Wat vinden jullie nou werkelijk van Abdel Krim ???

Gestart door IIAwaryagherII, 21/02/2005 om 19:16:28

Ariaz

AbdelKrim wa s een echte Ariaz zoals Jugurtha, Massinissa, Tarik ibnoe Ziyaad



maar langs de andere kant heb je wel gelijk Awayegher

moesten de Irrifien gewoon niet gevochten hebben en zich koestgehouden hebben dan waren ze nu de meerderheid in Marrokko want wij Irrifien waren met heel veel toen, alleen al door onze overmacht aan mensen zouden we success vergaard hebben,

IIAwaryagherII

#61
Azul Ariaz,
Kijk ik zie het ook zo namelijk, die opstand bracht ons op een paar blaadjes in de geschiedenis-boek na, niets op.
Het had ook anders kunnen gaan en ook anders moeten gaan, maar zoals een paar al eerder gezegd hebben is achteraf denken en praten te makkelijk.
Echter zelfs na de opstand is het een grootse blunder om de machtige fransen aan te vallen, en het voortbestaan van een Rif republiek te vernietigen.
Op sommigen die weer eens emotioneel zeggen dat hij heel marokko wou bevrijden zeg ik plsss mensen, het waren onze eigen broeders en zusters uit de Rif die hij daarvoor gebruikte.
En wallah oeksiemoe ik gun geen enkele Rifijnse dode, voor een verlossing voor een Arabier.
Uiteindelijk werd hij ook nog eens door hun zelf, aangevallen en samen met de fransen en spanjaarden hebben deze een einde gemaakt aan die domme droom van abdelkrim.
Er zijn zelfs geruchten dat hij het arabisch meer prees dan het tarrifiet/tamazight, en alles bij elkaar maakt hem jullie held, maar niet de mijne!

Azul.

abrid

Wat hij heeft gedaan is onomkeerbaar. Je kan niet zeggen dat het niet geprobeert is. Er zijn pogingen ondernomen helaas zonder permanent resultaat. aan on som ervan te leren.

Over die geruchten dat was bij iedereen in die tijd. Arabisch de taal v/d Koran de rest weet je zelf.

Hij heeft wel Tmazight les gegeven aan Spanjaarden voor zijn terugkeer in Ajdir. Daar was volgens mij ook een foto van op tawiza.nl. Er waren veel spaanse militaire die vloeiend Dmazight spraken een goed voorbeeld kolonel Morales die later in de strijd tegen de Riffijnen sneuvelde. Maar zijn familie claimde af te stammen van Omar Al Gatab zoals vele andere Riffijnen beweren. Maar daar is een andere topic over.

D wa netta!

Ariaz

Citaat van: IIAwaryagherII op 01/03/2005 om 21:06:36
Azul Ariaz,
Kijk ik zie het ook zo namelijk, die opstand bracht ons op een paar blaadjes in de geschiedenis-boek na, niets op.
Het had ook anders kunnen gaan en ook anders moeten gaan, maar zoals een paar al eerder gezegd hebben is achteraf denken en praten te makkelijk.
Echter zelfs na de opstand is het een grootse blunder om de machtige fransen aan te vallen, en het voortbestaan van een Rif republiek te vernietigen.
Op sommigen die weer eens emotioneel zeggen dat hij heel marokko wou bevrijden zeg ik plsss mensen, het waren onze eigen broeders en zusters uit de Rif die hij daarvoor gebruikte.
En wallah oeksiemoe ik gun geen enkele Rifijnse dode, voor een verlossing voor een Arabier.
Uiteindelijk werd hij ook nog eens door hun zelf, aangevallen en samen met de fransen en spanjaarden hebben deze een einde gemaakt aan die domme droom van abdelkrim.
Er zijn zelfs geruchten dat hij het arabisch meer prees dan het tarrifiet/tamazight, en alles bij elkaar maakt hem jullie held, maar niet de mijne!

Azul.


Azul, luister Awayegher eh Thawmat, ik ben zelf een Awayegher, ik heb eerlijk gezegd heel veel respect voor Abdel Krim, want hij heeft de Irrifien verenigd, da's al een, en hij heeft ook een Djihaad ontketend tegen de ongelovigen da's al 2, en eeen Djihaad da's een plicht, ten eerste heeft hij ook de Irrifien een naam gegeven, namelijk wij zijn echte mannen, en je mag ook niet vergeten,


er waren Irrifien namelijk de Igzennayen die schreeuwden om hulp van Abdel Krim, en ik meen het die letterlijk schreeuwden,

wist je wat de Fransmannen daar aanrichtten onder die Igzennayen bevolking,  ze namen babys en ze schreeuwden die aan stukken door de ene hand te trekken, ze onthoofdden mensen, en dat allemaal met opzet, Abdel Krim kon niet zomaar zitten toekijken hoe Irrifien (Igzennayen-stam) werden afgeslacht, en dan heeft hij de beslissing genomen die elke Arifi zou nemen namelijk zijn broeders helpen,

als jouw vriend slaags krijgt van iemand zou je dan niet meehelpen, zou jij dan geen slagen opvangen voor hem, als jij hoort dat dat jouw eigen broer kreten van pijn slaakt zou jij dan jouw geliefde broeder niet helpen????


Wel zo is het begonnen, de Igzennayen leden zwaar onder de onderdrukking van de Fransmannen en daardoor is Rif in confrontatie gekomen met Frankrijk, dit was onvermijdelijk ah Thawmat,


Anderzijds heeft de Rif-oorlog ook ons een zware prijs doen betalen want hoe meer we ons verzetten toen hoe wreder de bezettingsmacht werd, hadden we ons kalm gehouden en gewoon schijnheilig gedaan, dan was er geen Rif-oorlog met al die "verschrikkellijke" gevolgen


Azul

abrid

Zo denk ik er ook over Ariaz maar jammer dat hij deze man een Aghyur noemt. Kritiek oké maar zo praten over iemand, die al sinds 1963 overleden, is op z'n zachtst gezegd erg laag.

Zoals Ariaz zegt de zie je waarom de Fransen erbij zijn betrokken.


abrid

in deze link staat een foto die ik eerder bedoelde. Spanjaarden met Riffijnse hoofden in hun hand. Deze foto'n werden door hen naar hun familie in Spanje als souvenir gestuurd.

http://www.syphax.nl/index.php?actie=entry&id=1336

athsaynou

Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Ach onnozele discussie wallah...doe hem maar is na!?!!

IIAwaryagherII

Citaat van: Ariaz op 03/03/2005 om 23:15:00
Citaat van: IIAwaryagherII op 01/03/2005 om 21:06:36
Azul Ariaz,
Kijk ik zie het ook zo namelijk, die opstand bracht ons op een paar blaadjes in de geschiedenis-boek na, niets op.
Het had ook anders kunnen gaan en ook anders moeten gaan, maar zoals een paar al eerder gezegd hebben is achteraf denken en praten te makkelijk.
Echter zelfs na de opstand is het een grootse blunder om de machtige fransen aan te vallen, en het voortbestaan van een Rif republiek te vernietigen.
Op sommigen die weer eens emotioneel zeggen dat hij heel marokko wou bevrijden zeg ik plsss mensen, het waren onze eigen broeders en zusters uit de Rif die hij daarvoor gebruikte.
En wallah oeksiemoe ik gun geen enkele Rifijnse dode, voor een verlossing voor een Arabier.
Uiteindelijk werd hij ook nog eens door hun zelf, aangevallen en samen met de fransen en spanjaarden hebben deze een einde gemaakt aan die domme droom van abdelkrim.
Er zijn zelfs geruchten dat hij het arabisch meer prees dan het tarrifiet/tamazight, en alles bij elkaar maakt hem jullie held, maar niet de mijne!

Azul.


Azul, luister Awayegher eh Thawmat, ik ben zelf een Awayegher, ik heb eerlijk gezegd heel veel respect voor Abdel Krim, want hij heeft de Irrifien verenigd, da's al een, en hij heeft ook een Djihaad ontketend tegen de ongelovigen da's al 2, en eeen Djihaad da's een plicht, ten eerste heeft hij ook de Irrifien een naam gegeven, namelijk wij zijn echte mannen, en je mag ook niet vergeten,


er waren Irrifien namelijk de Igzennayen die schreeuwden om hulp van Abdel Krim, en ik meen het die letterlijk schreeuwden,

wist je wat de Fransmannen daar aanrichtten onder die Igzennayen bevolking,  ze namen babys en ze schreeuwden die aan stukken door de ene hand te trekken, ze onthoofdden mensen, en dat allemaal met opzet, Abdel Krim kon niet zomaar zitten toekijken hoe Irrifien (Igzennayen-stam) werden afgeslacht, en dan heeft hij de beslissing genomen die elke Arifi zou nemen namelijk zijn broeders helpen,

als jouw vriend slaags krijgt van iemand zou je dan niet meehelpen, zou jij dan geen slagen opvangen voor hem, als jij hoort dat dat jouw eigen broer kreten van pijn slaakt zou jij dan jouw geliefde broeder niet helpen????


Wel zo is het begonnen, de Igzennayen leden zwaar onder de onderdrukking van de Fransmannen en daardoor is Rif in confrontatie gekomen met Frankrijk, dit was onvermijdelijk ah Thawmat,


Anderzijds heeft de Rif-oorlog ook ons een zware prijs doen betalen want hoe meer we ons verzetten toen hoe wreder de bezettingsmacht werd, hadden we ons kalm gehouden en gewoon schijnheilig gedaan, dan was er geen Rif-oorlog met al die "verschrikkellijke" gevolgen


Azul
Azul a tawmat
Nog dank voor de reactie al moet ik zeggen dat het niets nieuws is :)
Die zet om de fransen aan te vallen is vooral een emotionele zet geweest lijkt mij.
Een persoon die zou denken te zegenvieren tegen zo een overmacht is een psycho namelijk.
Dan nog vraag ik me af waarom hij door ging met de strijd en waarom hij niet na de eerste overwinningen naar de onderhandelingstafel ging, en waarom hij zich zo arrogant gedroeg daar de fransen in de eerste instantie niets om de spanjaarden gaven.
Door het doorzetten van de strijd had hij moeten weten dat hij deze twee partijen naar elkaar toe zou drijven en uiteindelijk zou het resultaat een nederlaag zijn.
Zeker kun je jaren achteraf niets omkeren of angedaan maken, daar gaat het ook niet om.
Wel zou men ook moeten stil staan bij de fouten die een persoon maakt, want emotionele stappen zetten staat een waardige strateeg niet, net zo min arrogantie.
Tsja personen die van mening zijn dat er niet over gesproken mag worden zijn niet reël, want mede door zijn verkeerde zet zijn wij vandaag de dag nog altijd bezet!
Het is niet iets alleen uit het verleden maar ook van vandaag de dag.

IIAwaryagherII

Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 14:52:23
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Ach onnozele discussie wallah...doe hem maar is na!?!!
Toen was niet nu, en ik ben ik en hij is hij !

IIAwaryagherII

Citaat van: abrid op 10/03/2005 om 10:50:30
in deze link staat een foto die ik eerder bedoelde. Spanjaarden met Riffijnse hoofden in hun hand. Deze foto'n werden door hen naar hun familie in Spanje als souvenir gestuurd.

http://www.syphax.nl/index.php?actie=entry&id=1336
Het was hard tegen hard, maar vertel me waren deze fotos van voor of tijdens de oorlog?
Bovendien zegt niemand dat de spanjaarden lieverdjes zijn, kijk maar naar wat ze gedaan hebben bij andere volkeren als de indianen etc, het gaat eerder om strategische aanpak van abdelkrim die mislukte.

abrid

Dit stukje was meer voor de mensen die zeggen liever bij de Spanjaarden te willen horen vandaar dat ik die link plaatste. Maar ja het was zeker hard tegen hard. Zo werd er ook vergiftigde rijst de Rif in gestuurd maar gelukkig waren de meeste Riffijnen wantrouwig hier tegen over.

De Fransen gebruikten op hun beurt ontploffende broodjes. Dit noemde men moderne oorlogvoering.

athsaynou

Citaat van: IIAwaryagherII op 29/03/2005 om 15:48:50
Citaat van: athsaynou op 29/03/2005 om 14:52:23
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Ach onnozele discussie wallah...doe hem maar is na!?!!
Toen was niet nu, en ik ben ik en hij is hij !


that's treu..wallah maar de moed die mis je..je zegt te veel meer zien we neit van je...dus als persoon heb je het recht echt niet om zulke dingen te zeggen ..maar ach we leven in een democratie...

Massinissa

Azul athsaynou

Je weet werkelijk maar ook niets over Riffinjse verzet. Welke boeken heb je gelezen? Waar haal je al die onzin? Om te beginnen; Weet je de eigenschappen van Mohamed Abdelkarim, je zegt Abdelkarim maar je bedoelt zijn zoon. Niets bijzonder. Weet je hoeveel volkeren van de maniet van strijden men heeft van Mohamed Abdelkarim geleerd? Ik kkan niet alle het goede van het Riffijnse revolutie die begon met Amjahed Mohamed Ameziane (wordt vaak vergeten), Mhamed Abdelkarim (broer van Mohamed Abdelkarim), ze hebben tegen de Spaanse en Franse kolonisatie gestreden en toch veel bereikt tegen zulke machten. Je kan het nu wel vergelijken met Amerika en Europa tegen Bosnië en dat Bosnië de Europeanen en Amerikanen het land jagen.

Fouten van Mohamed Abdelkarim zijn:

<> geen weg getimmerd naar het zuiden
<> Mellila niet aangevallen en afgemaakt.

Al dat ONZIN die je zit te verkopen kan je maar beter voor jezelf houden. Kom maar met iets en zal ik wel luisteren en normaal reageren.

Ik weet van een paar onderzoeken naar de regio's die de familie Abdelkarim niet waarderen. Ik hoef ze niet te noemen en het is maar een regio. Misschien dat ik het later wel vertel indien nodig. Men wil het wel vergeten maar de geschiedenis mag niet vergeten worden.

D wenni netaa




athsaynou

Citaat van: Massinissa op 29/03/2005 om 18:22:09
Azul athsaynou

Je weet werkelijk maar ook niets over Riffinjse verzet. Welke boeken heb je gelezen? Waar haal je al die onzin? Om te beginnen; Weet je de eigenschappen van Mohamed Abdelkarim, je zegt Abdelkarim maar je bedoelt zijn zoon. Niets bijzonder. Weet je hoeveel volkeren van de maniet van strijden men heeft van Mohamed Abdelkarim geleerd? Ik kkan niet alle het goede van het Riffijnse revolutie die begon met Amjahed Mohamed Ameziane (wordt vaak vergeten), Mhamed Abdelkarim (broer van Mohamed Abdelkarim), ze hebben tegen de Spaanse en Franse kolonisatie gestreden en toch veel bereikt tegen zulke machten. Je kan het nu wel vergelijken met Amerika en Europa tegen Bosnië en dat Bosnië de Europeanen en Amerikanen het land jagen.

Fouten van Mohamed Abdelkarim zijn:

<> geen weg getimmerd naar het zuiden
<> Mellila niet aangevallen en afgemaakt.

Al dat ONZIN die je zit te verkopen kan je maar beter voor jezelf houden. Kom maar met iets en zal ik wel luisteren en normaal reageren.

Ik weet van een paar onderzoeken naar de regio's die de familie Abdelkarim niet waarderen. Ik hoef ze niet te noemen en het is maar een regio. Misschien dat ik het later wel vertel indien nodig. Men wil het wel vergeten maar de geschiedenis mag niet vergeten worden.

D wenni netaa





wat kan mij het nou verrotten dat een paar families hem niet mogen..en ik ben die gene die wel achetr hem sta...ONZIN, niet mijn mening verkondigen en normaal reageren!! jongen kijk naar je eigen reactie voor je wat tegen me hebt..Is mijn mening omdat jij  het er niet mee eens bent dan safi moet ik me mond houden alsjeblieft zeg...!!

athsaynou

Citaat van: Massinissa op 29/03/2005 om 18:22:09


Fouten van Mohamed Abdelkarim zijn:

<> geen weg getimmerd naar het zuiden
<> Mellila niet aangevallen en afgemaakt.



En die fouten: mrih dedaadh gi erwagth enih..wa siwerh amenih...