Hoofdmenu

tadmast

Gestart door Rwezna, 23/02/2005 om 01:09:07

Rwezna

Wie kent dat? Dat wanneer kleine kinderen buikpijn hebben ma/ pa  zegt van esed esj/ dem arzeg tadmast?

Inuit

Citaat van: restless op 23/02/2005 om 01:09:07

Wie kent dat? Dat wanneer kleine kinderen buikpijn hebben ma/ pa  zegt van esed esj/ dem arzeg tadmast?
Het zegt me wel vaag iets, maar ik weet niet meer precies wat het ook al weer was.

Rwezna

dan word je rug 'gemasseerd' hoe precies dat weet ik niet, t is lang geleden, toen ik kind was deed mn ma dat wel soms bij mij, deed  wel pijn voor zover ik me niet aanstel :)

AdamX

wi ehet weet mag het zeggen:)

Rwezna

ken je t adamx of niet?

AdamX

nee, helaas niet, wil wel weten watt tadmast betekent?/ bedoel je tadmath??

Samariaan

Citaat van: restless op 23/02/2005 om 01:17:46
dan word je rug 'gemasseerd' hoe precies dat weet ik niet, t is lang geleden, toen ik kind was deed mn ma dat wel soms bij mij, deed  wel pijn voor zover ik me niet aanstel :)

rug? mijn buikje werd toen altijd gemasseerd met Zied-n-zietoen.

Dora

tuurlijk kennen we dat..bij grote mensen wordt er op hun rug gestaan..je hoort het dan kraken...bij kinderen worden de armpjes gekruist naar achteren zachtjes getrokken...meestal gebeurt dit nadat je kou hebt gevat

mouslati

De letterlijke vertaling ken ik niet, maar het gebruik wel. Je kan het doen zoals Lopende lach zei, maar baby's  worden ook wel eens op de buik gedraait, vervolgens pakken ze een stuk vel net boven het stuitje, en wordt er aan getrokken. Als het tadmast is voel je iets kraken en anders heb je je kind voor niks laten janken.

Dora

ja dat is dus tadmast vrouwke..:)...

mouslati

Ze hebben wel meer van huis tuin en keuken hulpjes om je van het een of ander af te helpen. Ken je het gebruik dat ze met lucifertjes boven het hoofd van een kind cirkelen om het vervolgens te dompelen in een glas water?

Dora

nee..vertel...

mouslati

Als een kind ibarek (verdrietig) zonder reden en het kind huilt maar dan pakken ze een glas met water en zeven lucifertjes. De een houd het glas boven het hoofd van het kind, de ander doet 1 voor 1 de lucifertjes aan cirkelt er mee boven het hoofd en dompelt ze in het glas. Als de lucifertjes kopje onder gaan, dan had je kind het nodig blijven ze drijven geef m dan maar een lolly, dat helpt altijd.

Dora

dan had hij/zij het nodig???om vrolijk te worden???

nee maar wat je nu zegt doet me wel denken aan de manier van; ettekseth anegri3...maar dat gebeurt met stenen...

Idir

Citaat van: restless op 23/02/2005 om 01:09:07

Ik heb even nagevraagd en het schijnt het volgende zijn te zijn;

Als je erg last va je rug hebt ("geblokeerd"), dan kruis je je armen.....  Iemand gaat achter je staan en houdt je handen vast/trekken, met zijn/haar knie in je rug..... laat ie dan je rug kraken! ;)

Ook is er een baby/kinder variant; het kind wordt op z'n buikje gelegd (of op schoot), dan wordt men gemaseerd (drukkend) of het huidje wordt geknepen en eraan getrokken (pijnloos!!).... ;D