Marokko demonstreert voor vrijlating gevangenen

Gestart door ameziane, 06/03/2005 om 15:40:18

ameziane

In Rabat zijn op dit moment duizenden(volgens MAP) mensen op de been voor vrijlating van gevangenen die Polisario vasthoudt op Algerijns grongebied.

Polisario houdt nog ruim 400 Marokkaanse soldaten vast in Tindouf(Zuid-West Algerije).

Overigens zal de koning over 2 weken naar Algerije afreizen om deel te nemen aan de Arabische top. Het zal de eerste keer zijn dat Mohammed VI voet zet op Algerijnse bodem. De Sahara-kwestie zal daar zeker ter sprake komen.

Numidia

Voor diegenen die niet weten wat de voorgeschiedenis is:

West-Sahara

Ilizi

Azul
Zoals ik al had verwacht: de opkomst was laag. En dit heeft allemaal te maken met het politieke systeem van de arabisering. De Marokkanen zijn gehersenspoeld met de arabisering. En waarom zeg ik dit? Kijk, bijv. naar wanneer er iets georganiseerd wordt voor Irak of Palestina. Er komen dan veel mensen (miljoenen) de straat op om te demonstreren en om te laten zien dat zij Arabieren zijn.
Zij voelen zich niet Marokkaans. Dus de kwestie van het Midden-Oosten is hun kwestie, maar de Sahara of Tamazight .......... ?

*-RiFFijn0s-*

Ik denk dat het er wel meer zijn dan een paar duizend.

Eerlijk gezegd kan die Sahara kwestie mij gestolen worden. Ik weet zeker dat er meer Riffijnen vast zitten In Marokko, dan de Marokkanen in Tindouf. Zo embarmelijk slecht hebben de marokkanen het daar ook al weer niet. De Rmaxzan overdrijft.
2 jaar geleden waren er bijvoorbeeld honderdduizenden op de been voor palestina. Oorzaak: Alle Arabieren zien hun zelf, hoe je het went of keert, als landgenoten en bloedbrothers. Rascistische Arabische zenders zoals almanar wakerren het arabierenbroederschap alleen maar aan.  Deze zenders zijn enorm geliefd bij de Ighabiyan, en de mongool-imazighen.

Wat mij betreft mogen Marokko en Algerije een oorlogje voeren om de Sahara.  De aandacht op Arif verzwakken en kunnen wij onze slag slaan.

Ilizi

Azul
Mijn oom is ook siends opstand van 1984 nog steeds vermist is, we hebben overal gezocht en gevraagd geen sporen gevonden...

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Ilizi op 06/03/2005 om 17:06:58
Azul
Mijn oom is ook siends opstand van 1984 nog steeds vermist is, we hebben overal gezocht en gevraagd geen sporen gevonden...
Wat naar voor je a tawmat. Je kunt er jammer genoeg niets aan doen. Echt machteloos.

Een 2 ooms van mijn vader zijn in 1960 opgepakt en vergiftigd in Ait Nsar (Beni Enzar). Sindsdien lijden ze aan erge geheugen verlies. de ene is in 1971 overleden de ander in 1982.  naasten van deze mannen, hebben er trauma's aan over gehouden.
Ook een paar mannen uit mijn tsha(r) zijn ergens in jaren 70 spoorloos verdwenen. Zo zijn er nog tal van dit soort gebeurtenissen.
Ooit hoop ik dat deze mensen gewreken zullen worden, insa3allah. 
Het lijkt net alsof de riffijnen deze gebeurtenissen zijn vergeten. Ze zullen vaak antwoorden met: gebeurt is gebeurt.

ameziane

Ilizi/Ait Touzni,

Maar nu is die commissie IER in het leven geroepen om zulke zaken te onderzoeken. Hebben jullie daarmee gecorrespondeerd?

Want Marokko wil nu de zwarte bladzijde omslaan en met een schone lei beginnen, hoewel het een lange weg is...

ameziane

Citaat van: Ilizi op 06/03/2005 om 16:37:27
Kijk, bijv. naar wanneer er iets georganiseerd wordt voor Irak of Palestina. Er komen dan veel mensen (miljoenen) de straat op om te demonstreren en om te laten zien dat zij Arabieren zijn.
Je kunt die demonstarties zien in het kader van Arabische bla bla of zoals ik het bekijk: je komt op voor je broeders in het geloof waar ze zich ook bevinden. Zo moet je het ook zien.

cinderella

he he eindelijk wordt er gedemonsteert...
het volk laat eens zijn stem horen...

voor zover ik weet, gehoord en gezien heb is nooit een demonstratie geweest.
het is goed om te zien wat er door mensen heen gaat en hoe men denkt en niet alles over hen heen laat lopen en maar hoofdje schudden wat er door de regering gedaan wordt

laat zien mensen waar je voor staat!

Dora

als het goed is hebben lalla fatima, najat atabou en anderen ook gedemonstreert...volgens mij hebben ze ook een reclamespotje gemaakt...

zeer goed initiatief

maar wat was eigenlijk de reden dat ze vast gehouden werden??

Dora

ow wacht..zie dat numy het heeft gepost..(Y)

ameziane

Citaat van: cinderella op 07/03/2005 om 14:14:40

he he eindelijk wordt er gedemonsteert...
het volk laat eens zijn stem horen...

voor zover ik weet, gehoord en gezien heb is nooit een demonstratie geweest.
het is goed om te zien wat er door mensen heen gaat en hoe men denkt en niet alles over hen heen laat lopen en maar hoofdje schudden wat er door de regering gedaan wordt

laat zien mensen waar je voor staat!

Eerlijk gezegd snap ik geen snars van wat je hier schrijft!

ameziane

Citaat van: L_L op 07/03/2005 om 14:16:18
Het zijn krijgsgevangenen die in handen kwamen van Polisario.

Bij de wapenstilstand van 1991 was afgesproken dat die vrij zouden komen. Er was ook afgesproken dat er een referendum zou komen over dat gebied: de Saharawi's zouden bij verkiezingen aangeven of ze een onafhankelijk staat willen of aansluiting bij Marokko.

Maar dat referendum is steeds gedwarsboomd door Marokko. Dus denk ik dat Polisario daarom die soldaten nog steeds vasthoudt.

Tama

Citaat van: L_L op 07/03/2005 om 14:16:18
als het goed is hebben lalla fatima, najat atabou en anderen ook gedemonstreert...volgens mij hebben ze ook een reclamespotje gemaakt...

zeer goed initiatief

ik vind het maar een klote initiatief...stelletjes amicale snollen.

Samariaan

Citaat van: ameziane op 06/03/2005 om 15:40:18
In Rabat zijn op dit moment duizenden(volgens MAP) mensen op de been voor vrijlating van gevangenen die Polisario vasthoudt op Algerijns grongebied.

Polisario houdt nog ruim 400 Marokkaanse soldaten vast in Tindouf(Zuid-West Algerije).

Overigens zal de koning over 2 weken naar Algerije afreizen om deel te nemen aan de Arabische top. Het zal de eerste keer zijn dat Mohammed VI voet zet op Algerijnse bodem. De Sahara-kwestie zal daar zeker ter sprake komen.

hoveel gevangenen van polisario heeft marokko op haar beurt?