Wie is de eerste Numidische koning ?

Gestart door Matoub, 14/03/2005 om 15:19:42

Matoub

#15
Azul,

Als ik me niet vergis hebben de klassieke historici overdreven in het ophemelen van Massinissa omdat hij met Rome samenwerkte tegen de Carthagers.

Hij was zeker de belangrijkste (als ik me niet vergis ), maar Numidië bestond aleerder. Er werd zelfs gezegd dat hij het Tifinagh ontwikkelde tot Berbers schrift, maar dat is ook een vergissing.



Matoub


Matoub

#19
Citaat van: Sa3ieD op 15/03/2005 om 23:46:59
Voordat Massinissa Syphax had verslagen had je dus GEEN verenigd rijk. http://www.amazigh.nl/artikelen/lees.php?aid=172

Massinissa was verliefd op een Carthagische vrouw, maar dat kreeg hij niet, want ze werd aan Syphax gegeven ( als ik me goed herinner ) en dat was een de belangrijkste redenen om Carthago en Syphax te bestrijden en te verslaan.

Hij was gewoon boos :)

nounzja

hee wanneer kwam Rala Bouya aan de macht?

igwentje

Citaat van: nounzja op 19/03/2005 om 11:03:22
hee wanneer kwam Rala Bouya aan de macht?
Niet BELEDIGEND bedoelt en niet alleen aan jou gericht. Er worden hier vaak vragen gesteld die je gewoon kan opzoeken in boeken en vaak krijg je hier toch onvolledige antwoorden op je vraag waar je niet zeker van weet dat ze kloppen.

Matoub

#22
Citaat van: nounzja op 19/03/2005 om 11:03:22
hee wanneer kwam Rala Bouya aan de macht?
Azul,

Lalla Boya was geen Numidische koninging, ze was een Riffijnse koningin in de streek van el-hoceima, haar koninkrijk was " Nakour * " ( genoemd naar een berg of een rivier die die naam heeft ), er is daar weinig over bekend, als mijn bron zich niet vergist, was ze de laatste koningin van Nakour (N'shur  ), want haar koninkrijk werd verwoest door de islamitische Berbers ( Almoravieden*1 ). Mijn bron vertelde verder dat toen die koningin is verslagen en vervolgens is gedood, gingen de vrouwen schreeuwend naar buiten en treurden ze zich met een triestig liedje " alla ya ra lla boya " en dit betekent lettelijk : Oh ! mevrouw bouya !.

* Nakour ( N'kour ) : dit koninkrijk was klein , maar krachtig genoeg om zich te verdedidgen in de bergen van het Rifgebergte, Die Riffijnen zijn niet veroverd door de Arabo-moslims en bleven hun niet-islamitische godsdiensten verdedigen. Alleen de Almoravieden hebben ze gelijk aan de grond gamaakt, en vervolgen zijn de laatste niet bekeerde Riffijnen verslagen (als ik me niet vergis ).

*1 Almoraviden : deze mensen hebben een geweldige  Berber islamitische imperium gesticht maar ze hebben twee puur Berberse konikrijken die voor hun Amazighitteit opkwamen verwoest, dat waren de konikrijk van Nakour en de sterkere koninkrijk in het midden van Marokko : " Borghawat " .

Matoub

Citaat van: igwentje op 19/03/2005 om 11:15:35
Niet BELEDIGEND bedoelt en niet alleen aan jou gericht. Er worden hier vaak vragen gesteld die je gewoon kan opzoeken in boeken en vaak krijg je hier toch onvolledige antwoorden op je vraag waar je niet zeker van weet dat ze kloppen.

Het zou een goed idee zijn als jij ons van wat in de boeken staat zou vertellen. Maar ja, Ziyan zegt dat de boeken leeg zijn :) .

Matoub

Wie is de eerste Numidsche koning ? het is toch een volwaardige vraag !

Matoub

Heraclid Dynasty: Overview

[Ptolemaic links highlighted: only these links are active]




Principal Sources

A. Laroui, L'histoire du Maghreb (Paris, 1970)

Website © Chris Bennett, 2001-2004 -- All rights reserved