'Verbieden moedertaal hoort bij schending mensenrechten'

Gestart door Matoub, 10/03/2005 om 13:43:48

Matoub

Azul,

"De vingerwijzing naar Nederland maakt Dorfman bewust. Hij wil ermee benadrukken dat het schenden van het recht op een eigen taal geen ver-van-mijn-bed-show is. 'De Nederlandse regering onthoudt de Marokkaanse jeugd die hier opgroeit, het recht op onderwijs in hun moedertaal. Dat is vooral onwetendheid. Die Marokkanen zijn berbers, maar jullie onderwijzen ze hier in het Arabisch, omdat dat de officiële taal is in Marokko.''


bron: http://www.taubenschlag.de/infos/dorfman/dorfman_nederlands.htm

Isefrawen

#1
paar weken terug las ik in de RD dat een aantal jonge ouders hun kinderen van Arabische les hebben gehaald nadat bleek dat de Arabische juffie de Arabieren als goden omschreef. Dat de Marokkanen daarnaar moesten gedragen indien ze in het "hiernamaals" door Allah geaccepteerd konden worden ;D die goede ouwe Allah ook... de ouders, voornamelijk jong en imaizhghen hebben er op aangedrongen les in het tamazight te willen. de initiatiefnemers zijn een paar issousien en een tarifecct. een van hun argumenten was dat de nederlandse overheid de arabisering van noord-afrika en straks ook van nederland in stand hield. de desbetreffende basisschool heeft serieuze stappen ondernomen om te investeren in het tamazight (aangezien 70% van de leerlingen imazighen zijn). jammergenoeg weet ik alleen niet hoe deze basisschool heet, wie heeft dit artikel ook gelezen? De RD wordt wegbezuinigd en de kans is groot dat ze door het AD worden overgenomen.

ameziane

Dat OALT-onderwijs is nu afgeschaft. Als het goed is, zijn er ook geen Arabische lessen meer.

Maar Nederland moet (eventueel in kader van EU) druk uitoefenen op Marokko, of het nou gaat over onderwijs of de beruchte namen-lijst bij de consulaten. Wat Nederland nu doet is braaf de regels uit Rabat opvolgen.

abrid

Nadruk word nu gelegd op inburgeren. jammer genoeg. Dat zag ja ook bij die antwoorden die we kregen van politieke partijen omtrent MTNL beleid.

Isefrawen

#4
er bestaat zoiets als wederzijdse belangen. nederland krabt de rug van rabat en rabat geeft nederland een verbale orgasme tijdens prostituere blaaskaak bijeenkomsten... zo gaat dat in de politieke wereld.


nu de les in andere talen is afgeschaft zijn we dus ook geen ruk opgeschoten. dat betekent dat het invoeren van het tamazight ook niet meer mogelijk is. das nou nederland... ze weten echt niet waar ze mee bezig zijn als je het mij vraagt. totaal geen benul hoe het nou in elkaar steekt. een stelletje liberale rechtse ballen die met een glaasje wijn over iets praten waar ze geen verstand van hebben. das de "nieuwe" nederlandse politiek ;D