Hoofdmenu

Vrouwen moskee

Gestart door abrid, 08/03/2005 om 14:26:46

student1980

Wat mij betreft kunnen ze echt de pot op. Waar gaat het hier om? De islamitsche vrouw helpen ofzo.
Ronduit belachelijk allemaal. Waarom gaan ze met hun moskee niet Amsterdam - West in? Nee hoor lekker elitair vanuit De Balie.
Ohhhh kijk eens ons goed zijn voor de moslimvrouw.
Op deze manier moet er ander standpunt totstand gebracht worden?

"Verander het standpunt en de wereld ziet er anders uit, zei Khalil Gibran. Zo ook de vrouwenmoskee. De oproep tot samenkomst wordt nu gedaan door een vrouw. De bede wordt gehouden door een vrouw. Het onderwerp is de vrouw. De vrouw in de Islam, de vrouw in de Koran â€" een grootse wereldcultuur behoeft een nieuwe interpretatie, een nieuw standpunt, en de wereld zal er anders uitzien. "

Ik vind dit zo goedkoop.

Tama

Citaat van: MohamedUK op 08/03/2005 om 14:29:31
wie gaan hier in bidden dan? Weer een typisch voorbeeld over hoe de misschien wel belangrijkste pilaar in islam wordt gebruikt om op een kunstzinnge methode "op te komen" voor de getraumatiseerde islamitische vrouw.

in saoudie arabie hebben vrouwen eigen scholen, rechtbanken en nog meer van dat soort instellingen waar ze hun gang kunnen gaan.dit om ze uit het openbare leven te bannen.stel je voor vrouwelijke rechters die mannelijke verkrachten moeten veroordelen.

athsaynou

Vrouwen moskee??....dus nou vrouwen tegen mannen???

miss.F.

Citaat van: L_L op 08/03/2005 om 15:19:32
Citaat van: miss.F. op 08/03/2005 om 15:16:17
Citaat van: L_L op 08/03/2005 om 15:13:51
ow...(N)...dan beperk ik me wel weer  tot mijn kamer..:(

daar kun je ook veel dingen oppikken

zal broertje wel achter me zetten ::)

Ik daag je uit om je pa daar te planten!!

Is dat onaardig bedoeld, vrouwen die graag godsdienstles in eigen moedertaal volgen met vliegen vergelijken? Of bedoel je simpelweg dat die preken in Tamazight in Vlissingen heel goed lopen? Dat zou mijn keuze van formuleren eerder zijn.
Goed initiatief. Heb je meer info, Mo UK?

IIAwaryagherII

Citaat van: MohamedUK op 09/03/2005 om 15:09:40
Citaat van: IIAwaryagherII op 09/03/2005 om 02:21:20
Wouw wat een ziellige gezeik van sommigen tazzz.
Dus mensen die initiatieven nemen of willen nemen, om een boost te geven aan de weg van gelijkwaardigheid, worden hier gewoon afgezeken.
Ook op het gebied van religie moet er die drang wezen tot gelijkwaardigheid, en dan is een vrouwen moskee niets grappigs maar een must!
Eerder respect voor de initiatiefnemers dan voor die clows die kritiek leveren.

de initiatief nemers zien dat het feit dat vrouwen achterin moeten bidden als "ongelijkwaardig" dit terwijl dit puur is gedaan om de mannen van de vrouwen te scheiden, om alle voorafdenkbare redenen, verder zijn al die andere dingen tegen hoe het gebed moet in de islam. Dit zal niet leiden tot "geleijkwaardigheid" maar gewoonmeer olie op het vuur.

het is een kunstproject, en ik hoor het al hier en daar bij de niet-moslims, ze willen zogenaamd provoceren angezien ze er van zijn overtuigd dat Islam ook op een gegeven moment door een soort van Verlichting moet gaan. Met dit soort projecten hopen ze dat te bespoedigen, terwijl zo'n term nooit van toepassing zou zijn op Islam.
Ik snap wel wat je bedoeld mohammedUK, het is een ware verbreking van de eeuwenoude traditie waarin de man het gebed moet leiden, en waarin de vrouwen afgezonderd moeten bidden.
Als de vrouwen daar behoefte aan hebben(wat ik betwijfel) moeten ze dat vooral doen, want koranisch gezien staat voor zover ik kan zien, niets in van een verbod tot het voorgaan van het gebed.
De vrouwen hierin gaan wel een beetje te ver, maar wie bepaald het ?
Ze moeten het vooral doen, en als zij werkelijk meer dames naar het gebed kunnen lokken, destemeer een reden om het aan te moedigen.
Vergeet een ding niet, en dat is dat jij je geweten en lusten in bedwang dient te houden als moslim.
En dus waarom niet een dergelijke initiatief!
Wie het niet leuk vind blijft thuis, mogen we god danken voor de vrijheid om te kiezen, en de steeds toenemende aanbod tot deze.
Of het islamitisch is of niet is slechts voobehouden aan één te oordelen en dat is god, dat deze in zn eigen woorden het niet onomstotelijk verboden heeft.
Azul.

Samariaan

Citaat van: L_L op 09/03/2005 om 18:35:24
Citaat van: MohamedUK op 09/03/2005 om 15:10:41
Citaat van: L_L op 09/03/2005 om 09:20:08
Citaat van: m7 op 09/03/2005 om 07:37:49
Het zou mooi zijn als er ook diensten voor Amazigh vrouwen kwamen, deels in Tarifit. (meeste Amazigh in Nederland spreken dat toch?)
Kan jij organiseren LL!

je bedoelt preken in het tamazight??...dat zou ik super vinden inderdaad, alleen is het dus geen bestaande moskee waar vrouwen altijd naar toe kunnen..zijn dus aantal data's...

jawel hoor, alleen moet je er wel voor naar Vlissingen. Het stikt er altijd daar van de amazigh vrouwen die er als vliegen op afkomen op die amazigh-preken.
je hebt een hele belangrijke stuk weg gelaten...zie mijn reactie hierboven..

ow.

Samariaan

Citaat van: m7 op 10/03/2005 om 14:07:38
Is dat onaardig bedoeld, vrouwen die graag godsdienstles in eigen moedertaal volgen met vliegen vergelijken? Of bedoel je simpelweg dat die preken in Tamazight in Vlissingen heel goed lopen? Dat zou mijn keuze van formuleren eerder zijn.
Goed initiatief. Heb je meer info, Mo UK?

Je laatse aanname, wat ik dus bedoelde is dat Tmazight vrouwen dorstig zijn naar kennis, en de beste manier om dit te verwerven is natuurlijk door de taal die je begrijpt en waar je mee voelt.

Ik heb dus begrepen dat deze preken heel populair zijn van de vrouwen, en dat de hoge opkomst van deze vrouwen in vergelijking met de hoeveelheid mannen gewoon opvalt.

adres moskee vlissingen:
Stichting Moskee Touba
Schuitvaartstraat 14
4383BW

cha_kir

Ik vind dit iniatief echt niet kunnen.Je kan de islaam toch ni zomaar eventjes aanpassen zoals je dat uitkomt???
Deze mensen begrijpen echt niks van islaam zoals mij al duidelijk wordt in de tekst: de oproep tot het gebed zal een ode worden aan de vrouw i p v aan de profeet????!!!  Door het gebed aanbidden wij toch ALLEEN allah sbwt?? mohammed saw is toch slechts zijn profeet ??
Wie help je hiermee?
Wie bereik je hiermee?
Buiten een paar onwetende  aanhangers van de "moderne"islaam niemand , en al zeker niet de onderdrukte moslimvrouw

Als je wil aantonen dat de islaam niet vrouwonvriendelijk is haal dan gewoon enkele voorbeelden uit de koraan. Of is dat mss niet provocerend genoeg voor de feministische dames?

Samariaan

Citaat van: cha_kir op 13/03/2005 om 23:06:47
Ik vind dit iniatief echt niet kunnen.Je kan de islaam toch ni zomaar eventjes aanpassen zoals je dat uitkomt???

nee natuurlijk niet, het zijn ook kunstenaars.

Dora

wanneer een menigte alleen bestaat uit vrouwen en het tijd is om te bidden, dan mag 1 van die vrouwen "leiden", maar niet als de imam voorop. ze moet net als de rest van de vrouwen naast elkaar gaan staan >> dit is wat ik heb begrepen<<<<<....

heb ik het fout dan graag verbetering.

misschien denkt men heel negatief maar je kan ook het positieve eruit halen. denk aan de hoeveelheid vrouwen die nu getrokken zullen worden > met name de jongere generatie die inderdaad snakken naar kennis. een moskee waarvan een zaal vol staat met mannen maar ergens in een "achterkamer" de vrouwen zijn gevestigd zal denk ik niet het doel behalen als deze "moskee"..

MAAR (met de nadruk op maar) er moet wel op de juiste wijze met islam worden omgegegaan en overgebracht. want waar ik bang voor ben is dat men door hun "feministische" gedachtegoed dingen gaan ontkennen of veranderen. je hoeft natuurlijk niet overal mee eens te zijn, maar erken wel dat de regels en wetten bestaan.

ik weet dat er in eindhoven van die studieweekenden zijn waarbij vrouwen kunnen overnachten (met oppas)...dat is natuurlijk ook magnifiek

Samariaan

Citaat van: L_L op 14/03/2005 om 20:45:14

misschien denkt men heel negatief maar je kan ook het positieve eruit halen. denk aan de hoeveelheid vrouwen die nu getrokken zullen worden > met name de jongere generatie die inderdaad snakken naar kennis. een moskee waarvan een zaal vol staat met mannen maar ergens in een "achterkamer" de vrouwen zijn gevestigd zal denk ik niet het doel behalen als deze "moskee"..

dit is ook vaak puur en alleen gedaan omdat er gewoonweg geen ruimte was in de krappe binnenstad moskeeen. Met de 2 generatie moskeen zie je al een grote verbetering.

Citeer
ik weet dat er in eindhoven van die studieweekenden zijn waarbij vrouwen kunnen overnachten (met oppas)...dat is natuurlijk ook magnifiek

Yup, de moskee in eindhoven is ook een 2e generatie moskee.  Er is ook een andere in einhoven, een oude moskee gevestigd in een of andere garage, daar is dus ook niks te zoeken voor vrouwen.

abrid

Wanneer is het gebed van een vrouw meer waard thuis of in een moskee ;)

athsaynou

Citaat van: abrid op 15/03/2005 om 15:53:24
Wanneer is het gebed van een vrouw meer waard thuis of in een moskee ;)

Thuis ;)

Dora

Citaat van: MohamedUK op 15/03/2005 om 15:39:01
Citaat van: L_L op 14/03/2005 om 20:45:14

dit is ook vaak puur en alleen gedaan omdat er gewoonweg geen ruimte was in de krappe binnenstad moskeeen. Met de 2 generatie moskeen zie je al een grote verbetering.

Citeer

Yup, de moskee in eindhoven is ook een 2e generatie moskee.  Er is ook een andere in einhoven, een oude moskee gevestigd in een of andere garage, daar is dus ook niks te zoeken voor vrouwen.

we hebben het er gister uitgebreidt over gehad..en nog ben ik het niet met je eens..dusss