Wie is de eerste Numidische koning ?

Gestart door Matoub, 14/03/2005 om 15:19:42

Matoub

 

                 
         
             Wie is de eerste Numidische koning ?




Samariaan

Er is zoals je al zelf aangaf al een topic over precies dit onderwerp, waarom een nieuwe topic openen?

Matoub

#4
Citaat van: MohamedUK op 14/03/2005 om 15:38:35
Er is zoals je al zelf aangaf al een topic over precies dit onderwerp, waarom een nieuwe topic openen?


wat was de conclusie ?

Matoub

Citaat van: MohamedUK op 14/03/2005 om 15:38:35
Er is zoals je al zelf aangaf al een topic over precies dit onderwerp, waarom een nieuwe topic openen?

Het gaat hier om de stichter van numidia niet om numidia.

Samariaan

Citaat van: Ales op 14/03/2005 om 16:34:36
Citaat van: MohamedUK op 14/03/2005 om 15:38:35
Er is zoals je al zelf aangaf al een topic over precies dit onderwerp, waarom een nieuwe topic openen?

Het gaat hier om de stichter van numidia niet om numidia.


ik weet niet van welke hersenkronkel je nu weer last hebt, maar ik weet zeker dat het geen kwaad kon als je je vraag + je antwoord bij de topic van buydunan had neergezet.

Citaat van: buydunan op 12/03/2005 om 17:54:59
-   Massinissa (numidia)


Massinissa (c. 238 v.Chr. - c. 148 v.Chr.) was de eerste koning van Numidië. Hij begon als stammenleider van de Imazighen en vocht tijdens de tweede Punische oorlog aan de kant van Carthago. Vanaf 206 v.Chr. begon hij met de Romeinen samen te werken, en woonde hij de slag van Zama (dichtbij het huidige Maktar, Tunesië) bij.

Ondersteund door de Romeinen vestigde hij zijn eigen koninkrijk Numidia ten westen van Carthago. Dit was allemaal in het belang van de Romeinen, aangezien zij Carthago meer problemen met haar buurlanden wilden geven. Onder Massinissa's regime werden veel semi-nomaden boeren. Toch waren er toen weinig verstedelijkte gebieden.

Gedurende zijn leven breidde Massinissa zijn grondgebied uit. Tegen het einde van zijn leven werkte hij samen met Rome en provoceerde, door overvallen vanuit Numidia, Carthago om tegen zijn land oorlog te voeren. Dit gaf Rome een excuus om de oorlog aan Carthago te verklaren en zo ontstond de derde en laatste Punische Oorlog.

Na de dood van Massinissa werd Numidia verdeeld in verschillende koninkrijken. Deze werden door zijn zonen geregeerd.


ik d8 dat noumidia de eerste was


wie kan mij hierbij helpen

azul




Matoub

Citaat van: MohamedUK op 14/03/2005 om 16:58:05

ik weet niet van welke hersenkronkel je nu weer last hebt, maar ik weet zeker dat het geen kwaad kon als je je vraag + je antwoord bij de topic van buydunan had neergezet.


zeg man, jij hebt mijn tijd verspild.  dat heb ik al gezien, maar wie is de stichter.

Maar okké, de vraag is niet voor je zolang jij geen onderscheid maakt tussen Nubië en Numidië.

Samariaan

#8
Citaat van: Ales link=topic=5457.msg112099#msg112099

Maar okké, de vraag is niet voor je zolang jij geen onderscheid maakt tussen Nubië en Numidië.
quote]

Boehoe. onze mislukte wannabe professor die als enige leerling zichzelf heeft maakt nooit fouten. Pleaze get a life, preferably on Mars.

Matoub

Citaat van: MohamedUK op 14/03/2005 om 17:54:31
Citaat van: Ales link=topic=5457.msg112099#msg112099

Maar okké, de vraag is niet voor je zolang jij geen onderscheid maakt tussen Nubië en Numidië.
quote]

Boehoe onze mislukte wannabe professor die als enige leerling zichzelf heeft maakt nooit fouten. Please get a life, preferably on Mars.

Zo is het Mohameduk,
Als jij geen onderscheid maakt tussen Numidië en Nubië , dan zou ik niet verwachten dat jij me zou vertellen wie de stichter is.

Ik zou ook fouten maken, misschien zou ik het ooit met Namibië verwarren .

Matoub

Ik dacht ooit dat Massinissa Numidië gesticht heeft, maar ik las later dat iemand eerder het gesticht heeft.

Matoub

Azul,

Volgens dit link is " alyamas " de eerste bekende koning van Numidië :
Alyamas
     |____Niptasan
         ? _ _ _ |____ Zalelsan
                      Gaïa____|____Isalcas (Oesalces)
                          |      Capussa___|___Lacumaces
                          |___Massinissa (Massnsen)
                                         |____Micipsa
               Misagenes ____|              |___Hiempsal I
               Masgava _____|               |___Adherbal
                                         |____Galussa
                                         |               |___Massiva I
               Stembanos ___ |
                                         |____Mastanabal
                                         Gauda___|___Jugurthen

                    Hiempsal II____|                        |
                             |___Juva I                    Oxynta
                                        |__Juva II
                                                 |___Ptolemee



http://goanna.cs.rmit.edu.au/~zahirt/berber.html


Masja

Citaat van: MohamedUK op 14/03/2005 om 17:54:31
Citaat van: Ales link=topic=5457.msg112099#msg112099

Maar okké, de vraag is niet voor je zolang jij geen onderscheid maakt tussen Nubië en Numidië.
quote]

Boehoe. onze mislukte wannabe professor die als enige leerling zichzelf heeft maakt nooit fouten. Pleaze get a life, preferably on Mars.

nee moh, ales is een doorzetter en dat mag ik wel, op die manier ontdekt hij nogal het een  en het ander

Sa3ieD

#13
Er is een verschil beste vriend, je had altijd 3 rijken gehad (voor massinissa). Massinissa (en daarvoor zijn vader Gaia) en Syphax waren de belangrijkste sleutelfiguren. Massilia (eerst onder Gaia en daarna onder zijn zoon Massinissa) en Massaessylia onder Syphax. Syphax was eerst in conflict met Gaia en later met Massinissa. De een (Syphax) koos de kant van Carthago en Massinissa koos voor de Romeinen. Mohim om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk kreeg Massinissa het rijk van Syphax in handen. Hierdoor werd noord afrika verenigd en had je 1 Numidisch rijk. Wie was de eerste vorst van Numidia? Massinissa dus. Voordat Massinissa Syphax had verslagen had je dus GEEN verenigd rijk. De numidia waar wij het altijd overhebben is het verenigde numidia die Massinissa heeft gesticht.

http://www.amazigh.nl/artikelen/lees.php?aid=172

Matoub

Azul,

Ik had het over Numidie in haar alle vormen. en er bleek dat massinissa niet de eerste Numidische koning was.