Pretoria omgedoopt in Tshwane

Gestart door Burghwati, 08/03/2005 om 18:01:59

Burghwati

Weet je niet wat wij hebben? De ANC bestaat vanaf 1912.
De verarabisering van plaatsnamen in Marokko is pas 50 jaar begonnen in zuid-afrika veel eerder. Voorbeeld met het eiland tura

Citaat van: Mauri op 09/03/2005 om 11:15:35
Citaat van: Burghwati op 08/03/2005 om 18:02:28
Van zuid naar noord afrika, heerlijk he

Azul

Zuidafrika heeft wel de ANC wat hebben wij dan?

Mauri

Citaat van: Burghwati op 09/03/2005 om 11:32:42
De verarabisering van plaatsnamen in Marokko is pas 50 jaar begonnen in zuid-afrika veel eerder. Voorbeeld met het eiland tura

Azul

Azul

wij imazighen kennen verzet al voor 1912.
wat betreft het begin de arabisering in marokko daar ben ik het niet mee eens.
arabieren waren daarmee bezig sinds hun aankomst. misschien dat het wel de laatste 50 jaar erger is geworden (door de komst van arabo istiqlalisten en hun politiek) maar dat betekend niet dat ze daarmee niet al eerder mee bezig waren.
sterker nog: al meteen waren ze bezig met de arabisering van bepaalde plaatsnamen en ze gaven zelfs namen die ze willen aan bergen. zoals: "jabal moussa" in de buurt van ceuta. die werd namelijk genoemd door moussa ibn nouceir himself en naar zichzelf.

Burghwati

Je moet eens voor de gein een kaart van 50 jaar geleden zien te vinden.
De plaatsnamen die je in geschiedenis verhaaltjes(gecreerd door politiek) leest vind je niet terug op de kaart.
Arabieren in Marokko bestaan haast niet. Het is meer politiek idiologie van 50 jaar geleden. Als er nu haast geen arabieren zijn wat was er vroeger dan? ik denk dat het allemaal grote verhalen zijn niet meer niet minder.

Citaat van: Mauri op 09/03/2005 om 11:41:56
Citaat van: Burghwati op 09/03/2005 om 11:32:42

Azul

Azul

wij imazighen kennen verzet al voor 1912.
wat betreft het begin de arabisering in marokko daar ben ik het niet mee eens.
arabieren waren daarmee bezig sinds hun aankomst. misschien dat het wel de laatste 50 jaar erger is geworden (door de komst van arabo istiqlalisten en hun politiek) maar dat betekend niet dat ze daarmee niet al eerder mee bezig waren.
sterker nog: al meteen waren ze bezig met de arabisering van bepaalde plaatsnamen en ze gaven zelfs namen die ze willen aan bergen. zoals: "jabal moussa" in de buurt van ceuta. die werd namelijk genoemd door moussa ibn nouceir himself en naar zichzelf.

abrid

Dankzij Allal el Fasi en zijn arabisch nationalistische kliek. Of niet?

Mauri

Citaat van: Burghwati op 09/03/2005 om 11:49:06
De plaatsnamen die je in geschiedenis verhaaltjes(gecreerd door politiek) leest vind je niet terug op de kaart.
Arabieren in Marokko bestaan haast niet. Het is meer politiek idiologie van 50 jaar geleden. Als er nu haast geen arabieren zijn wat was er vroeger dan? ik denk dat het allemaal grote verhalen zijn niet meer niet minder.

hahaha wellah dit kan waar zijn, want vooral hoe ze nu bezig zijn met vervalsen en de feiten om te draaien, dan denk ik soms ik geloof niks meer van wat ze me voorschotellen.
soms gaat het zover, dat als ik een koe zie op de marokkaanse tv of in een boek, dan denk ik bij mezelf dat zal wel een ezel zijn en geen koe. want alles wat je te zien krijgt is nep.
imazighen zijn zu al studerend en hoogopgeleid en toch proberen de arabische nationalisten je een valse geschiedenis voor te schotellen. dan denk ik nu, en hoe was het dan in die tijd toen onze opa's en hun vaders nog analfabeten en nikswetend waren? en vergeet niet dat in die tijd de fessi elite al volop onderwijs genoot van de koloniale bezetters.
wat ik hiermee wil zeggen is; je hebt gelijk want in die periode hadden de arabisten een Aghebbi tijd voor het vervalsen en het arabiseren van alles wat amazigh is.

dus het kan.

ad wenni netta

Burghwati

Toen de Fassis zaten te studeren en hun kinderen zaten te studeren in het land van de vijand, zaten de Imazighen aan het front te vechten.

Citaat van: Mauri op 09/03/2005 om 11:59:18
Citaat van: Burghwati op 09/03/2005 om 11:49:06

hahaha wellah dit kan waar zijn, want vooral hoe ze nu bezig zijn met vervalsen en de feiten om te draaien, dan denk ik soms ik geloof niks meer van wat ze me voorschotellen.
soms gaat het zover, dat als ik een koe zie op de marokkaanse tv of in een boek, dan denk ik bij mezelf dat zal wel een ezel zijn en geen koe. want alles wat je te zien krijgt is nep.
imazighen zijn zu al studerend en hoogopgeleid en toch proberen de arabische nationalisten je een valse geschiedenis voor te schotellen. dan denk ik nu, en hoe was het dan in die tijd toen onze opa's en hun vaders nog analfabeten en nikswetend waren? en vergeet niet dat in die tijd de fessi elite al volop onderwijs genoot van de koloniale bezetters.
wat ik hiermee wil zeggen is; je hebt gelijk want in die periode hadden de arabisten een Aghebbi tijd voor het vervalsen en het arabiseren van alles wat amazigh is.

dus het kan.

ad wenni netta

Mauri

Citaat van: Burghwati op 09/03/2005 om 12:01:55
Toen de Fassis zaten te studeren en hun kinderen zaten te studeren in het land van de vijand, zaten de Imazighen aan het front te vechten.

ik geef onze opas gelijk! ze moesten wel vechten om hun land te bevrijden.
tja aan de andere kant zie ik die fessi elite in die tijd bij zichzelf denken: "waarom zou ik mijn leven opofferen voor iets dat uberhaupt niet eens van mij is".

in dit laatste, geef ik de fessi elite wel gelijk moet ik toegeven, al vind ik het wel laf van ze.

Mauri

Citaat van: abrid op 09/03/2005 om 11:57:06
Dankzij Allal el Fasi en zijn arabisch nationalistische kliek. Of niet?

Helemaal!
ze werden ook aangeduid als de franse Kliek.

abrid

het was meer zo van laat hun vechten dan gaan wij straks regeren. In de telegraaf vandaag een artikel over wankele staat Marokko. Zie deze link

http://www.telegraaf.nl/buitenland/18812341/_Terreur_bedreiging_voor_regering_Marokko_.html