Overdrijven van het Moslim-zijn

Gestart door ameziane, 04/03/2005 om 13:14:08

ameziane

Salaam/Azul marra,

Ik zie vrouwen/meisjes in het straatbeeld geheel in het zwart(naar Iraans model) gekleed en compleet met handschoenen.

Ik zie mannen die over straat lopen in witte gewaden en baarden van 1 meter. Andere mannen geven de voorkeur aan Pakistaanse kleding, in de veronderstelling dat die de ultieme Islamitische kleding vertegenwoordigt.

Bovenstaande zijn voorbeelden van onze broeders/zusters die overdrijven met het Moslim zijn. En naar mijn mening zorgen deze excessen ervoor dat de gemiddelde Nederlander bang is voor de Islam en Moslims.
Evenzo is het dat een fundamenteel recht als het dragen van de hoofddoek, welke gewoon hoort bij de geloofsbeleving van een Islamitische vrouw, nu ter discussie wordt gesteld.

Dus, beste mensen, waarom toch dat overdrijven?

Inuit

Citaat van: ameziane op 04/03/2005 om 13:14:08
Salaam/Azul marra,

Ik zie vrouwen/meisjes in het straatbeeld geheel in het zwart(naar Iraans model) gekleed en compleet met handschoenen.

Ik zie mannen die over straat lopen in witte gewaden en baarden van 1 meter. Andere mannen geven de voorkeur aan Pakistaanse kleding, in de veronderstelling dat die de ultieme Islamitische kleding vertegenwoordigt.

Bovenstaande zijn voorbeelden van onze broeders/zusters die overdrijven met het Moslim zijn. En naar mijn mening zorgen deze excessen ervoor dat de gemiddelde Nederlander bang is voor de Islam en Moslims.
Evenzo is het dat een fundamenteel recht als het dragen van de hoofddoek, welke gewoon hoort bij de geloofsbeleving van een Islamitische vrouw, nu ter discussie wordt gesteld.

Het is niet mijn voorkeur, maar ik vind dat als je in een land leeft als NL, dat de mond vol heeft van vrijheden voor het individu, dan vind ik het alleen getuigen van bekrompenheid dat men angst/bedreiging voelt. Dit is gewoon een schoolvoorbeeld van "blaiming the victim".

Lezeres

Citaat van: ameziane op 04/03/2005 om 13:14:08
Salaam/Azul marra,

Dit is geen overdrijven, dit is gewoon het uitten van je religie. Waarom worden alleen moslims aangekeken op hun kledinggedrag?

ameziane

Citaat van: figuigya op 04/03/2005 om 13:30:05
Dit is geen overdrijven, dit is gewoon het uitten van je religie.
Schrijft de Islam voor dat een vrouw Iraanse kleding moet dragen? En een mannelijke Moslim Pakistaanse?

Maar het begrip 'identiteitscrisis' is verschillende keren op dit forum gevallen. Mensen keren zich tegen hun identiteit en spiegelen zich voor aan andere volkeren/landen(Lees: Iran, Pakistan en een groepering als Taliban).

Masja

identiteits crisis of niet, ik vind wel dat ieder zich moet kunnen kleden zoals hij wilt, dat is ware vrijheid toch? maar ik snap wel wat je bedoelt
wat gebruiker zegt over dat angsthazen gedrag van de nederlanders, tja , de kleding wordt meteen geassocieerd met islam, en islam met terrorisme, zoiets als een dopplereffekt dus, en zo is het altijd wat..

abrid

Ik heb vaker het gevoel dat het een competitie is. Wie kan het beste het voorbeeld van de Profeet saw volgen.

Ik vind wel dat je herkenbaar moet blijven. Het doel van de hoofddoek dat de moslim vrouw word herkend is toch al voldoende. Er zij  er altijd bij die beter willen zijn.

Numidia

Mensen kunnen in een identiteitscrisis zitten; overtuigd zijn door bepaalde hadith/koran/imam/enzovoort.
Maar wat de laatste jaren het meest irritante is aan deze ontwikkeling, is dat men alles wat niet binnen hun straatje past aan het afkeuren is.
En dat is van Amazigh-cultuur/identiteit tot aan muziek verbieden, bruiloften die opeens net zoals in Arabië moeten, handschoenen die zwart moeten zijn, enzovoort.
En bovendien mensen doen alsof zij de islam hebben ontdekt. De islam die onze (voor)ouders kenden die zou de islam van de ongeschoolden zijn.
Geef mij maar de islam van mijn voorouders. Toen vlogen er tenminste geen vliegtuigen door wolkenkrabbers.

Numidia

Oh oops, islam van mijn (voor)ouders was met tattoos en lang haar voor mannen en veel muziek. Haram Haram Haram. ;)

ameziane

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 14:40:07
Wie kan het beste het voorbeeld van de Profeet saw volgen.
Maar wat is dat goede voorbeeld van de Profeet? Voorzover ik weet heeft hij het toegestaan dat een vrouw haar gezicht en handen onbedekt mag laten.

Verder denk ik dat zulke mensen ook een signaal afgeven aan de 'gewone' Moslims, als die een kortere baard hebben of als hun vrouwen geen burqa's dragen. Met andere woorden: die zijn dan minder Moslim.

abrid

Het verschil met Saudi Arabie is dat men daar Religieuze politie heeft. Deze maant je op straat op te gaan bidden bv als het tijd daarvoor is. Word je gebed geaccepteerd als het gedwongen uitvoert?

Deze religieuze politie kent men ook in andere landen zoals maleisie.

abrid

Ja dat is zo a Ameziane. Maar ja die godsdienst waanzinnigen blijf je altijd houden.

ameziane

Citaat van: Numidia op 04/03/2005 om 14:54:51
Geef mij maar de islam van mijn voorouders. Toen vlogen er tenminste geen vliegtuigen door wolkenkrabbers.
Maar toen waren er geen vliegtuigen...en geen wolkenkrabbers!

Sa3ieD

Jammer dat die religieuze politie niet al die "geestelijk leiders" daar controleerd die huizen vol met vrouwen hebben.

Ach ja, mensen die het altijd zo extreem aanpakken zijn het schijnheiligst van het schijnheiligst. De profeet heeft nooit gezegd dat je moet profiteren en niet werken om zo de hele dag in de moskee te kunnen zitten. Maarja zoals eerder al gezegd is, veel jongeren hebben gewoon een identiteitscrisis en zien de islam als een identiteit, terwijl eigenlijk veel gebruiken cultuur gebonden zijn. Nemen ze identiteiten van anderen over, van Pakistanen / Palastijnen / Iraniers / Saoudiers etc. CU2 achtige websites van Marokkanen die vol staan met foto's van binladen en Palastijen en andere extremistische onzin.

ameziane

Citaat van: Numidia op 04/03/2005 om 14:56:05
Oh oops, islam van mijn (voor)ouders was met tattoos en lang haar voor mannen en veel muziek. Haram Haram Haram. ;)
Nou, ik vind dat niet alles binnen onze cultuur in overeenstemming is met de Islam. Een goed voorbeeld is de heligenverering. (Imrabden). Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Samariaan

Citaat van: ameziane op 04/03/2005 om 14:21:54

Maar het begrip 'identiteitscrisis' is verschillende keren op dit forum gevallen. Mensen keren zich tegen hun identiteit en spiegelen zich voor aan andere volkeren/landen(Lees: Iran, Pakistan en een groepering als Taliban).

hetzelfde kan dan gezegd worden van imazighen die besluiten strakke spijkerbroeken te gaan dragen en elk weekend naar een of ander feest willen gaan om een "colaatje" te drinken. Waar spiegelen deze mensen zich dan aan?

Zoals boven gezegd is, zodra het op islam aankomt gelden alle andere wetten opeens niet meer.