Wie is hier voor een islamitisch of seculier staat

Gestart door Urmaksen, 02/07/2004 om 16:30:04

Samariaan

CiteerIk geloof in ieder geval in democratie,ik vind dat een groot goed.Daar zouden Islamitische landen een voorbeeld aan moeten nemen.

democratie is een romeins begrip en betekent zoiets als het regeren over de bende (To rule over the mob) meen ik. En we hebben niet voor niks een surat genaamd Romeinen, en dat we voor hun moeten opassen en dat we hun niet moeten gaan na-apen (i.e. het Westen).

Ik heb er niks mee, als ik wil dat mijn leiders niet zijn gekozen door een opportunistische bende mensen, en dmv een hoop lege uitspraken, het beste wil ik een leider die gekozen is door concensus  op zijn eerlijkheid en puurheid. en die de zware plicht voelt die Allah swt hem heeft toebedeeld.

maar ja, droom maar verder MohamedUK ::)

ayuda

Citeermaar Jaqcues Chirac komt bij mij als een symphatieke man over.

Hij heeft beslist geen hekel aan islam, jodendom of wat dan ook. Dit zou je eerder verwachten van Le Pen.

Wat zou hem teweeggebracht om tot zo een beslissing te komen??

Politiek. Men hoopte de mensen die extreem rechts wilden stemmen (en dat zijn er steeds meer) hiermee voor zich te winnen.

Amezian

Citeerwat ik me eigenlijk afvraag he..mag democratie wel in de islam??
Nou,als je alles om je heen bekijkt zou je denken van niet...maar het is wel mogelijk.Ik ben overigens niet voor het klakkeloos kopieren van het Westerse model.

ayuda

Het begrip democratie is afgeleid van twee Griekse woorden, "demos" betekent volk, "kratos" staat voor macht.

Nog veel meer democratie op:  http://democratie.pagina.nl/

Amezian

Citeerdemocratie is een romeins begrip en betekent zoiets als het regeren over de bende (To rule over the mob) meen ik. En we hebben niet voor niks een surat genaamd Romeinen, en dat we voor hun moeten opassen en dat we hun niet moeten gaan na-apen (i.e. het Westen).

Ik heb er niks mee, als ik wil dat mijn leiders niet zijn gekozen door een opportunistische bende mensen, en dmv een hoop lege uitspraken, het beste wil ik een leider die gekozen is door concensus  op zijn eerlijkheid en puurheid. en die de zware plicht voelt die Allah swt hem heeft toebedeeld.

Dat is ook een vorm van democratie. Maar jij denkt aan mannen als Abu Bakr,Omar enz. Die heb je helaas niet.

Dora

CiteerNou,als je alles om je heen bekijkt zou je denken van niet...maar het is wel mogelijk.Ik ben overigens niet voor het klakkeloos kopieren van het Westerse model.
nee nee jij begrijpt me verkeerd..ik bedoel is het toegestaan??

Urmaksen

Citeerdemocratie is een romeins begrip en betekent zoiets als het regeren over de bende (To rule over the mob) meen ik. En we hebben niet voor niks een surat genaamd Romeinen, en dat we voor hun moeten opassen en dat we hun niet moeten gaan na-apen (i.e. het Westen).

Plato schreef in zijn boek " het beest dat democratie heet"

een alternatief voor de democratie.

Een groot groep toekomstige leiders die men selecteert op hun beste eigenschappen en ze van hun 3de leerjaar tot hun 22ste voorbereidt op hun taken die ze uiterst serieus moeten nemen: de politiek in.

Samariaan

CiteerDat is ook een vorm van democratie. Maar jij denkt aan mannen als Abu Bakr,Omar enz. Die heb je helaas niet.

nope :'( als voor nu, is het eerste wat moslims moeten doen is om terug te gaan naar de Islam en de Eenheid van Allah. De harten zuiveren. Van daaruit verder. Je kunt met al het onkruid dat nu rondloopt nog geeneens iemand laten regeren over een dorp.

MBTiza

CiteerNee sorry, Nederlandse christen met Moslim Amazigh verloofde.

Jij papieren maken...een grapie

Amezian

Citeernee nee jij begrijpt me verkeerd..ik bedoel is het toegestaan??
Natuurlijk, is het toegestaan. De eerste Kaliefen zijn bij meerderheid gekozen. Daarom zeg ik, je moet niet kijken naar de huidige Islamitische leiders.Het zijn allemaal despoten en misbruiken de Islam. Gisteren zag ik Saddam voor de rechter verschijnen.Dat is het lot wat al die dictators wacht.

Urmaksen

hij beschreef democratie als een beest dat naar verlangens snakt die moeten worden bevredigd.

En dat verstand (rechtmatige beslissingen) altijd het onderspit moet delgen.

ayuda

CiteerPlato schreef in zijn boek " het beest dat democratie heet"

een alternatief voor de democratie.

Een groot groep toekomstige leiders die men selecteert op hun beste eigenschappen en ze van hun 3de leerjaar tot hun 22ste voorbereidt op hun taken die ze uiterst serieus moeten nemen: de politiek in.

Een soort kruising tussen technocratie en Dalai Lama.
Het lijkt mij niks eigenlijk. Liever elke vier jaar de mogelijkheid de bende naar huis te sturen.

MBTiza

en wat nu als het overgrote deel van het volk rascistisch is wat blijft er dan voor de minderheid over? in een democratie

ayuda

CiteerJij papieren maken...een grapie

Nee, dat mag je niet zeggen. En ik weet wel beter trouwens.

Samariaan

Citeernee nee jij begrijpt me verkeerd..ik bedoel is het toegestaan??

het is niet een kwestie van wel of niet toestaan, het is een kwestie dat het model zoals we dat hier niet kennen niet voor Islam is. Die heeft haar eigen model. In dit model staan de regels die zijn vast gesteld in Quran, Soenna, en Ijtihad (jurisprudentie) centraal en mag niet aan getornd worden.

Sommige zeggen bv dat wanneer een islam leider zijn volk wil raadplegen dmv stemmen, heel efficient dus, dat daar niks mis mee is.

misschien is het beste dat je boeken gaat lezen over hoe een Khaliefaat er uit moet zien, en dat dan vergelijken met het democratisch systeem LL.