Hoofdmenu

Goet goet

Gestart door thirli (Gast), 12/09/2000 om 14:42:20

thirli (Gast)

Salaam, azul,

Ik heb hier nog niet veel gezien het eerste wat ik heb gelezen ging over amazigh. Op zich wel goed natuurlijk maar euh, zouden we niet wat meer gaan kijken naar de toekomst. Naar hoe we een betere naam in de maatschappij kunnen gooien, hoe wij onze tong niet moeten verliezen, hoe wij achtergrond door moeten geven aan onze nageslacht. Ik zie steeds meer kinderen die met gebroken of helemaal geen thamazight spreken, ook zie ik in marokko mensen in de grote steden verdwijnen en hun kinderen worden arabisch opgevoed. Deze mensen die naar grote steden vertrekken die krijgen helemaal geen thamazight mee, ik ken er sommigen die zelfs ons imazighen haten met hart en nieren, terwijl hun voorouders imazighen waren en mischien zelfs naast abdelkrim hebben gestaan of naast mohamed amezian. Wat ik probeer te zeggen we hebben het alleen maar over hoe het was en hoe kkkkkk het nu wel niet is, waarom kunnen we niet vooruit gaan kijken en iets uit de kast halen wat ons zal doen surviven want dat is wat we nodig hebben. Kijk naar de molukkers die zijn vernederlands hebben hun land in de steek gelaten weten niet beter dan nederlands praten en met nederlands bloed mengen en dat zie ik ons ook steeds meer doen en steeds makkelijker daar over denken.

Wassalaam,

with love from thirli

P.S.: nou moeten degene die ik hoor denken mij niet verrot gaan schelden omdat ik mijn menning uit .. heb je wat anders in je hoofd ik hoor het graag als het maar netjes wordt gebracht.

mo (Gast)

#1
Azul thirli,

Unless you know the road jou’ve come down you cannot know where jou are going.
Het blijkt ook uit deze site dat veel Imazighen nog heel weinig van hun geschiedenis wetten
Wat essentieel is om samen hand en hand met het zelfde doel in ogen de toekomst in zullen gaan. Een verdeelde volk kan niks bereiken en deze verdeeldheid voortkomt uit de onwetendheid over ons roots. Vooral de generaties die hier in Nederland en België zijn opgegroeid wetten nog heel weinig over de Imazighen en hun geschiedenis, tenslotte hebben ze weinig mee te maken gehad behalve als ze op vakantie zijn maar daarvoor hebben ze weinig tijd.
Samenvattend mijn reactie is; wil je een effectieve toekomst planning maken moet je een onverdeelde achterban voor je hebben en zoals de verhoudingen nu liggen is dat nog lang niet het geval. Wil je de verarabiseren van iriffien te stopen moet je ze eerst duidelijk maken dat ze een eigen identiteit hebben en dat kan allen maar door de ware feiten uit ons geschiedenis bekend te maken.  

Bokous

#2
Azul,

Welkom thawmat

Je schreef “zouden we niet wat meer gaan kijken naar de toekomst.”
Zoals wat thawmat Thirli? Heb jij een voorstel??
Geloof je in vooruitgang zonder dat we op de hoogte zijn van ons geschiedenis?
Of bedoel jij dat we alles moeten vergeten wat de Arabieren en later de  gearabiseerden hebben gedaan. NEE thawmat en nog eens NEE. Alles moet bekend zijn.

Of iemand aan Ramadan doet of niet. Dat blijft tussen dat persoon en Akouch(Allah), niemand anders mag mee bemoeien
Of je schrijft eerst Salam en daarna Azul, of omgekeerd. dat is jou keuze.
 
“P.S.: nou moeten degene die ik hoor denken mij niet verrot gaan schelden omdat ik mijn menning uit .. heb je wat anders in je hoofd ik hoor het graag als het maar netjes wordt gebracht. “
Thawmat, geloof je de natuurwet ACTION IS REACTION?

Tenmmirt,
Hammu u Namir

Falku

#3
Hammu u Namir,

Je begrijpt Thirli verkeerd, hij zegt niet dat we ons verleden moeten vergeten, integendeel. Hij zegt dat veel kinderen slecht Tmazight spreken, weinig tot niets van hun cultuur en geschiedenis weten.

Hij wil dat we meer onze aandacht vestigen op dat. Dat kinderen hier in Nederland en Belgie Tmazight leren spreken, hun cultuur en geschiedenis leren.

Daar ben ik helemaal voor, kinderen zouden op school Tmazight moeten kunnen leren, en iets over hun taal en cultuur. Nu kan er alleen op sommige middelbare scholen arabisch geleerd worden, en wordt bij geschiedenis niet gesproken over Abdelkrim. En in bibliotheken vind je arabische kranten uit Egypte, maar geen Amazigh krant uit Nador, je vind muziek-cd's uit Yemen maar geen uit Al Hoceima en je vindt er films uit Iran, maar geen uit Kabylie.

We moeten inderdaad ook aan de toekomst denken anders ziet het er somber uit!




Thireli

#4
ja het is wel duidelijk dat je niet veel hebt gezien thirli! Jij heb zelfs niet gezien dat er al iemand anders was die zich naar de vrijheid naamt...maar het doet er nu niet toe, wat belangrijk is en onmisbaar voor het opstand van imazighen is HUN geloof ,Islam... Om in de politiek te gaan strijden ,Islam is onze partij,Om voor onze rechten te gaan strijden Islam is onze wetboek.
oeassalamoe 3alaykoem

amazigh (Gast)

#5
Thireli awma,

Hoe wil je met de islam jou rechten terugkrijgen als de Arabische bezetter de islam al lang heeft verworpen en de koran heeft verstoten?????

Wil je een heilige oorlog in naam van de islam voeren om erkenning als Amazigh te krijgen?? Reken daar maar niet op awma!

Thireli

#6
a Amazigh
Ik wil ALS een moslim mijn rechten krijgen  enne ik heb geen zin in een heilige oorlog!
Broeder wat de arabieren doen met islam gaat mij niet aan ,jij doet net of islam van hén is, dat wij in contact zijn gekomen met islam dankzij hen wil nog niet zeggen dat zij dat geloof bezitten ofzo!
m3a salama

Thireli

#7
a Amazigh
Ik wil ALS een moslim mijn rechten krijgen  enne ik heb geen zin in een heilige oorlog!
Broeder wat de arabieren doen met islam gaat mij niet aan ,jij doet net of islam van hén is, dat wij in contact zijn gekomen met islam dankzij hen wil nog niet zeggen dat zij dat geloof bezitten ofzo!
m3a salama

thirli

#8
Salaam, Azul,

Ik denk dat ik maar eens in de zon ga liggen en wachten tot ik thamazight in me heb, mischien dat het van boven komt vallen en in mijn hoofd valt. Ik maakt hier uit dat wij nog steeds willen zien wat wij alleen willen zien, en ach ja mischien dat we met dit schrijven een stukje dichterbij komen hoor. Dichter bij wie wij eigenlijk zijn!!!
Het doet mij toch een beetje pijn dat er best veel mensen zijn die je alleen beneden willen halen in onze cultuur, we gunnen elkaar niets.

Thireli athawmat ik heb deze nick al een aantal jaren nu en toen ik hier mij inschreef heb ik jou over het hoofd gezien anders had ik er wel vrijheid van gemaakt :), grapje tussen door. Iwa gelukkig is er nog verschil in de E, maar bij deze dus sorry als jij er nog wat aan hebt. Anders hoor ik het wel.

Al met al zal ik toch voor aan staan als het komt op het onze roots door te geven, MET KLEINE KINDEREN GEEN HOLLANDS PRATEN NOOIT EN NEVER NIET.

Wassalaam,

P.S. actie is reactie .... euh iwa dit is geen actie maar meer thirli