Wie is hier voor een islamitisch of seculier staat

Gestart door Urmaksen, 02/07/2004 om 16:30:04

Urmaksen

De seculiere staat is ook een noodzakelijke voorwaarde om een pluriforme of multiculturele samenleving tot een succes te kunnen maken.

ayuda

Sluit me aan bij LL. Ik als christen zou het in een christelijke staat waarschijnlijk ook knap benauwd krijgen.

Amezian

Citeermarokko
Dan heb ik de neiging om voor een seculiere staat te kiezen. Ik zie in geen enkel Islamitisch land dat het goed gaat. De Islam wordt door de leider misbruikt. Dus om de Islam te beschermen, kies ik voor een seculiere oplossing.

Urmaksen

wat vindt men van het feit dat hoofddoeken in Frankrijk en Turkije niet in openbare gebouwen zoals scholen, universiteiten en werkdomeinen mogen worden gedragen??

Let wel: recentelijk heeft de Hof voor mensenrechten Turkije gelijkgegeven omtrent hoofddoekkwestie in universiteiten nadat 2 studenten hun beklag hebben ingediend.

Urmaksen

In de christelijke traditie is een duidelijk aanknopingspunt voor de seculiere staat te vinden. Die ligt in de bekende uitspraak van Jezus Christus: “Geeft dan de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is.” (Mattheüs 22 : 21). Hierin  wordt een scherpe scheiding gemaakt tussen het aardse en geestelijke, tussen het terrein van God en keizer.

Dora

Citeerwat vindt men van het feit dat hoofddoeken in Frankrijk en Turkije niet in openbare gebouwen zoals scholen, universiteiten en werkdomeinen mogen worden gedragen??

Let wel: recentelijk heeft de Hof voor mensenrechten Turkije gelijkgegeven omtrent hoofddoekkwestie in universiteiten nadat 2 studenten hun beklag hebben ingediend.
kijk dit vind ik weer jammer >> niet perse omdat het een islamitische iets is..maar omdat we het met elkaar eens zijn dat we een secululiere staat willen...waar elk persoon in mag wonen en dus vrij is van keuze....die vrijheid dien je dan niet te begrenzen met regeltjes van..o nee je mag toch geen hoofddoekkie of kruisje of keppeltje of een rode stip....

saamhorigheid...dat moeten we weer terug zien te krijgen...

Urmaksen

Hoe zit het met de islam???

Wat voor duidelijke richtlijnen geeft de islam over de inrichting van een staat???

Amezian

Citeerwat vindt men van het feit dat hoofddoeken in Frankrijk en Turkije niet in openbare gebouwen zoals scholen, universiteiten en werkdomeinen mogen worden gedragen??

Ik vind dat een inperking van vrijheid van godsdienst.Van Frankrijk valt mij dat tegen(heeft tenslotte een revolutie gekend om vrijheden te verwerven.) Turkije is een ander verhaal, die willen de Europeanen plezieren.

MBTiza

CiteerSluit me aan bij LL. Ik als christen zou het in een christelijke staat waarschijnlijk ook knap benauwd krijgen.

ben jij en christen van amazigh-origine

Amezian

CiteerHoe zit het met de islam???

Wat voor duidelijke richtlijnen geeft de islam over de inrichting van een staat???
Ik geloof in ieder geval in democratie,ik vind dat een groot goed.Daar zouden Islamitische landen een voorbeeld aan moeten nemen.

Urmaksen

maar Jaqcues Chirac komt bij mij als een symphatieke man over.

Hij heeft beslist geen hekel aan islam, jodendom of wat dan ook. Dit zou je eerder verwachten van Le Pen.

Wat zou hem teweeggebracht om tot zo een beslissing te komen??

ayuda

CiteerIn de christelijke traditie is een duidelijk aanknopingspunt voor de seculiere staat te vinden. Die ligt in de bekende uitspraak van Jezus Christus: “Geeft dan de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is.” (Mattheüs 22 : 21). Hierin  wordt een scherpe scheiding gemaakt tussen het aardse en geestelijke, tussen het terrein van God en keizer.

He, Massugrada, dat is een scherpe opmerking! Chapeau!

Dora

CiteerIk geloof in ieder geval in democratie,ik vind dat een groot goed.Daar zouden Islamitische landen een voorbeeld aan moeten nemen.
wat ik me eigenlijk afvraag he..mag democratie wel in de islam??

ayuda

Citeerben jij en christen van amazigh-origine

Nee sorry, Nederlandse christen met Moslim Amazigh verloofde.

Urmaksen

CiteerIk geloof in ieder geval in democratie,ik vind dat een groot goed.Daar zouden Islamitische landen een voorbeeld aan moeten nemen.

gaat democratie en islam dan samen??

Staat er niet in de koran een vers over het feit dat men een samenleving moet hebben waar duidelijke authoriteit nodig is.
`

``Zo waarlijk, als er nog een godheid naast me beslissingen moest nemen, zou het een ware chaos worden``

Met deze soera wordt aangegeven dat een man boven een vrouw wordt verkozen om de beslissing te nemen.

Dit kan je dus ook weer reflecteren op de samenleving.