Hoofdmenu

hoe of wat??

Gestart door Dora, 15/03/2005 om 14:54:19

Idir

Citaat van: L_L op 16/03/2005 om 13:18:40

Citeer
Citeer

azul idir,

wat ik begrepen heb is dat de ithithegh (zo noemde hij het), de pot is >> volgens mij waren ze toch van aarde gemaakt????

tazouseth is de staaf die gemaakt werd dus van de omhulsel van een kogel .

abouki is de kleine variant van deze 2 >> wat wij dus el'mehraz noemen..

Azul a tamghart,

Nee hoor een iddiddi(h) is echt van hout (zoals op de foto), als ze van aardewerk zou zijn dan sloeg je het toch zo kapot!? ;D

Tazouseth ( hoe spreek je die "th" uit ? is dat een "dd" van ddar(voet) "tt" Ttamza ?)
In beide gevallen zegt het me trouwens niks!

Ik heb nog even nagevraagd;
iddiddi(h) heeft een staaf welk "aharas" wordt genoemd en bij r'bouqi wordt die staaft "r'(l)'mehraz" genoemd!   

Idir

Citaat van: abrid op 16/03/2005 om 13:37:14
Abuqi zijn bommen die voor dit doeleinde werden gebruikt. Een familielid van ons is tijdens het stampen van kruiden gedood door zo'n abuqi. Was wel wreed.

Zo heftig! :o

Blijkbaar was deze niet ontploft bij het schieten, normaal gesproken tref je ze leeg aan. Deze dingen zijn in de oorlog gebruikt, ik vraag me alleen af hoe ze afgeschoten zijn?? Is het met een tank of toch anders?!

Dora

Citaat van: Idir op 18/03/2005 om 16:29:24

Citeer
Citeer

azul idir,

wat ik begrepen heb is dat de ithithegh (zo noemde hij het), de pot is >> volgens mij waren ze toch van aarde gemaakt????

Azul a tamghart,

Nee hoor een iddiddi(h) is echt van hout (zoals op de foto), als ze van aardewerk zou zijn dan sloeg je het toch zo kapot!? ;D

Tazouseth ( hoe spreek je die "th" uit ? is dat een "dd" van ddar(voet) "tt" Ttamza ?)

iddiddi(h) heeft een staaf welk "aharas" wordt genoemd en bij r'bouqi wordt die staaft "r'(l)'mehraz" genoemd!   

nech jennayie >> ithithegh en niet iddiddi....en tazouseth met de th van thamza inderdaad...maar misschien is de uitspraak streekgebonden hoor..dat kan!!!

Idir

Citaat van: L_L op 19/03/2005 om 22:56:51
Citaat van: Idir op 18/03/2005 om 16:29:24

Citeer
Citeer

azul idir,

Azul a tamghart,

nech jennayie >> ithithegh en niet iddiddi....en tazouseth met de th van thamza inderdaad...maar misschien is de uitspraak streekgebonden hoor..dat kan!!!

"iddiddi(h)" is toch het zelfde als "ithithegh", die "th" spreek je toch als een "dd" van "ddar" (voet)! ::)