De Berberse godin Athena

Gestart door Matoub, 07/03/2005 om 17:44:17

Matoub

Azul,

Een van de bekendste godinnen is de godin Athena.
Naar deze godin is de Griekse hoofdstad Athena is genoemd. Ze was een dochter van Zeus in de Griekse mythologie. Zeus kreeg onverdraagbare hoofdpijn en dus liet hij zijn hoofd opensnijden met een bijl, en daaruit kwam Athena, Ze is waarschijnlijk het meest aanzienelijke godin in de Griekse mythologie, ze kwam gereed als Amazone naar de wereld.
Ze kwam naar de Grieken om een einde te maken aan de domheid en de duisternis. (in de Griekse mythologie)

Feitelijk is de verering van Athena ouder dan de Griekse oppergod Zeus (Amon bij de Imazighen en Jupiter bij de Romeinen). en volgens Herodotus en Plato en andere geleerden is ze  een Berberse godin (de naam van de berberse was "De Lybiërs") van oorsprong, haar naam was Neith bij de Imazighen, en zelfs Athena was bekend met Oud-Berberse kleren, haar Aigis is de normaal dracht bij de Berberse vrouwen.

De legende van de Berbers zegt dat ze de dochter van Poseidon en de het meer triotonis (in het huidige Tunisië) is , en ze was rond het meer tritonis de belangrijkste vereerde, de offerdieren waren voornamelijk bestemd voor Athena/Neith en daarna aan de goden: Poseidon en Triton, (zei herodotus).

Neith is ook bekend bij de Oud-Egyptenaren, en ze was daar een van de belangrijkste godinnen, en het is echter niet duidelijk welke oorsprong ze heeft, maar Dr. Moustafa Bazma zegt dat de meeste Oud-Egyptische historici stelden dat ze uit Lybië (Tamazgha) afkomstig is, zoals Herodotus en Plato zeiden.

Bij de Puniërs vinden we een godin die Tanit genoemd wordt. Deze Godin was de belangrijkse godin van de Puniërs, en ze werd als vrouw voor Baäl-Amon (een mix van de Amazigh Amon en de Fenesische Baäl) genomen.

Lees ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Puni%EBrs

Tanit werd ook andere Berberse streken vereerd (als ik me goed herinner) en zoals wij zien is het overduidelijk dat het een volkomen een Berbers woordsvorm heeft. Wij zeggen Tamazight (Berberse taal) en dus begint het met T en eindigt met een T. 

De verering van Tanit is geadopteerd door de Puniërs (een cultuur van Berbero-Feniciërs) na makkelijke nederlaag van de Carthagers tegen de Grieken, en dus besloten ze om bondschappen met de Imazighen ( Berbers ) te hebben en naast andere veranderingen hebben ze hun godsdiensten ook gemeenschappelijk met de Imazighen.

De naam Tunisië is waarschijnlijk verwant aan deze godin. de naam Tunisië is een verbastering van de naam Tanis, en dit een vorm van het woord Tanit bij de Oud-Grieken.

als ik ook mag ontcijferen dan zou ik zeggen dat Tritonis ook "de fontijn van Tanit" betekent . Tara (fontijn) Tanis (Tanit/Neith).

Het meer tritonis bestaat niet meer, we hebben alleen maar berichten uit de oudheid die waarschijnlijk het meest door Herodotus verteld zijn. het is een meer waarond de Berberinnen hun godin Tanit/Neith vereren,  en ik zou ook zeggen dat het een heilige fontijn is, Want de Berberse vandaag de dag de fontijnen vereren, en ze bijna heilig maken, en beweren daarrond ongewone wezens te hebben gezien.
De Fontijnsnamen die ze met het woord Tara (fontijn in het Berbers) beginnen zijn echter talrijk, als voorbeeld ken ik Tara tazuggaghat (het rode fontijn, en ter zijde beweert men dat zijn water wetenschappelijk gezond en een medecijn voor de ziektes die de wetenschap niet onder de knieën kon krijgen), en ook Taragh 'n waih (het is een fontijn in Ikzennen in het Rif gebergte en men beweert dat ze daar ongewone wezens ziet).
Dus Tara als voornaam voor wat we als meer kennen is mogelijk. Cyrenaïca is genoemd naar een mythologische vrouw, ook een Amazone zoals Neith/Athena/Tanit, en die naam werd gegeven aan fontijn waar later de grieken zich later zouden vestigen (als gasten in het begin). Dus de naam van de Amazones die gegeven wordt aan de fontijnen is niet bijzonder bij de Berbers.
Dit is wat het eerste deel van TRI (tara)-TONIS betreft.

Als we zouden weten dat de Grieken de godin Tanit als Tanis kenden, en dat de letter "th" (dus TaniTH zoals NeiTH) zeer verwant aan elkaar zijn, dan is het aannemelijk dat de oorspronkelijk naam van "Tritonis" (die vanaf nu als Taratonis zal aanduiden in deze ontcijfering) zal gebruiken) Taratanit was en later taratanis voor al vermelde redenen, en later als Taratonis zoals de naam van het huidige Tunisië. (Tunisie is Tunis in het Arabisch (en berbers ook) en het is qua de woordsvorm is verwant aan Tanith/Tanis, en terzijde was de naam van Tunis "Tanis".

Dus het zeggen dat Tritonis tot een berber samengesteld woord :"Taratanit"  is te herleiden, is niet erg vreemd (geloof iki :)).

Zo kan ik hieruit concluderen dat Tanit rond het meer tritonis is vereerd zolang het meer naar haar is genoemd, en omdat Herodotus sprak over Neith als de godin die rond tritonis vereerd is, kan ik zeggen dat Neith van Herodotus en anderen het zelfde godin Tanith is.

het verschil tuseen de twee woordsvormen:"Neith" en "Tanith" is te verklaring door de versbastering in de niet-berberse talen, zoals de berberse godin Ifri die tot Afrika is verbasterd door de Romeinen. Toch is het verschil niet schandalig, het is Ta-neith => Tanith.

--------------
Opmerking: ik ben niet deskundig  en dat wil zeggen dat ik me ergens zou vergissen.

Tama

saffi godin athena is ook al berbers????interessant

Matoub

Athena was een van de belangrijkste godinnen bij de Grieken:

bron:
http://66.90.77.92/Cult/AthenaCult.html

Tanit was een van de belangrijkste godinnen bij de Puniërs:

bron: http://www.louvre.fr/img/photos/palais/stel1.jpg

Neith als belangrijke godin bij de Egyptenaren:

Matoub

Matoub

Ik zou de quote van Herodotus niet vinden, maar ik vond dit:

"Herodotus tells us Athene was the Libyan goddess Neith and was always depicted in Libyan costume."
bron:
http://www.adelphiasophism.com/enemies/14.html

Jullie kunnen alles wat Herodotus over Lybië (Tamazgha) schreef hier lezen, maar in Arabisch:

http://www.tawalt.com/monthly/nusus_libya/nusus_libya_1.pdf

(Grappig als nuttig).

Anir

Citaat van: Tama op 07/03/2005 om 17:54:41
saffi godin athena is ook al berbers????interessant
Ja ze is een Amazigh godin.
Dit zeggen ook de niet-Imazighen.

" The Parthenon at Athens, Greece is her most famous shrine. She never had a consort or lover. According to Herodotus Athena was a Berber goddess fromorigin."

http://www.relativeaccess.com/File/28987-Athena.Pheromones.Html

Matoub

Dat is geen wonder toch, dat stond al bkend vanafde oudheid.
Jij zou zelden vinden dat Athena een berberse godin is, want berber is een recent woord voor berbers of Imazighen, maar jij zou "Libyan" vinden. Want de berberse waren bekend als libiers.

Dus zie: http://www.google.be/search?hl=nl&q=Athena+libyan&meta=

The proton

Azul  ales ,

Ben je een theoloog ? Want jij schrijft mestaal theologische onderwerpen .

Ik vind jou onderwerpen interessant in deze wereld vol  leugens .

ATHENA IS EEN BERBERS GODIN , DAT IS MOOI  !

Matoub

Citaat van: The proton op 09/03/2005 om 16:28:59
Azul  ales ,

Ben je een theoloog ? Want jij schrijft mestaal theologische onderwerpen .

Ik vind jou onderwerpen interessant in deze wereld vol  leugens .

Azul,
Ik zou echter willen weten of jij berebrs bent, want jij spreekt af en toe berberse woorden, maar jij  lijkt volgens mij heel vreemd een Marokkaan te zijn, waarschijnlijk ben jij een berber die met niet-marokkanen is opgegroeid.

Dit is de quote van herodotus die ik nu vind: (ik zou het van Arabisch naar Nedrelands vertalen):
"-herdotus schrijft over de Libische (berberse stammen)-...en na de Makhloesstam volgt het land van Aussiën, en de rivier triton onderscheid deze stammen, en ze gaan aan de oevers van het meer Tritonis. Hun leden verlengen hun haren. De Makhloesstam kammen hun haar naar achter, terwijl de Aussiën hem naar voor kammen. en ze allemaal vieren jaarlijkse feesten voor Neith. in dat feest onderscheiden hun maagden zich in twee groepen, en ze bestrijden elkaar met stenen en dikke stokken, en zo -zoals ze zeggen- vereren ze hun lokale godin die we Athena noemen".

Verschikkelijk slecht vertaald, maar toch nuttig:
http://www.tawalt.com/monthly/nusus_libya/nusus_libya_1.pdf

Herodotus zegt ook dat bijna alle Griekse goden van Egyptische oorsprong zijn, behalve Poseidon die van de Libiërs (Berbers) is overgenomen.

over Athena zegt hij ook dat haar kleren berberse kleren zijn, en dat de Aigis een berbers (libisch) woord is die de Grieken verbasterd hebben, en dat was de normale dracht van de Berberse vrouwen.
Herodotus vertelde ook dat de Libiers (Berbers) de Grieken vier paarden leerden verbinden aan elkaar, hij zei ook dat de godsdienstige zangen van Libische ( Berberse ) oorsprong  zijn en daarna is het door de Grieken overgenomen. en men stelt dat de haliloya daartoe te heleiden is.

Fessi

Citaat van: The proton op 09/03/2005 om 16:28:59

Allahou Akbar!!! Wat een zegen!!!

Anir

Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 18:18:23
Wat is je IQ als ik vraag mag?

Fessi

Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 18:36:41
Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 18:18:23
Wat is je IQ als ik vraag mag?

in groep 8 had ik een test gedaan 121, hoezo?

Anir

Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 18:38:24

Goed zo! Je bent slim. Ben je nu in groep 9 of nog niet?

Fessi

Citaat van: Anir op 18/03/2005 om 18:40:55
Citaat van: Fessi op 18/03/2005 om 18:38:24

Goed zo! Je bent slim. Ben je nu in groep 9 of nog niet?

nee man, zat nietop zo een montesori achtige school...gewoon een ormale is al een tijdje geleden hoor......je bent wel grappig!!!