Hoofdmenu

Marokkaan

Gestart door igwentje, 28/02/2005 om 22:17:12

igwentje

In Marokko wonen 2 grote verschillende volken ,de berberen en arabieren.
Toch vraag ik me af waarom het woord Marokkaan wordt gebruikt als die toch niet bestaat. Je bent een berber of een arabier en je woont in Marokko. Dus geen Marokkaan, welke bloed stroomt er dan door je lichaam berberse of arabische. Of is Marokkaan  een verzamelnaam voor alles wat in Marokko leeft dat de europeanen hebben verzonnen. Ik ben van mening dat het woordje gewoon niet toepasselijk is je weet gewoon niet of je het hebt over een arabier of een berber.Voor mij is het gewoon een begrip in het woordenboek wat vinden jullie ervan

Samariaan

je kunt hoog of laag springen, je komt nou eenmaal van een gebied dat bekent staat als marokko. Zeggen tegen mensen dat je van Tamagzha-Noord-Oost bent heeft geen zin. 

Landen zijn gewoon namen van gebieden, dit is natuurlijk anders wanneer je je nationalistisch aangetrokken voelt tot een land maar voor veel van ons is dat NVT.

ameziane

In Spanje heb je ook verschillende volkeren: Basken, Catalanen en Galiciers. Maar het zijn allemaal Spanjaarden.

Hier dicht bij huis: Friezen zijn ook Nederlanders, ondanks een andere taal die ze spreken.

Ik begrijp het probleem niet.

Dora

Citaat van: MohamedUK op 28/02/2005 om 22:26:54
je kunt hoog of laag springen, je komt nou eenmaal van een gebied dat bekent staat als marokko. Zeggen tegen mensen dat je van Tamagzha-Noord-Oost bent heeft geen zin. 

Landen zijn gewoon namen van gebieden, dit is natuurlijk anders wanneer je je natialistich aangetrokken voelt tot een land maar voor veel van ons is dat NVT.

hahaha..wallahila..;)

wat bedoel je met verschillend bloed igwentje??...het zijn toch darija sprekende imazighen...

Azjdhiedh

Citaat van: MohamedUK op 28/02/2005 om 22:26:54

Landen zijn gewoon namen van gebieden, dit is natuurlijk anders wanneer je je natialistich aangetrokken voelt tot een land maar voor veel van ons is dat NVT.

azul,

idd.. mo je hebt gelijk. het is een heel karwei om allerlei mensen constant de situatie uit te gaan leggen. laten we eerst maar onze eigen mensen bewust maken van wat ze daadwerkelijk zijn. daarna kunnen we het ook bekend gaan maken aan andere mensen.

Hadou

..

allasian

buitenlander zijn dat is pas erg.Die marokkaan in Marokko is een Marokkaan ja maar wat ben jij in hemelsnaam nou eigenlijk ??Dubbele nationaliteit,maar toch hoor je bij geen 1.

Tama

igwentje
Gepost op: 28/02/2005 om 22:17:12
Dus geen Marokkaan, welke bloed stroomt er dan door je lichaam berberse of arabische.
Citeer

Bloedcellen verschillen van mens tot mens. Op het oppervlak van elk rood bloedlichaampje bevinden zich bepaalde stoffen (antigenen) die reageren met het immuunsysteem van het lichaam. De rode bloedcellen van een persoon worden niet aangevallen door zijn of haar eigen immuunsysteem, omdat het immuunsysteem de antigenen van de rode bloedcellen accepteert als deel van het lichaam. Wanneer de rode bloedcellen van een individu echter aan een ander worden gegeven (bijvoorbeeld bij een bloedtransfusie), kan het immuunsysteem reageren op de rode bloedcellen.
Deze antigenen kunnen worden onderverdeeld in verschillende groepen, waarbij alle vergelijkbare antigenen steeds in één groep vallen. De belangrijkste classificaties zijn het ABO-antigeensysteem, en het Rh-antigeensysteem (Rh-groepering). 'Rh' staat voor 'Rhesus', omdat deze antigenen het eerst werden ontdekt bij rhesusapen. Afhankelijk van het type ABO-antigeen wordt het bloed van een individu geclassificeerd als A, B, AB of O. Afhankelijk van het type Rh-antigeen wordt het bloed geclassificeerd als Rh-positief of Rh-negatief.

Zoiets?

Samariaan

Citaat van: allasian op 02/03/2005 om 22:53:29
buitenlander zijn dat is pas erg.Die marokkaan in Marokko is een Marokkaan ja maar wat ben jij in hemelsnaam nou eigenlijk ??Dubbele nationaliteit,maar toch hoor je bij geen 1.

Buitenlander zijn hoeft niet erg te zijn. Kan zeker door een aantal mensen als verijking worden gezien, of kan zelfs jaloezie kweken op een gegeven moment. Ik heb dat gemerkt bij een aantal nederlanders, wanneer blijkt dat je het Nederlands beter beheerst dan hunzelf.

igwentje

Citaat van: Tama op 02/03/2005 om 23:23:30
igwentje
Gepost op: 28/02/2005 om 22:17:12
Dus geen Marokkaan, welke bloed stroomt er dan door je lichaam berberse of arabische.
Citeer

Bloedcellen verschillen van mens tot mens. Op het oppervlak van elk rood bloedlichaampje bevinden zich bepaalde stoffen (antigenen) die reageren met het immuunsysteem van het lichaam. De rode bloedcellen van een persoon worden niet aangevallen door zijn of haar eigen immuunsysteem, omdat het immuunsysteem de antigenen van de rode bloedcellen accepteert als deel van het lichaam. Wanneer de rode bloedcellen van een individu echter aan een ander worden gegeven (bijvoorbeeld bij een bloedtransfusie), kan het immuunsysteem reageren op de rode bloedcellen.
Deze antigenen kunnen worden onderverdeeld in verschillende groepen, waarbij alle vergelijkbare antigenen steeds in één groep vallen. De belangrijkste classificaties zijn het ABO-antigeensysteem, en het Rh-antigeensysteem (Rh-groepering). 'Rh' staat voor 'Rhesus', omdat deze antigenen het eerst werden ontdekt bij rhesusapen. Afhankelijk van het type ABO-antigeen wordt het bloed van een individu geclassificeerd als A, B, AB of O. Afhankelijk van het type Rh-antigeen wordt het bloed geclassificeerd als Rh-positief of Rh-negatief.

Zoiets?
Bedankt voor je zeer gefacineerde antwoord maar als ik dat wilde weten had ik wel m'n biologie boeken er bij gepakt

ASHELHIE

Er is niets mis met het woord Marokkaan.
Het komt zelfs van het Tamazight en betekent "inwoner van het land van God".
Amur n'Akuc  (Marrakech) oftewel land van God.

Toch beter dan Maghribi of Maghrib, Niet?

Azul