Hoofdmenu

CURSUS TIFINAGH GEZOCHT

Gestart door Azulist, 02/03/2005 om 00:07:14

Azulist

Azul

Weet  iemand waar ik ergens een cursus Tifinagh kan vinden.
Bij voorkeur boek of cursus in het nederlands of engels (online mag ook).

Tanemmirt

AdamX

sindskort wordt er ook een cursus tifinagh op de marokkaanse zender gegeven op arrabi3a

Samariaan

Op de homepage www.amazigh.nl staat de mogelijkheid om een CDROM te downloaden, maar blijkt een dode link te zijn (athans bij mij)

miss.F.

Citaat van: Azulist op 02/03/2005 om 00:07:14
Azul

Tanemmirt

Als je het professioneel wilt aanpakken kun je volgens mij bij de universiteit Leiden terecht. Ik meen gehoord te hebben dat je daar een cursus/ studie Tmazight kunt volgen. Maar zeker weten doe ik het niet

Samariaan

Dat zal wel gratis zijn voor studenten (module), en een aantal â,¬'s voor niet-studenten.

Ibn_Toemart

Salem Chaker, een Amazigh professor heeft gezegd dat het neo-tifinagh niet historisch of authentiek is. Het Tifinagh is bij de Tuarag ontdekt in een wel heel ander vorm dan het neo-tifinagh van het Ircam, de oplichters.

Alle leden dreigen te vertrekken door de versperringen die de panarbisten in de weg van het Tamazight leggen tarwa naHram

Numidia

Citaat van: miss.F. op 03/03/2005 om 11:18:18

Als je het professioneel wilt aanpakken kun je volgens mij bij de universiteit Leiden terecht. Ik meen gehoord te hebben dat je daar een cursus/ studie Tmazight kunt volgen. Maar zeker weten doe ik het niet

Er is daar geen cursus Tifinagh.
Er was een mogelijkheid om het Tamazight n Arif te leren (voor gevorderden) en dit ook fonetisch te verwoorden, maar dus niet in het Tifinagh.

Numidia

Azul

Tanemmirt

Ooit aan zelfstudie gedacht? ;)
Je hebt op verschillende sites het gehele alfabet in het Tifinagh.
Leer dat uit je hoofd en begin met een aantal woorden uit te schrijven en je komt al heel ver.
Zo heb ik het gedaan.

Azulist

Citaat van: Numidia op 03/03/2005 om 14:11:18
Azul

Tanemmirt

Ooit aan zelfstudie gedacht? ;)
Je hebt op verschillende sites het gehele alfabet in het Tifinagh.
Leer dat uit je hoofd en begin met een aantal woorden uit te schrijven en je komt al heel ver.
Zo heb ik het gedaan.

Azul,

Om die reden vroeg ik dus naar  een cursus online. Zo kan ik het op eigen tempo leren.
Ik heb inderdaad wel het alfabet in Tifinagh gevonden maar in verchillende versies.
Kan iemand mij vertellen welk alfabet nu het meest courante is onder de Irrifiyen?

Tanemmirt

Numidia

Numidia

Samariaan

Citaat van: Azulist op 03/03/2005 om 16:54:44

Kan iemand mij vertellen welk alfabet nu het meest courante is onder de Irrifiyen?
Tanemmirt

vooralsnog geen enkele versie ;) Tifinagh is niet echt mainstream te noemen.

Numidia

Azul

Tanemmirt

Er is vorig jaar wel wat georganiseerd.
Als je van België bent ( of bereid bent naar België te reizen):

Kif Kif organiseert vanaf 4 oktober een cursus Tifinagh in Latijns schrift i.s.m. De Vrije Universiteit Brussel en de studentenverenging Mix.

De cursus is bestemd voor personen met een goede kennis van het Tamazight (Berbers) taal - in het bijzonder Tarifit - die graag hun kennis omtrent de schrijfwijze en de grammatica willen verdiepen. Aan de hand van recent leesmateriaal zal Prof. Dr. Abderrahman El Aissati (Universiteit Tilburg) de cursisten het Tifinagh in Latijns schrift leren lezen en schrijven.

De cursus gaat telkens op maandagavond vanaf 19u30 door aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De inschrijving is pas geldig na storting van 75 euro op het rekeningnummer van vzw Kif Kif (001â€" 3569457â€"30). Studenten, werklozen en andersvaliden hebben recht op een sociaal tarief van 50â,¬ (mits voorleggen van officiële bewijzen). Cursisten die minstens 8 van de 10 lessen volgen, ontvangen een uniek certificaat.

voor het uitgebreide lessenrooster: www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2105">
voor inschrijvingen: www.kifkif.be/contactamazigh.php

Kif Kif plant in december ook een studiedag 'Imazighen in Vlaanderen en de Maghreb' in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Gent. Wij zoeken vrijwilligers en organisaties die willen meedenken over en meehelpen met de organisatie ervan. Geïnteresseerden zijn van harte welkom op de open vergadering van 18 september om 14u in de lokalen van Vreemd Maar Vriend, Lange Beeldekensstraat 245, 2060 Antwerpen.

Sa3ieD

Het jezelf leren, tifinagh is een schrift, dat is zo makkelijk te leren.

Numidia