Was ibn Mandoer  een Amazigh ?

Gestart door AFRA, 07/06/2004 om 16:35:31

AFRA

azul,

ibn mandoer (de auteur van Lissan Al-Arab) is te bekend om voorgesteld te worden. maar ik vraag me af of hij een amazigh was ?

tenemmirth

abrid

#1
Nooit van gehoord. Jij bent het arabisch machtig waardoor je weer hele andere ingangen tot informatie hebt. Dat is erg mooi.

AFRA

#2

CiteerNooit van gehoord. Jij bent het arabisch machtig waardoor je weer hele andere ingangen tot informatie hebt. Dat is erg mooi.

hij is zeer beekend in de arabischtalige maatschappijen. hij heeft het boek : "Lissan Al-Arab" geschreven. en dat is de allerbelangrijkste woordenboek van arabisch. (denk ik) , zijn boek is met "Larousse" te vergelijken.

in een programma op de marokkaanse zender RTM beweerde sprak iemand over hetr begrip " almothaqqaf " (iemand die goed kennis heeft = geleerd (zoiets)) , en om dat te deffinieren , citeerde een gast (zijn achternaam lijkt me amazigh te zijn) de difinitie van het woordenboek van ibn mandoer en zei ook ibn mandoer dat hij berber ... amazigh ...

mohamed chafiq steld ook dat hij een amazigh, van de imazighen dioe naar egypte immigreerden, zou moeten zijn want hij heeft zivh nooit als egyptisch beschouw, en hij werd "de afrikaan" door de anderen genoemd , dat bewijst ervan dat hij geen egyptenaar was, want het is niet logisch hem afrikaan te noemen en tegelijkertijd is hij een egyptenaar . afrikaan zou ook niet naar de arabieren verwijzen want de afrikanen waren toen geen arabieren, (de arabisering in tamazgha /noord afrika is wereklijk tot de achtiende eeuw serieus geworden, en dat is ook de tijd vanaf noord afrika  niet meer "barabrije" genoemd werd.)

dus we kunnen zeggen dat hij naar alle waarschijnlijkheid een amazigh was.

of denken jullie van niet ?