bidden in het Tamazight.

Gestart door Aqsil, 29/06/2004 om 19:45:56

Aqsil

Citeerja, ik had gelijk ibi hanifa zei dat wel. en ander kleinere theologen ook.

zie: http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=10948

dat was de vraag. maar ik zie dat die man het niet snat dat men in een niet-arabische taal zou bidden. hij verwijst wel naar wat ik zei, maar hij beweert later dat er nauwkeurigen later kwamen en wisten dat abi hanifa zijn woorden terugtrok en liet dat toe alleen voor degenen die niet in het arabisch kan lezen.
de bewijzen van abi hanifa wilde hij ook niet vertellen . hij zei : het is niet nnodig dat te citeren. alsof hij zelfs de juiste bewijzen mogen kiezen.
In dat Artikel staat dat een vertaald Koran is geen Koran. Maar ik ben hiermee niet eens. Koran is inhoud. een vertaald Koran is wel Koran.

Y._Touzani

Citeerazul,

imazighen hebben altijd in het Tamazight geboden. De geschiedenis is gewoon vervalst. In Senegaal wordt nog vandaag de dag amazigh woorden gebruikt voor: sobh, dhohr, 3asr, maghrib en 3ishaa.

Mahdi b. Toemart bod vaak in het tamazight en de vrijdagprekken in zijn moskee Tinmal in de hoge Atlas waren tweetalig(arabisch & tamazight). De westriffijnen(huidige Jbala en Ghomara) in het noorden hebben ook in het Tamazight geboden. Zelfs de adhan in het noorden was in het Tamazight. De Riffijnen hebben vroeg begrepen dat de arabieren gebruik willen maken(dat doen zij nog steeds) van de islam om eerst en vooral de lichamen te veroveren(imperialisme). vandaar dat zij een taalpolitiek toepasten die Tamazight bevorrechtte, om haar te beschermen(1). Die riffijnen zijn nu gearabiseerd als gevolg van een bloedige oorlog gevoerd door een alliantie van de arabieren en de berbers in het zuiden die Imazighen in het noorden van afgoderij beschuldigden!!

(1) Het bewijs dat Imazighen al vroeg bewust waren van hun identiteit. Integenstelling tot wat de arabische imperialisten beweren: tamazight als beweging is door de Fransen gecreeerd(dahir berbere)!!. Ik daag zij uit om met de echte geschiedenis van Marokko te komen.
.

ik

CiteerMoet iedereen dan Arabische leren om te kunnen bidden?  Welke Islamitische stroom hebben die Islamitische geleerden en waaropo hebben ze hun uitspraak gebaseerd (Koran, Hadith).

Mijn moeder bid ook in het Arabisch, maar ik versta haar niet. Ze spreekt bijna geen Arabische woord goed! Het lijkt alsof ze in een onbekende taal bid.

De Heilige Koran is nu eenmaal in het Arabisch geopenbaard. Je kunt koran lessen nemen

AFRA

CiteerIn dat Artikel staat dat een vertaald Koran is geen Koran. Maar ik ben hiermee niet eens. Koran is inhoud. een vertaald Koran is wel Koran.
ja, maar hij verwijst er wel dat abi hanifa dat toeliet (in vertaalde koran bidden).

maar omdat hij het niet wil, hij vindt het onnodig naar de bewijzen van abi hanifa te verwijzen.

Aqsil

CiteerDe Heilige Koran is nu eenmaal in het Arabisch geopenbaard. Je kunt koran lessen nemen
Ik denk niet dat mijn moeder Arabisch gaat leren. Als iedereen in de wereld Arabisch moet leren, dan hebben we Moslims jaren lang achterstand. Arabisch is geen makkelijk taal om te leren!

Yidir__

CiteerDe Heilige Koran is nu eenmaal in het Arabisch geopenbaard. Je kunt koran lessen nemen

Azul,

Sorry, maar waaruit blijkt dat Arabisch de taal is van de hemel? En de koran is niet alleen in het Arabisch, het is in vele talen vertaalt. Blijkbaar is het je nog niet duidelijk waarom de koran in het Arabisch is overgeleverd. Waarom de koran in het Arabisch is geschreven, is niet meer en niet minder dan een communicatieve reden. De plaats waar de koran geopenbaard is, verstaat men alleen het Arabisch. En daarom is de koran in het Arabisch geschreven.
De redenen dat Arabisch de taal is van de koran en de hemel en daarom moet je het Arabisch leren, is een propagandistische methode van Arabische nationalisten om het Arabisch te verplichten door misbruik te maken van de Islam.

Ik kies om mijn kind het Tamazight te laten leren. Het Arabisch is niet belangrijk. De islam kan in alle talen geleerd en gepraktiseerd worden. Behalve het opzeggen van de verzen in het originele koran taal(nee geen standaard arabisch, maar het arabische dialect van de kuraicc stam uit mekka) tijdens het gebed, maar hiervoor hoef je geen Arabisch te hebben geleerd.
Zoals het Arabisch een taal is, is ook het Tamazight een taal.
Het Arabisch is niet heilig, zoals alle andere talen niet heilig zijn. Met het Arabisch kom je de hemel niet in, zoals met alle andere talen het geval ook is.

Ps. De profeten voor profeet Mohamed waren niet Arabisch talig. De voorgaande boeken: Tora en Bijbel zijn niet Arabisch talig. Profeet Mozes was niet Arabisch talig, Profeet 3isa idem dito. De volgelingen idem dito. Iwa wat heb je daarop te zeggen? Arabisch een heilige taal???? Wat een onzin.

D wenni netta,
Yidir

ik

CiteerAzul,

Sorry, maar waaruit blijkt dat Arabisch de taal is van de hemel? En de koran is niet alleen in het Arabisch, het is in vele talen vertaalt. Blijkbaar is het je nog niet duidelijk waarom de koran in het Arabisch is overgeleverd. Waarom de koran in het Arabisch is geschreven, is niet meer en niet minder dan een communicatieve reden. De plaats waar de koran geopenbaard is, verstaat men alleen het Arabisch. En daarom is de koran in het Arabisch geschreven.
De redenen dat Arabisch de taal is van de koran en de hemel en daarom moet je het Arabisch leren, is een propagandistische methode van Arabische nationalisten om het Arabisch te verplichten door misbruik te maken van de Islam.

Ik kies om mijn kind het Tamazight te laten leren. Het Arabisch is niet belangrijk. De islam kan in alle talen geleerd en gepraktiseerd worden. Behalve het opzeggen van de verzen in het originele koran taal(nee geen standaard arabisch, maar het arabische dialect van de kuraicc stam uit mekka) tijdens het gebed, maar hiervoor hoef je geen Arabisch te hebben geleerd.
Zoals het Arabisch een taal is, is ook het Tamazight een taal.
Het Arabisch is niet heilig, zoals alle andere talen niet heilig zijn. Met het Arabisch kom je de hemel niet in, zoals met alle andere talen het geval ook is.

Ps. De profeten voor profeet Mohamed waren niet Arabisch talig. De voorgaande boeken: Tora en Bijbel zijn niet Arabisch talig. Profeet Mozes was niet Arabisch talig, Profeet 3isa idem dito. De volgelingen idem dito. Iwa wat heb je daarop te zeggen? Arabisch een heilige taal???? Wat een onzin.

D wenni netta,
Yidir

Dat de Heilige Koran in het Arabisch is geopenbaard staat heel duidelijk in de koran.
Arabisch is niet heilig maar de Heilige Koran wel.

Aqsil

CiteerDat de Heilige Koran in het Arabisch is geopenbaard staat heel duidelijk in de koran.
Oethman ben Affan zei dat Koran in het Arabisch van Koeraych is geopenbaard. Dit lijkt me ook logische, want profeet komt uit Korische en Koran komt dus is zijn eigen dialect, anders verstaat de profeet niet wat god zegt.

ik

CiteerIk denk niet dat mijn moeder Arabisch gaat leren. Als iedereen in de wereld Arabisch moet leren, dan hebben we Moslims jaren lang achterstand. Arabisch is geen makkelijk taal om te leren!
De Turken zijn een uitstekende voorbeeld.
Ze bidden in het arabisch en houden een ghotba in eigentaal.
Als je koran lessen neemt wil nog niet zeggen dat je met diezelfde arabisch met mensen kunt communiceren.

ik

CiteerOethman ben Affan zei dat Koran in het Arabisch van Koeraych is geopenbaard. Dit lijkt me ook logische, want profeet komt uit Korische en Koran komt dus is zijn eigen dialect, anders verstaat de profeet niet wat god zegt.
Othman  ben affan kan de pot op.

Koraish is een stam

Aqsil

CiteerDe Turken zijn een uitstekende voorbeeld.
Sommigen Turken vooral analfabeten spreken Arabisch woorden verkeerd uit en je kan ze niet eens volgen.
Nog andere voorbeelden.
Ik ken een jongen uit Negerij en hij las [Koel koewa allaho ahad ... [/b] maar het lijk alsof hij abracadabra spreekt. Sommigen Arabische letters staat niet in zijn taal en kan hij ze niet uitspreken, waardoor zijn Arabisch op niets lijkt.  

AFRA

CiteerDat de Heilige Koran in het Arabisch is geopenbaard staat heel duidelijk in de koran.
Arabisch is niet heilig maar de Heilige Koran wel.

hij is wel in arabisch geopenbaard , maar dat betekent niet dat de koran in tamazight geen koran is. en het bewijs is dat er tamazight woorden in de arabische koran zijn.

jij mag dringend van mij citeren waarin staat dat de koran in het tamazight geen koran is  !!! en leg me ook uit hoe dat zo vanzelfsprekend is (volgens jou) en abi hanifa het toeliet in tegenstelling tot je bewering!

Aqsil

CiteerOthman  ben affan kan de pot op.

Koraish is een stam
Weet je wie Oetham ben Affan is?
Hij is een Sahabi en komt zelf uit Koereich. Hij is de derde khalifa van de Moslims. Profeet zei wie mijn vrienden uitscheld, scheld mij.

Oethman ben Affan komt zelf uit Koreich en weet dat Koran gekomen is het dialect van de Koeiechieten. En niet het dialect van andere stammen.

ik

Citeerhij is wel in arabisch geopenbaard , maar dat betekent niet dat de koran in tamazight geen koran is. en het bewijs is dat tamazight woorden in de arabische koran.

jij mag dringend van mij citeren waarin staat dat de koran in het tamazight geen koran is  !!!
Ik heb nooit gezegd dat de koran in het Tamazight geen koran is. Als ik dat zou zeggen dan ontken ik het bestaan van de koran.

AFRA

CiteerIk heb nooit gezegd dat de koran in het Tamazight geen koran is. Als ik dat zou zeggen dan ontken ik het bestaan van de koran.

dus het was niet nodig te zeggen dat de koran in het arabische geopenbaard is als reactie op Yidir. :) .