Wat vinden jullie nou werkelijk van Abdel Krim ???

Gestart door IIAwaryagherII, 21/02/2005 om 19:16:28

Fatiha_L

NOu nee .. deze site , wat jullie amazigh site noemen .. Lijkt er niet echt op

Kijk hoe mensen hier met elkaar omgaan ...

NIET NORMAAL ...

Maar awayagher lees je pm oke

Fatiha_L

Hey maar ik ga maar weer is .. ben lang genoeg geweest hier ;)

IIAwaryagherII

Citaat van: Honey op 23/02/2005 om 19:07:40
NOu nee .. deze site , wat jullie amazigh site noemen .. Lijkt er niet echt op

Kijk hoe mensen hier met elkaar omgaan ...

NIET NORMAAL ...

Maar awayagher lees je pm oke
Koppigheid is een karakter-eigenschap van ons a washma, itt die andere discussie forums waarin mensen met een fake mentaliteit te werk gaan.
Mischien iets wat TE soms, maar ach moet je nou speciaal mensen hebben die hirshie ali, en theo aanbidden of elke zin de islam der bij lappen, om ze op een forum te houden?
Btw bedankt voor die pm a washma.

Anir

Moet dat allemaal?
Ik snal niet dat mensen die tegen de Islam zijn anderen beschuldigen dat ze tegen de Islam.
Wie Islam wil moet hier zijn:
maroc.nl
ael.nl
elqalem.nl
marokko.nl
maghreb.nl
maghrebonlin.nl
islam.nl
enz.

Men kan natuulijk naar een Imam gaan om les te krijgen van de islam.
De site heet amzigh.nl en geen islam.nl.


abrid

Wat de meesten niet weten is dat Abd el Krim z'n project nooit mocht slagen van de kolonisators. daar hadden de landen die koloniseren baat bij. Maar op het moment dat hij die Spaanse legers de pan in hakte werden de kolonisators nerveus waarom? Omdat deze strijd andere volkeren kan gaan aanzetten tot een opstand tegen de betzetter.
Leyauty ging zover dat hij zei dat we de Rif Republiek maar moeten erkennen. Toen werd hij plots vervangen door Petain.

Petain een van de grootste generaals uit die tijd werd ingetzet met weet ik hoeveel troepen om de Riffijnen een les te leren.

IIAwaryagherII

Citaat van: abrid op 24/02/2005 om 08:15:29
Wat de meesten niet weten is dat Abd el Krim z'n project nooit mocht slagen van de kolonisators. daar hadden de landen die koloniseren baat bij. Maar op het moment dat hij die Spaanse legers de pan in hakte werden de kolonisators nerveus waarom? Omdat deze strijd andere volkeren kan gaan aanzetten tot een opstand tegen de betzetter.
Leyauty ging zover dat hij zei dat we de Rif Republiek maar moeten erkennen. Toen werd hij plots vervangen door Petain.

Petain een van de grootste generaals uit die tijd werd ingetzet met weet ik hoeveel troepen om de Riffijnen een les te leren.
Azul,
Klopt wel wat je zegt a abrid, maar ook was er op een gegeven moment een ruzie/vijandigheid tussen de Spanjaarden en Fransen, de laaste gaven er tot woede van de spanjaarden niets om hun verliezen.
Ik denk dat hij wel een slag kon slaan uit deze onderlinge ruzie en vijandigheid.
Twee kemphanen in een kamp loopt bijna altijd uit op jaloezie en vijandigheid.
Nogmaals er zijn wel meedere kansen geweest, en ik merk uit de info die ik zie, dat er bijna geen gebruik van gemaakt is.
Dus op gebied van strategie is hij te prijzen tot aan de misstap op de fransen, en politieke inzicht was nul komma nul, wel een betere beeld kan ik helaas niet verkrijgen.

allasian

als abdekrim de middelen had waren we heel ver gekomen.Hij was een visionair.

E3ber_Tastite

Azul,

De grootste fout die de Riffijnen hebben gedaan, in mijn ogen, gebeurde tijdens de tweede Rif-opstand in de jaren vijftig en vooral in de driehoek des doods (Gzenaya). Abbes messaadi zei nog voor dat hij werd vermoord door de Istiqlal, dat de Riffijnse bevrijdingsleger nooit en dan maar ook nooit hun wapens moesten inleveren. En dat hebben ze dus wel gedaan,  dat bleek later een hele grote fout te zijn. vandaar dat de Riffijnen weinig tegenstand konden bieden tegen het Marokkaanse leger, alhoewel de Ayt Wayagher hun wapens niet hadden ingeleverd.

Corrigeer me als ik het fout heb.

IIAwaryagherII

#53
Citaat van: E3ber op 25/02/2005 om 22:07:31
Azul,

De grootste fout die de Riffijnen hebben gedaan, in mijn ogen, gebeurde tijdens de tweede Rif-opstand in de jaren vijftig en vooral in de driehoek des doods (Gzenaya). Abbes messaadi zei nog voor dat hij werd vermoord door de Istiqlal, dat de Riffijnse bevrijdingsleger nooit en dan maar ook nooit hun wapens moesten inleveren. En dat hebben ze dus wel gedaan,  dat bleek later een hele grote fout te zijn. vandaar dat de Riffijnen weinig tegenstand konden bieden tegen het Marokkaanse leger, alhoewel de Ayt Wayagher hun wapens niet hadden ingeleverd.

Corrigeer me als ik het fout heb.
Het ergste was dat het marokaanse leger toen niet veel voorstelde, en hadden de ezenneen en anderen de aith waryagher toen bijgestaan, wie weet wat er dan gebeurd was.
Maar zie het zo, de ezenneen werd ook gouden bergen beloofd als zij de wapens neer zouden leggen.
Btw die opstand was een chaotische en verspreide opstand.
Maar zoals je zelf ook al zegt een kostbare fout in de Riffijnse geschiedennis.
Azul.

Sa3ieD

Die opstand kon nooit worden gewonnen, 2/3 van het marokkaanse leger werd de rif ingestuurd.

beni said zaiomen


abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.

azul

wat zeg je nou man, lees de geschiedenis van onze held abdel karim, en vooral jij als awajierel, moet het weten. kom op dit heeft mij echt diep geraakt als rifijn zijnde.
volgens mij ben jij een communist of een joodse berber een van de twee
mohim denk goed na wat je zegt

Chatt zie arif

     
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Hij was zijn tijd vooruit en kwam er rond voor uit dat hij had gedaan wat hij kon en dat de toekomstige generaties verder strijden moesten.Wat hij wel heeft gedaan is een veldslag winnen tegen een overmacht die logischerwijs niet te bevechten was.Hij heeft een staat gesticht die een paar jaar heeft bestaan,kortom de man staat in de geschiedenisboeken als een revolutionair en kundig strijder.Awayagher,doe iets wat niet iedereen kan,achteraf de nagedachtenis van een held bezoedelen kan iedereen.De vraag zou eigenlijk moeten zijn wat de imazighen na abdkrim gepresteerd hebben? 

IIAwaryagherII

Citaat van: beni said zaiomen op 27/02/2005 om 16:02:51

volgens mij ben jij een communist of een joodse berber een van de twee

Of mischien ben ik je vader? ::)
Tazz onzin, hij heeft veel fouten gemaakt die wij nu nog steeds ruimschoots  herhalen, vandaar dat ik hier op wil discuseren.
Wat hij goed heeft gedaan kent iedereen, maar wat er fout gedaan is door hem en anderen blijft onderbelicht.

IIAwaryagherII

#58
Citaat van: Chatt zie arif op 27/02/2005 om 16:19:34
     
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?

Hij was zijn tijd vooruit en kwam er rond voor uit dat hij had gedaan wat hij kon en dat de toekomstige generaties verder strijden moesten.Wat hij wel heeft gedaan is een veldslag winnen tegen een overmacht die logischerwijs niet te bevechten was.Hij heeft een staat gesticht die een paar jaar heeft bestaan,kortom de man staat in de geschiedenisboeken als een revolutionair en kundig strijder.Awayagher,doe iets wat niet iedereen kan,achteraf de nagedachtenis van een held bezoedelen kan iedereen.De vraag zou eigenlijk moeten zijn wat de imazighen na abdkrim gepresteerd hebben? 
Ik bedoezel niets man, alles staat geschreven en iedereen kent het.
Alleen worden bepaalde dingen niet besproken, vooral mbt de misstappen en bewegingen.
En omdat hij juist zo een grote held en voorbeeld is voor velen, zou er open kaart gepeeld moeten worden.
Hij was niet foutloos niemand is dat, dus waarom niet lering trekken uit zijn fouten.
nog steeds durven wij volkeren of groepen mensen in vertrouwen te nemen, tegen beter weten in.
En ik zie dat als je iets van abdelkrim zou geleerd moeten hebben, dat je het moeten hebben van eigen volk en eigen kracht en nergens op moet leunen.
Ontken maar dat wij anno 2005 nog steeds onze lot in handen laten van onbetrouwbare honden elders dan in eigen volk.
Welke visie hebben wij mbt de toekomst?
Wat moeten wij nu doen en wat kunnen wij?
Wie moeten wij vertrouwen en wie vooral niet?
Worden wij gebruikt of niet?
Worden wij tegen elkaar uitgespeeld of niet?
Kortom een hele scale aan vragen die je kan beandwoorden naar aanleiding van fouten van anderen.
Tsja op het laatste, heb je groot gelijk doen en niet lullen, maar weet alles heeft zo zijn tijd.
Mensen zijn vele jaren bezig en nada bereikt, ik ben pas na die aardbeving mij gaan intresseren.
Alles op zn tijd, sluit vooral niets en niemand uit, ik wil veel maar realiseer me te weinig weet van de Riffijnse bewegingen en daarom de herhaaldelijke uitspraken :)

abrid

Het is natuurlijk makkelijk praten 90 jaar na dato. We moeten maar 's zien of iemand dat in deze tijd kan.

Hij heeft z'n best gedaan en is gefaald door interne en extrene oorzaken. maar je kan niet zeggen dat we ons land zomaar hebben laten bezetten. En zo is ie de geschiedenis ingegaan als vrijheids/onafhankelijkheidsstrijder. Daar kan jij noch ik iets tegenin brengen.

Dus we moeten leren van zijn fouten en hem koesteren als symbool voor vrijheid.

Abd el Krim was niet een persoon maar was het hele Riffijnse leger. Hij is natuurlijk dankzij zijn manschappen geliefd en gehaat gemaakt.