amellay Amnahagh" kunnen zeggen.... :)

Isem is wel Arabische.

Samariaan

CiteerIn de koran zijner ook veel verzen die waaruit makkelijk is op te maken dat alle profeten(meer dan 100) wel een boodschap van Allah hebben ontavngen. ..  

ik las ergens dat er 124 000 profeten zijn gestuurd, naar ieder volk, zodat niemand een excuus heeft. Met Mohammed Saws als zegel.

ik

CiteerWeet iemand meer hierover en natuurlijk met verwijzing naar bronnen.

Moet in het Arabisch omdat de Koran in het Arabisch is geopenbaard en het gebed bestaat uit reciteren van koranverzen.
Maar volgens de figh (figh = Islamitische rechtenwetenschap) geldt er wel verlichting voor de pas bekeerden, die bij het gebed de koranverzen in hun moedertaal mogen reciteren totdat ze de Arabische taal beheersen.Het staat de bidder echter vrij om bijvoorbeeld het smeekgebed in zijn taal te forumleren.

AFRA

Citeerja, ik had gelijk ibi hanifa zei dat wel. en ander kleinere theologen ook.

zie: http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=10948

dat was de vraag. maar ik zie dat die man het niet snat dat men in een niet-arabische taal zou bidden. hij verwijst wel naar wat ik zei, maar hij beweert later dat er nauwkeurigen later kwamen en wisten dat abi hanifa zijn woorden terugtrok en liet dat toe alleen voor degenen die niet in het arabisch kan lezen.
de bewijzen van abi hanifa wilde hij ook niet vertellen . hij zei : het is niet nnodig dat te citeren. alsof hij zelfs de juiste bewijzen mogen kiezen.

mohamamed zei het verschil in mijn natie is genade voor hen.
de theologen concluderen ervanuit dat men verschillende imams mag volgen wanneer een mens een ander madhab/ imam beter vindt.

Idir

CiteerIsem is wel Arabische.

Ach dat nemen we wel voor lief, tenslotte hebben alle talen van de wereld wel een paar "vreemde woorden" in zich. Bovendien zijn Isem (en nog vele woorden) zo geintegreerd dat je ze moeilijk kan vervangen...

Aqsil

CiteerMaar volgens de figh (figh = Islamitische rechtenwetenschap) geldt er wel verlichting voor de pas bekeerden, die bij het gebed de koranverzen in hun moedertaal mogen reciteren totdat ze de Arabische taal beheersen.
Moet iedereen dan Arabische leren om te kunnen bidden?  Welke Islamitische stroom hebben die Islamitische geleerden en waaropo hebben ze hun uitspraak gebaseerd (Koran, Hadith).

Mijn moeder bid ook in het Arabisch, maar ik versta haar niet. Ze spreekt bijna geen Arabische woord goed! Het lijkt alsof ze in een onbekende taal bid.

AFRA

CiteerIsem is wel Arabische.

dat is niet vanzelfsprekend . het is zeker ook arabisch, maar dat betekent niet dat dat woord arabisch is.

voorbeelden:

*zandjabila : dit staat in de koran ,maar het is een berbers woord. (de betekenis ken ik niet zowel in arabisch als in berbers).
*minsa'ah : dit staat in de koran maar dat is een berbers woord (?)
*Qintar : dit staat in de koran , maar het is een berebs woord (het betekent 100 kl)
*Djahannama : dit is erg bekend in de korran en komt vaak voor maar het is een berbers woord (het betekent de hel)...

(volgens As'sayouti )

Y._Touzani

azul,

imazighen hebben altijd in het Tamazight geboden. De geschiedenis is gewoon vervalst. In Senegaal wordt nog vandaag de dag amazigh woorden gebruikt voor: sobh, dhohr, 3asr, maghrib en 3ishaa.

Mahdi b. Toemart bod vaak in het tamazight en de vrijdagprekken in zijn moskee Tinmal in de hoge Atlas waren tweetalig(arabisch & tamazight). De westriffijnen(huidige Jbala en Ghomara) in het noorden hebben ook in het Tamazight geboden. Zelfs de adhan in het noorden was in het Tamazight. De Riffijnen hebben vroeg begrepen dat de arabieren gebruik willen maken(dat doen zij nog steeds) van de islam om eerst en vooral de lichamen te veroveren(imperialisme). vandaar dat zij een taalpolitiek toepasten die Tamazight bevorrechtte, om haar te beschermen(1). Die riffijnen zijn nu gearabiseerd als gevolg van een bloedige oorlog gevoerd door een alliantie van de arabieren en de berbers in het zuiden die Imazighen in het noorden van afgoderij beschuldigden!!

(1) Het bewijs dat Imazighen al vroeg bewust waren van hun identiteit. Integenstelling tot wat de arabische imperialisten beweren: tamazight als beweging is door de Fransen gecreeerd(dahir berbere)!!. Ik daag zij uit om met de echte geschiedenis van Marokko te komen.