Wat vinden jullie nou werkelijk van Abdel Krim ???

Gestart door IIAwaryagherII, 21/02/2005 om 19:16:28

IIAwaryagherII

Citaat van: Ilizi op 31/03/2005 om 21:59:47
Azul
Men moet t vraag juist anders stellen:
Wat vinden jullie werkelijk van Irifeyen van tegenwoordig?
Abdelkrim heeft zn werk gedaan punt uit,  zijn positiefe kant is meer dan negatief...
Aqadi.
Azul
Daarover zijn al vele discussies over geweest, Irrifian van tegenwoordig stellen geen reet voor.

Maar noem maar eens dingen die hij bereikt heeft die stand gehouden hebben?

abrid

De uitvinder van de guerilla tactiek is moulay mouhand.  Ik heb eens met een oud directeur van het nationaal archief hierover gehad dhr. Ribberink en deze kende moulay mouhand uit de militaire boeken en dan vooral hoe je een guerilla strijd moest bestrijden.

Maar het is goed dat we erover kunnen discussieren zonder iemand heilig te verklaren.

Ilizi

Citaat van: IIAwaryagherII op 01/04/2005 om 01:45:48
Citaat van: Ilizi op 31/03/2005 om 21:59:47
Azul
Men moet t vraag juist anders stellen:
Wat vinden jullie werkelijk van Irifeyen van tegenwoordig?
Abdelkrim heeft zn werk gedaan punt uit,  zijn positiefe kant is meer dan negatief...
Aqadi.
Azul
Daarover zijn al vele discussies over geweest, Irrifian van tegenwoordig stellen geen reet voor.

Maar noem maar eens dingen die hij bereikt heeft die stand gehouden hebben?

Azul
Zijn positief en negatief kanten, daar moeten wij van leren...
Aqadi.

allasian

Het is ook best arrogant om met een mening over Abdekrim te komen,wij hebben hem niet gekend en zijn van een andere tijd.

IIAwaryagherII

Citaat van: allasian op 01/04/2005 om 20:10:27
Het is ook best arrogant om met een mening over Abdekrim te komen,wij hebben hem niet gekend en zijn van een andere tijd.
Dan zou je in het algemeen niets over hem mogen zeggen en niet alleen negatief maar ook positief.
Een bekend of belangrijk persoon word altijd ter discussie gesteld, zowel zijn goede alswel zn slechte daden of mislukkingen.

IIAwaryagherII

Citaat van: abrid op 01/04/2005 om 08:14:07
De uitvinder van de guerilla tactiek is moulay mouhand.  Ik heb eens met een oud directeur van het nationaal archief hierover gehad dhr. Ribberink en deze kende moulay mouhand uit de militaire boeken en dan vooral hoe je een guerilla strijd moest bestrijden.

Maar het is goed dat we erover kunnen discussieren zonder iemand heilig te verklaren.
Ik vrees dat khengis khan het daar niet mee eens zou zijn, die paste al een tactiek die we nu kennen als een guerilla warfare toe.

allasian

Tactieken die men hanteert hebben ook vaak te maken met op wat voor soort terrein je die oorlog voert. Bij het woord "guerilla" denk ik aan een jungle. In een jungle gebruik je andere tactieken dan op de openvlaktes van centraal Azië of de karig beboste Arif.

IIAwaryagherII

Citaat van: allasian op 10/04/2005 om 15:37:48
Tactieken die men hanteert hebben ook vaak te maken met op wat voor soort terrein je die oorlog voert. Bij het woord "guerilla" denk ik aan een jungle. In een jungle gebruik je andere tactieken dan op de openvlaktes van centraal Azië of de karig beboste Arif.
precies, op zn minst is het van groot belang omdat het soort terrein bepaald wat voor een tactiek mogelijk is te gebruiken.
Ook de oude mongolen hadden die bergachtige gebieden vooral de grens aan china, waar hij in de nacht met zn hordes aanviel en meteen terug trok om de tegenstander te verrassen en te verzwakken.
Ook de later bekende boobytraps werden gebruikt, zij het voor alermering wanneer een vijand in de buurt kwam.
de benkende touwtjes van boom tot boom bv.
Ik denk dat mohammed mischien op een ander terrein uniek was, maar zeker niet in het algemeen als het aan komt op guerilla oorlog.

abrid

De guerilla van de moderne tijd dat word ermee bedoeld. De technieken die bijvoorbeeld Omar Moxtar in Libie gebruikte waren veelal afgekeken van de Riffijnen. Zo hebben de Chinezen, Vietnamezen etc ook veel geleerd van die guerilla.

Izm

Citeerhij heeft ons verraden, door een zet te doen die gedoemd was te mislukken.
CiteerDoordat hij Spanje heeft verslagen gedroeg zich als Bush nu.

txxxxxxxxxxxxxxxxx yazebbbi  txxxx.

Ik constateer hier dat men graag de analyses van sommige iqbayriyen overneemt in plaats dat men zelf het één en ander probeert uit te vinden.
Abdkrim hielp de imazighen die onder het franse deel van marokko vielen omdat hij hen niet in de steek KON laten koste wat kost (Dat noem ik dappere en moedige amazigh arifi): dit heeft geresulteerd in het feit dat abdkrim het nu tegen de fransen opnam en niet meer tegen de spanjaarden alleen, één van de kritieke punten die je kan op noemen maar die wel te begrijpen valt.

Probeer hem terug te krijgen in Marokko onder dezelfde voorwaarden die hij stelde, dan ben jij in zijn lijn. JAAG EERST alle buitenlandse soldaten uit marokko en haal hem triomfantelijk ajdhir binnen waar hij hoort, dan heb je hem dienst bewezen (en ook en passant heb je door het toedoen van zijn voorwaarden ook marokko bevrijd op dat moment).
We verschuilen hier in Europa en denken Abdkrim te kennen en te veroordelen, wie zijn wij om dat te durven. Je mag kritisch zijn maar niet op de persoon, je mag komen met boeken die die periode schetsen en die de geschiedenis bestuderen, maar dat je graag deze lage uitspraakjes overneemt van sommige iqbayriyen en die vervolgens adopteert kan ik helaas alleen maar zelf onzekerheid noemen en gebrek aan inzicht.
Maar aan de andere kant begrijp ik het wel weer want wij willen graag altijd op de man spelen, ook op de persoon abdkrim.

Om "Abdkrim vergelijken met bush" mag je wel lachen want ook tegenstanders van abdkrim zouden dit absoluut ondoordacht vinden laat staan zijn eigen mensen.

We hebben het altijd over moslimextremisten en denken dat zij alléén maar extremist zijn, nou ik kan je wel vertellen dat dat echt niet zo is.
Je hebt bv zionisten die denken dat ze boven de mensen staan. Je hebt ook arabieren die hetzelfde denken (boujhjh). Nu beginnen we ook hetzelfde te krijgen in ons midden al ruim voordat wij een echte (bv politieke) éénheid vormen, ik vraag me af welke mensen we dan zullen krijgen.

IIAwaryagherII

Citaat van: Izm op 03/05/2005 om 17:09:23
Citeerhij heeft ons verraden, door een zet te doen die gedoemd was te mislukken.
CiteerDoordat hij Spanje heeft verslagen gedroeg zich als Bush nu.

tzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz yazebbbi  tzzzzz.

Ik constateer hier dat men graag de analyses van sommige iqbayriyen overneemt in plaats dat men zelf het één en ander probeert uit te vinden.
Abdkrim hielp de imazighen die onder het franse deel van marokko vielen omdat hij hen niet in de steek KON laten koste wat kost (Dat noem ik dappere en moedige amazigh arifi): dit heeft geresulteerd in het feit dat abdkrim het nu tegen de fransen opnam en niet meer tegen de spanjaarden alleen, één van de kritieke punten die je kan op noemen maar die wel te begrijpen valt.

Probeer hem terug te krijgen in Marokko onder dezelfde voorwaarden die hij stelde, dan ben jij in zijn lijn. JAAG EERST alle buitenlandse soldaten uit marokko en haal hem triomfantelijk ajdhir binnen waar hij hoort, dan heb je hem dienst bewezen (en ook en passant heb je door het toedoen van zijn voorwaarden ook marokko bevrijd op dat moment).
We verschuilen hier in Europa en denken Abdkrim te kennen en te veroordelen, wie zijn wij om dat te durven. Je mag kritisch zijn maar niet op de persoon, je mag komen met boeken die die periode schetsen en die de geschiedenis bestuderen, maar dat je graag deze lage uitspraakjes overneemt van sommige iqbayriyen en die vervolgens adopteert kan ik helaas alleen maar zelf onzekerheid noemen en gebrek aan inzicht.
Maar aan de andere kant begrijp ik het wel weer want wij willen graag altijd op de man spelen, ook op de persoon abdkrim.

Om "Abdkrim vergelijken met bush" mag je wel lachen want ook tegenstanders van abdkrim zouden dit absoluut ondoordacht vinden laat staan zijn eigen mensen.

We hebben het altijd over moslimextremisten en denken dat zij alléén maar extremist zijn, nou ik kan je wel vertellen dat dat echt niet zo is.
Je hebt bv zionisten die denken dat ze boven de mensen staan. Je hebt ook arabieren die hetzelfde denken (boujhjh). Nu beginnen we ook hetzelfde te krijgen in ons midden al ruim voordat wij een echte (bv politieke) éénheid vormen, ik vraag me af welke mensen we dan zullen krijgen.
Ga slapen a schaamluis.
iqbayriyen zijn echte mannen en vrouwen en aan hun heb je te danken dat jij openlijk nu mag zeggen in marokko amazigh te zijn, en mede door het gebeuren aldaar in kabilia kunnen sommigen nu het tifinagh leren en is de amazigh stem luid geworden.
Ik ben kritisch op een enkele stap die de man abdelkrim nam, en terecht naar mijn mening, dat jij dit echter anders ziet is jou probleem.
''als bush'' maw hoogmoedig!

Izm

Als jij het denken over je eigen geschiedenis aan anderen overlaat; dan ben je, of er niet in staat toe, of je vindt jezelf een minderwaardige amazigh. In beide gevallen heb jij een probleem. Ik ga je niet uitschelden a mens.
Jij weet niet ééns sinds wanneer mensen IN Marokko tamazight schrijven, ook dit is je probleem.