Project nieuwe Amazigh TV station

Gestart door moby, 06/03/2005 om 16:15:27

moby

Project nieuwe Amazigh TV station

Iedereen weet hoe belangrijk is de rol die gespeeld wordt door de media. De tv vormt de publieke opinie en oefent een aantrekkingskracht op de ontvanger. Tegenwoordig zijn er honderden tv kanalen beschikbaar voor de ontvanger zowel op satelliet als op het kabelnetwerk in Europa en in de hele wereld.
Elke Amazigh (berber) vraagt zich af: waarom zijn tv kanalen van alle landen en alle talen en culturen te zien behalve die van Imazighen? Hoe komt dat? Is het een kwestie van geldmiddelen of is het een kwestie van wil? Zijn Imazighen echt zo arm dat ze geen onafhankelijke en puur Amazigh tv kanaal kunnen stichten?
Naar mijn mening is het een kwestie van wil. Dat willen we niet of daar denk we niet over. Dit klinkt erg negatief.
Een taal / cultuur die niet wordt (goed) vertegenwoordigd in de mediawereld (TV, Radio, tijdschriften, Internet en entertainment ) noemt men vaak een “dode” cultuur / taal. Dat willen we niet voor onze Amazigh taal en cultuur.

De Imazighen zijn natuurlijk de oorspronkelijke bewoners van Tamazgha (Noord Afrika). Er zijn miljoenen Imazighen die in Noord Afrika wonen. Maar ze zijn erg geïsoleerd tenminste op het mediagebied.
In Marokko spreekt minimaal 50 % van de Marokkanen Tamazight (berbers) als moedertaal. Er zijn drie belangrijke vormen van Tamazight, die heel erg verbonden met elkaar zijn, in Marokko:

-Tamazight van Arif (het Rif) (Noord Marokko)
-Tamazight van Middel Atlas gebergte (Midden Marokko )
-Tamazight van Anti Atlas gebergte + Souss (Midden Marokko en het Zuiden)

In Algerije vormen Imazighen daar ongeveer 30% van de bevolking.
Tamazight sprekenden wonen ook in andere landen van Noord Afrika :Tunesië, Libië, Egypte, Mauritanië, Mali en Niger. Maar daar zijn ze beschouwd als kleine minderheden.

In West Europa wonen veel Imazighen die gemigreerd zijn voor meestal economische doeleinden. Er zijn naar schatting 2 miljoen Amazigh (berbers) migranten in Europa.
In Nederland en België zijn 65 % van de Marokkaanse migranten berbers die afkomstig zijn uit het Rif gebied (vooral Nador en Hoceima ).

Al deze miljoenen Imazighen (berbers) zijn niet vertegenwoordigd in de TV wereld. Dit heeft negatieve gevolgen op de Imazighen en Tamazight. Daarom vind ik dat het belangrijk is dat we een eigen tv station moeten hebben.

Project: NADOR TV

-De station moet programma’s en documentaires uitzenden over onderwerpen als: geschiedenis, cultuur, taal, nieuws en Amazigh films en muziek.
-Het moet in principe een culturele zender zijn.
-Dat vraagt natuurlijk geld en veel moeite en samenwerking.
-Het gaat om een zender in het Tamazight n Arif (Tarifiyt) maar die behartigt ook andere varianten van het Tamazight : bijvoorbeeld het uitzenden van Souss films en muziek.
Ik wil graag een groep vormen van vrijwilligers die bereid zijn om samen te werken om dit project te realiseren.

Wil jij meer hierover weten of ben je geïnteresseerd ? Stuur je ideeën en suggesties naar mijn e-mail adres: nadortv@hotmail.co.uk


Azul!

Yuba

Amsterdam

Numidia


*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Numidia op 06/03/2005 om 16:29:50
Dit onderwerp werd hier al besproken:

Amazigh.NL Mededelingen Project Groep Amazigh TV
Azul Numidia,
Dit is een andere Projectgroep. Het is niet dezelfde.

Numidia

Citaat van: Ait_Touzinie op 06/03/2005 om 16:48:50

Azul Numidia,
Dit is een andere Projectgroep. Het is niet dezelfde.

Ok, tannemirt.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: moby op 06/03/2005 om 16:15:27
Project nieuwe Amazigh TV station



Wil jij meer hierover weten of ben je geïnteresseerd ? Stuur je ideeën en suggesties naar mijn e-mail adres: nadortv@hotmail.co.uk


Azul!

Yuba

Amsterdam
Azul,
Allemaal wel leuk en aardig, maar de kans dat zo'n zender zal slagen is denk ik klein. Mits mijn adviezen je daarbij kunnen helpen:
Het beste is als deze zender Rif tv gaat heten en geen Nador tv. Het moet een 100% zuivere Riffijnse zender gaan worden. Kijk maar naar de Kabilysche berbere tv: Een 100% zuivere Kabilysche tv station.

Deel flyers uit in moskeën en in de steden. Wie weet zullen dan vele gehoor geven. Maak alvast een internetsite. Zorg dat ook de marokkaanse internet sites weten van jouwn doelstellingen.

Als je mijn opmerkingen accepteerd dan zul je zeker mijn steun krijgen.

ps:het lijkt net of de meeste riffijnen niet in een tv zender zijn geintereseerd, Ze beschouwen arabische tv zenders als hun zenders. Wie weet zullen ook deze gasten gehoor geven aan jouwn project.

maak er wat van.
Tannemiert a tawmat.


moby

Azul

Tanemirt attas a Ait touzinie. Ik vind jou suggesties goed, logisch en uitvoerbaar. Maar daar moeten meerdere mensen aan werken.

Ik wil een grote groep maken van mensen met verschillende vaardigheden. computer, video/audio kennis, Tamazight taal en geschiedenis enz...

Messchien moeten we een groep maken van minimaal 15 man!

Wat voor steun kan jij geven Ait touzine?

nadortv@hotmail.co.uk

Azul




Dora

als het zo ver is, dan zou ik graag als presentatrische willen werken..

ja betrek de vrouwen er ook bij JA...:D

moby

Welkom in het project L L !

Maar denk niet dat jij een carriere gaat maken net als bij MTV of RTL of zo !!!!

Iedereen moet bereid zijn om vrijwillig te werken.

mochten er winsten/inkomens zijn dan kan het werk "vergoed" worden.

maar zowel jongens als meisjes zijn nodig voor dit project

stuur maar je cv als begin naar:

nadortv@hotmail.co.uk

ik zeg t nog een keer : ik beloof geen geld / salaris. We doen het voor het belang van Tamazight
(n Arrif) in de eeste instantie.

Azul