Berbers verhuizen naar Born in 'AAP & CO'

Gestart door Matoub, 07/03/2005 om 15:24:22

Matoub

Azul,

Berbers verhuizen naar Born in 'AAP & CO' 9 okt 2004

Een feestelijke aflevering op zaterdag 9 oktober van AAP & CO. Een groep van negen berbers gaat verhuizen naar een prachtige nieuwe plek in het Limburgse Born. Dit is niet alleen heel bijzonder voor deze dieren, maar ook voor de mensen van Stichting AAP.

Van alle dieren die AAP opvangt zijn berbers echte zorgenkindjes; per jaar worden vele afgedankte berbers 'aangeboden' bij AAP om opgevangen te worden. Toch kan de stichting veel van deze dieren niet opvangen vanwege een beperkte capaciteit. En dat komt weer omdat het vinden van een nieuwe plek voor deze dieren erg moeilijk is. De dierentuinen hebben vaak al grote groepen berbers en terugbrengen naar de natuur is voor deze â€" getraumatiseerde â€" aapjes niet mogelijk. De doorstroom verloopt dus moeizaam en daarom is het fantastisch als een groep van wel negen berbers naar een nieuwe plek kan verhuizen.

AAP & CO volgt de voorbereidingen op hun reis en hoe de dierverzorgers er alles aan doen om het voor de dieren zo goed mogelijk te laten verlopen. Verzorgster Ivonne blijft zelfs nog een week bij de dieren in Born om ze te laten wennen aan hun nieuwe thuis. De dieren genieten als ze voor het eerst naar buiten gaan. Ze rennen door het verblijf, klimmen op de bomen en wroeten in het gras. Een feest om deze dieren zo te zien genieten!

http://www.tros.nl/?url=PHP/press_more/4015

Mauri

En??

wat heeft dit met dit forum mee te maken??

Mauri

ik weet niet of je het door hebt, maar het gaat hier over apen.
apen die alleen in marokko en gibraltar voorkomen. de term berber voor die apen is net zoiets als de term  berber paard voor paarden die uit noordafrika komen.

ik bengrijp nog steeds niet wat deze ariekel met amazigh.nl te maken heeft ???

Matoub

Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:35:47
En??

Ik nam aan dat het om de berbers gaat, of vergis ik me?

Mauri

netals in de topic je probeert lezers te mislieden door je topictitel.
je wil met deze topic de schijn wekken dat het om berbers gaat (mensen) en als ze jouw geplaatste artiekel lezen, komen ze achter dat het om apen gaat.

wat is hier de bedoeling van? want als jij onder dat tekst een tekst van jou plaatste met de mededeling dat het grappig is of iets dergelijk dan zouden we gaan denken dat het hier om een grappige bedoeling gaat.

Matoub

Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:38:46
apen die alleen in marokko en gibraltar voorkomen. de term berber voor die apen is net zoiets als de term  berber paard voor paarden die uit noordafrika komen.

Ik dacht dat het om mensen gaat, maar gelukkig niet. dus apen. toch heeft het ook  iets te maken met berbers.

Mauri

Citaat van: Ales op 07/03/2005 om 15:41:13
En??

hahahahaha nee man, het gaat hier om aapjes die voorkomen in gibraltar en noordafrika ze worden aangeduid met de term berber aap omdat ze nergens voorkomen dan in onze gebieden, ook een berber paard wordt om diezelfde reden "berber paard" genoemd.

hahaha dacht je dat het hier om imazighen gaat? ;D

Matoub

Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:45:22
Citaat van: Ales op 07/03/2005 om 15:41:13
En??

hahahahaha nee man, het gaat hier om aapjes die voorkomen in gibraltar en noordafrika ze worden aangeduid met de term berber aap omdat ze nergens voorkomen dan in onze gebieden, ook een berber paard wordt om diezelfde reden "berber paard" genoemd.

hahaha dacht je dat het hier om imazighen gaat?
;D

Mauri

Citaat van: Ales op 07/03/2005 om 15:43:42
Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:38:46

Ik dacht dat het om mensen gaat, maar gelukkig niet. dus apen. Maar het heeft ook  iets te maken met berbers.

hahahaha je hebt gelijk je zou haast denken dat het om imazighen gaat ;D
hadden we maar zo een stichting AAP & CO die voor ons opkomt hahahaha wacht even die hebben we ook! namelijk ircam ;D

hahaha ad wenni netta en neem mijn reacties nietzo serieus op.

Matoub

Citaat van: Mauri op 07/03/2005 om 15:47:28

hahahaha je hebt gelijk je zou haast denken dat het om imazighen gaat ;D
hadden we maar zo een stichting AAP & CO die voor ons opkomt hahahaha wacht even die hebben we ook! namelijk ircam ;D

hahaha ad wenni netta en neem mijn reacties nietzo serieus op.

hier zijn een paar berebrs:
http://www.pbs.org/sahara/wildlife/leopard_video.htm

http://www.nvdzoos.nl/educatie/berberaap.html

neem mijn topic's ook niet zo serieus

Samariaan

meer over Berberapen zie deze topic van Tama.