Wat vinden jullie nou werkelijk van Abdel Krim ???

Gestart door IIAwaryagherII, 21/02/2005 om 19:16:28

Trabandou

Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Hij is een volksheld, die wij nooit moeten vergeten. Hij streed voor ons volk en voor het recht op zelfbeschikking en vrijheid. Dat zou je nu van niemand kunnen zeggen, alleen grootpraters. ;)

taghalaitenbatabuz

Azul Ariaz,
Kijk ik zie het ook zo namelijk, die opstand bracht ons op een paar blaadjes in de geschiedenis-boek na, niets op.
Het had ook anders kunnen gaan en ook anders moeten gaan, maar zoals een paar al eerder gezegd hebben is achteraf denken en praten te makkelijk.
Echter zelfs na de opstand is het een grootse blunder om de machtige fransen aan te vallen, en het voortbestaan van een Rif republiek te vernietigen.
Op sommigen die weer eens emotioneel zeggen dat hij heel marokko wou bevrijden zeg ik plsss mensen, het waren onze eigen broeders en zusters uit de Rif die hij daarvoor gebruikte.
En wallah oeksiemoe ik gun geen enkele Rifijnse dode, voor een verlossing voor een Arabier.
Uiteindelijk werd hij ook nog eens door hun zelf, aangevallen en samen met de fransen en spanjaarden hebben deze een einde gemaakt aan die domme droom van abdelkrim.
Er zijn zelfs geruchten dat hij het arabisch meer prees dan het tarrifiet/tamazight, en alles bij elkaar maakt hem jullie held, maar niet de mijne!

Azul.
Citeer


"Beste" Aitwayeger,

Deze uitlatingen zijn pure infulminatie van een rijke, doch bloedige geschiedenis. Hieruit spreekt teleurstelling, woede en machteloosheid.
De daden van Abdelkriem reiken tot aan vietnam, waaruit Ho-chi-mien de inspiratie opdeed de VS te verslaan.
Jouw inzicht dat het een fout is de fransen te confronteren met hun beestachtige, koloniale wreedheid door te zeggen dat "jou" volk gestorven is voor arabieren getuigd van pure respectloosheid aan jouw voorouders. Zijn de egzeneyen arabieren, hoe durf je?!
Aitwayeger waren een volk van helden, julie opa's en oma's vochten voor god en volk niet voor macht, erkenning of geld. En zeker niet voor dergelijke grootspraak waar hun nageslacht zich nu mee bevuild. Niet het resultaat is heilig maar de daad.
Mohamed Abdelkriem elkathabi, is een man die zijn plicht heeft gedaan naargelang zijn capaciteiten. In het aanzicht van de Allergrootste is hij verzekerd van wat wij nog verdienen moeten.

abrid

Dit is hoe er over hem gedacht moet worden.

IIAwaryagherII

#78
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 17:34:45
Citaat van: IIAwaryagherII op 29/03/2005 om 15:48:50
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 14:52:23
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Ach onnozele discussie wallah...doe hem maar is na!?!!
Toen was niet nu, en ik ben ik en hij is hij !


that's treu..wallah maar de moed die mis je..je zegt te veel meer zien we neit van je...dus als persoon heb je het recht echt niet om zulke dingen te zeggen ..maar ach we leven in een democratie...
Azul dame, zou je goed doen als je de kern van mening begrijpt eer jij aanvallend begint te doen.
Wat vergelijk je mij met een man als ameziane en abdelkrim of dalai lama of bruclee mischien?
Wat een onzin, voor velen was Regan ook een held, maar wil dat zeggen dat we nooit eens dingen uit een andere hoek mogen bekijken?
Het gaat en ging mij meer om de toegekende strategische inzicht, die naar mijn mening eerder zn broer mhemmed toekwam.
Bovendien zijn strategische fouten veelal van groot belang en kunnen deze vele eeuwen later nog effect hebben.
Je vergelijk is onzinnig want als zelfs een profeet bekritiseerd word, waarom niet een mens als mij zelf ongeacht wat hij wel of niet bereikt heeft want dat kennen we allemaal.
Ik praat veel idd, niet zo verwonderlijk daar heb je immers een mond en een mooie reeks stembanden voor gekregen, de daad komt/kwam na ergernis, die weer ingegeven werd door vooral veel te praten.
Kennis doe je niet op alleen door stilzwijgend te zijn, maar door mee te praten en denken en dat deed die held ook!
Je doet neerbuigend maar ik neem aan dat jij zoals velen eerder amazighbewust werden dan mij, nu de vraag aan jou wat heb jij bereikt en de andere in deccenia wat je van mij verwacht in een paar maanden?
Bullshit meid als je geen strategisch kennis hebt hou je aub terzijde want je dwaalt wel heel ver af !

IIAwaryagherII

#79
Citaat van: taghalaitenbatabuz op 29/03/2005 om 23:33:19
Azul Ariaz,
Kijk ik zie het ook zo namelijk, die opstand bracht ons op een paar blaadjes in de geschiedenis-boek na, niets op.
Het had ook anders kunnen gaan en ook anders moeten gaan, maar zoals een paar al eerder gezegd hebben is achteraf denken en praten te makkelijk.
Echter zelfs na de opstand is het een grootse blunder om de machtige fransen aan te vallen, en het voortbestaan van een Rif republiek te vernietigen.
Op sommigen die weer eens emotioneel zeggen dat hij heel marokko wou bevrijden zeg ik plsss mensen, het waren onze eigen broeders en zusters uit de Rif die hij daarvoor gebruikte.
En wallah oeksiemoe ik gun geen enkele Rifijnse dode, voor een verlossing voor een Arabier.
Uiteindelijk werd hij ook nog eens door hun zelf, aangevallen en samen met de fransen en spanjaarden hebben deze een einde gemaakt aan die domme droom van abdelkrim.
Er zijn zelfs geruchten dat hij het arabisch meer prees dan het tarrifiet/tamazight, en alles bij elkaar maakt hem jullie held, maar niet de mijne!

Azul.
Citeer


"Beste" Aitwayeger,

Deze uitlatingen zijn pure infulminatie van een rijke, doch bloedige geschiedenis. Hieruit spreekt teleurstelling, woede en machteloosheid.
De daden van Abdelkriem reiken tot aan vietnam, waaruit Ho-chi-mien de inspiratie opdeed de VS te verslaan.
Jouw inzicht dat het een fout is de fransen te confronteren met hun beestachtige, koloniale wreedheid door te zeggen dat "jou" volk gestorven is voor arabieren getuigd van pure respectloosheid aan jouw voorouders. Zijn de egzeneyen arabieren, hoe durf je?!
Aitwayeger waren een volk van helden, julie opa's en oma's vochten voor god en volk niet voor macht, erkenning of geld. En zeker niet voor dergelijke grootspraak waar hun nageslacht zich nu mee bevuild. Niet het resultaat is heilig maar de daad.
Mohamed Abdelkriem elkathabi, is een man die zijn plicht heeft gedaan naargelang zijn capaciteiten. In het aanzicht van de Allergrootste is hij verzekerd van wat wij nog verdienen moeten.
Beste taghalaitenbatabuz,
Allereerst geef ik weinig om wie hij of zij geinspireerd hebben of hadden, maar meer om het volk die er voor heeft moeten lijden en nog steeds lijd.
Begrijp me goed er had onderhandeld kunnen en moeten worden, en ik zie er maar niets over in de geschiedennis boeken of sites in dit geval.
Gebrek aan politieke/strategische inzicht en overmoed deden hem eerder de das om, en zo ook de rest van Arif.
Op het moment dat de Spanjaarden onschadelijk gemaakt werden, had hij moeten gaan onderhandelen en niet arrogant alles in de wind slaan.
Na een overwinning gaat normaal gesproken men over tot onderhandelen en afdwingen, en wapens en mensen werven om zo op sterkte te komen.
Met een sterke buurman zouden ook de fransen rekening mee houden, en mischien wel indammen of dergelijke.
In ieder geval is het niet geprobeerd voor zover ik aan info heb kunnen zien, en was de aanval één die gedoemd was te mislukken simpelzat.
Op het moment dat hij weg was en het verzet uiteenbrak, hadden die zelfde fransen en OOK Spanjaarden een vrijbrief om alles te doen en laten wat zij wilden, geen held te bekennen die hun kon stoppen!
Dat de fransen iets meer respect kregen voor de Riffijnen was niet genoeg om te stoppen dat vele hoofden richting frankrijk en spanje gezonden werden, en vele vrouwen en zelfs mannen verkracht en gedood of mishandeld werden.
Maak een vergelijk met de rest van de bevolking en wij leden het meest, dus die opstand hoe dapper dan ook, heeft totaal niets opgebracht meer dan vernedering en haat jegens ons en vernietiging!
Vandaag de dag is er een illegale regime die heerst over en in marokko welke mede door de Fransen en (spanjaarden) in leven gehouden werd en word, en zij zijn het over een ding eens en dat is dat die Riffijnse onrustzaaier en opstandige dwazen volgens hun getemd moeten worden en blijven.
Simpel gezegd kan ik niet geloven dat er niet meer te behalen viel bij vooral de spanjaarden en fransen na de nederlaag van spanje.
Hij bracht met zijn zet de Fransen en Spanjaarden en ook de Darijisten naar elkaar toe!
De overgrote deel van mn famillie zou me van kant maken als zij dit gelezen hadden, maar ook aith wayagher mogen in mening verschillen gelukkig!

athsaynou

#80
Citaat van: IIAwaryagherII op 30/03/2005 om 13:28:48
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 17:34:45
Citaat van: IIAwaryagherII op 29/03/2005 om 15:48:50
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 14:52:23
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Ach onnozele discussie wallah...doe hem maar is na!?!!
Toen was niet nu, en ik ben ik en hij is hij !


that's treu..wallah maar de moed die mis je..je zegt te veel meer zien we neit van je...dus als persoon heb je het recht echt niet om zulke dingen te zeggen ..maar ach we leven in een democratie...
Azul dame, zou je goed doen als je de kern van mening begrijpt eer jij aanvallend begint te doen.
Wat vergelijk je mij met een man als ameziane en abdelkrim of dalai lama of bruclee mischien?
Wat een onzin, voor velen was Regan ook een held, maar wil dat zeggen dat we nooit eens dingen uit een andere hoek mogen bekijken?
Het gaat en ging mij meer om de toegekende strategische inzicht, die naar mijn mening eerder zn broer mhemmed toekwam.
Bovendien zijn strategische fouten veelal van groot belang en kunnen deze vele eeuwen later nog effect hebben.
Je vergelijk is onzinnig want als zelfs een profeet bekritiseerd word, waarom niet een mens als mij zelf ongeacht wat hij wel of niet bereikt heeft want dat kennen we allemaal.
Ik praat veel idd, niet zo verwonderlijk daar heb je immers een mond en een mooie reeks stembanden voor gekregen, de daad komt/kwam na ergernis, die weer ingegeven werd door vooral veel te praten.
Kennis doe je niet op alleen door stilzwijgend te zijn, maar door mee te praten en denken en dat deed die held ook!
Je doet neerbuigend maar ik neem aan dat jij zoals velen eerder amazighbewust werden dan mij, nu de vraag aan jou wat heb jij bereikt en de andere in deccenia wat je van mij verwacht in een paar maanden?
Bullshit meid als je geen strategisch kennis hebt hou je aub terzijde want je dwaalt wel heel ver af !


Lahawalla wallahquwatillahbillah...ik heb echt geen woorden voor jou..hoe doe jij dat toch ongelooflijk!!
De kern van je mening begrijp ik heel goed..no problem...en vergelijk je trouwens niet he...ik zeg doe hem maar eens na (dat ben je dan niet maar kan het wel worden met zo een daad) dus zeker niet met ameziane /abdelkrim no wayyyyy zou je ook niet lukken..ik zei al eerder praatjes vullen geen gaatjes..neem het nou van me aan...
En dan vraag ik me toch af he wat is onzin? (mijn mening) die heb ik dus omdat jij het er niet mee eens bent..dan safi??

Dwaal zeker niet af.....!!

IIAwaryagherII

Citaat van: athsaynou op 30/03/2005 om 18:39:57
Citaat van: IIAwaryagherII op 30/03/2005 om 13:28:48
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 17:34:45
Citaat van: IIAwaryagherII op 29/03/2005 om 15:48:50
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 14:52:23
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Ach onnozele discussie wallah...doe hem maar is na!?!!
Toen was niet nu, en ik ben ik en hij is hij !


that's treu..wallah maar de moed die mis je..je zegt te veel meer zien we neit van je...dus als persoon heb je het recht echt niet om zulke dingen te zeggen ..maar ach we leven in een democratie...
Azul dame, zou je goed doen als je de kern van mening begrijpt eer jij aanvallend begint te doen.
Wat vergelijk je mij met een man als ameziane en abdelkrim of dalai lama of bruclee mischien?
Wat een onzin, voor velen was Regan ook een held, maar wil dat zeggen dat we nooit eens dingen uit een andere hoek mogen bekijken?
Het gaat en ging mij meer om de toegekende strategische inzicht, die naar mijn mening eerder zn broer mhemmed toekwam.
Bovendien zijn strategische fouten veelal van groot belang en kunnen deze vele eeuwen later nog effect hebben.
Je vergelijk is onzinnig want als zelfs een profeet bekritiseerd word, waarom niet een mens als mij zelf ongeacht wat hij wel of niet bereikt heeft want dat kennen we allemaal.
Ik praat veel idd, niet zo verwonderlijk daar heb je immers een mond en een mooie reeks stembanden voor gekregen, de daad komt/kwam na ergernis, die weer ingegeven werd door vooral veel te praten.
Kennis doe je niet op alleen door stilzwijgend te zijn, maar door mee te praten en denken en dat deed die held ook!
Je doet neerbuigend maar ik neem aan dat jij zoals velen eerder amazighbewust werden dan mij, nu de vraag aan jou wat heb jij bereikt en de andere in deccenia wat je van mij verwacht in een paar maanden?
Bullshit meid als je geen strategisch kennis hebt hou je aub terzijde want je dwaalt wel heel ver af !


Lahawalla wallahquwatillahbillah...ik heb echt geen woorden voor jou..hoe doe jij dat toch ongelooflijk!!
De kern van je mening begrijp ik heel goed..no problem...en vergelijk je trouwens niet he...ik zeg doe hem maar eens na (dat ben je dan niet maar kan het wel worden met zo een daad) dus zeker niet met ameziane /abdelkrim no wayyyyy zou je ook niet lukken..ik zei al eerder praatjes vullen geen gaatjes..neem het nou van me aan...
En dan vraag ik me toch af he wat is onzin? (mijn mening) die heb ik dus omdat jij het er niet mee eens bent..dan safi??

Dwaal zeker niet af.....!!
Adem in en adem uit meid, niet zo opvliegerig :)
Als ik een bepaalde mening heb of dergelijk dan neem ik aan dat een ander die mn mening niet deelt mij met argumenten/feiten zal bestoken, ipv emotionele gezwam.
Tot nu toe is ariaz de enige, en jij schreeuwt maar wat als een speenloze baby, maar goed tegenwoordig mag je je mening geven ;)
Niemand kan je spiegelen naar een van die personen die ik eerder noemde, maar toch voeren velen een strijd op hun manier en zijn niets minder dan hem!
Maar goed je vergelijkt appels met peren!

athsaynou

#82
Citaat van: IIAwaryagherII op 30/03/2005 om 18:48:14

Adem in en adem uit meid, niet zo opvliegerig :)
Als ik een bepaalde mening heb of dergelijk dan neem ik aan dat een ander die mn mening niet deelt mij met argumenten/feiten zal bestoken, ipv emotionele gezwam.
Tot nu toe is ariaz de enige, en jij schreeuwt maar wat als een speenloze baby, maar goed tegenwoordig mag je je mening geven ;)
Niemand kan je spiegelen naar een van die personen die ik eerder noemde, maar toch voeren velen een strijd op hun manier en zijn niets minder dan hem!
Maar goed je vergelijkt appels met peren!


Ewa als je zoo gaat doen hoef ik niet meer eens met je te discusseren adios.

taghalaitenbatabuz

Aitwayeger, om even terug te komen om jou veronderstelling beteft het strategisch inzicht van adelkriem. Mijn verwijzing naar Ho-Chi-Mien is bedoel om te illustreren hoe goed deze was. Als een land van niet-ontwikkelde boeren, zoals Vietnam was, een supermacht kan verslaan door te kijken naar taktieken van Abdelkriem, kun je jou stelling moeilijk handhaven.
Verder is het absoluut juist dat ook jij van mening mag verschillen, zonder discussie zal immers ook de gehoopte synthese uitblijven.

Met vriendelijke groet.

IIAwaryagherII

#84
Citaat van: taghalaitenbatabuz op 31/03/2005 om 15:22:21
Aitwayeger, om even terug te komen om jou veronderstelling beteft het strategisch inzicht van adelkriem. Mijn verwijzing naar Ho-Chi-Mien is bedoel om te illustreren hoe goed deze was. Als een land van niet-ontwikkelde boeren, zoals Vietnam was, een supermacht kan verslaan door te kijken naar taktieken van Abdelkriem, kun je jou stelling moeilijk handhaven.
Verder is het absoluut juist dat ook jij van mening mag verschillen, zonder discussie zal immers ook de gehoopte synthese uitblijven.

Met vriendelijke groet.
Azul taghelait,
Als het zo zou zijn geweest zoals jij hier zegt dan a la, maar zo is het dus niet.
Mohammed was een inspiratiebron voor die viatnamees, maar wilt niet zeggen dat hij zonder toevoegingen de tactiek van mohammed toepaste.
Het is dus onzinnig om zo te redeneren, en bovendien bestaat een dergelijke guerilla tactiek al vele eeuwen voor het bestaan van een rif oorlog.
de mongolen pasten een dergelijke tactiek en zelf terug in de tijd van de egyptenaren en imazighen was er al sprake van deze.
Wel gaven de behaalde overwinningen op de spanjaarden en de mogelijkheid om een verdeelde streek te doen herenigen, moed en hoop aan mensen als bv ho-chi-mien.
Het moge wel duidelijk zijn dat er spraken was van een door emotie geleide zet, en een goede strateeg behoord zich niet over te geven aan emoties maar kijkt eerder naar de mogelijkheden en voorspeld een uitkomst.
De uitkomst was een nederlaag en duswas het meer een kamikaze aanval, waarvan het doel geheel onduidelijk is en was, bij zowel de mensen van toen alswel van nu.
Een aantal fouten dus, en bepaald niet te roemen voor deze domme zetten die hij maakte.

Ilizi

Azul
Men moet t vraag juist anders stellen:
Wat vinden jullie werkelijk van Irifeyen van tegenwoordig?
Abdelkrim heeft zn werk gedaan punt uit,  zijn positiefe kant is meer dan negatief...
Aqadi.

Hadou

ben ik met je eens Azilsil ..
trouwens wat wil je met deze discussie naar toe??
Waren er nog meer Abdelkarims in RIF of de rest van de wereld..
een man die niet te koop was en voor vrijheid van mensen vocht.

Trabandou

Wat een grootpraters zeg. Hij heeft tenminste gevochten voor ons vrijheid en autonomie, maar dat heb ik nog van niemand anders gemerkt. Wat een schande!

IIAwaryagherII

Citaat van: hadou op 31/03/2005 om 22:49:31
ben ik met je eens Azilsil ..
trouwens wat wil je met deze discussie naar toe??
Waren er nog meer Abdelkarims in RIF of de rest van de wereld..
een man die niet te koop was en voor vrijheid van mensen vocht.
Op je vraag of er meer abdelkrims waren kan je maar een ding zeggen, en dat is dat er duizenden net als hem waren.
Die oorlog werd niet door hem maar door hun gevoerd de Riffijnen!
Het verschil is dat je hem heilig verklaart en voor de rest niets wil horen van zn fouten en misstappen, en ik wel dat is het verschil.
Zn fouten kunnen dingen verklaren als bv waarom wij nooit de gelegenheid kregen om over onze regio te regeren, of die ineens zo hechte relatie tussen spanje frankrijk en de arabisch taligen, alswel de steun voor arabisering etc etc.
Dingen die toen gebeurden hebben nog altijd invloed op vandaag de dag, dus moeilijk om dingen te vergeten just like that!

IIAwaryagherII

Citaat van: Numero1 op 01/04/2005 om 00:04:12
Wat een grootpraters zeg. Hij heeft tenminste gevochten voor ons vrijheid en autonomie, maar dat heb ik nog van niemand anders gemerkt. Wat een schande!
Grootpraat is als iemand zich beter acht als een ander, in dit geval is dat niet zo en is er hooguit sprake van kritiek.
Alleen maar schreeuwen over grootpraat kan ieder kind, heb je een tegendeel te bewijzen? of zwijg!