Wat vinden jullie nou werkelijk van Abdel Krim ???

Gestart door IIAwaryagherII, 21/02/2005 om 19:16:28

Samariaan

#30
Citaat van: IIAwaryagherII op 22/02/2005 om 15:54:54
Citaat van: ameziane op 22/02/2005 om 15:12:34
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?
Zo te zien ben je weer aan het provoceren, desalniettemin zal ik serieus op jouw onderwerp ingaan.

Met deze topic toon jij weinig respect aan een man die de geschiedenisboekjes is ingegaan als een groot vrijheidsstrijder die andere verzetsstrijders inspireerde in hun strijd.

Natuurlijk heeft hij hier en daar fouten gemaakt, hij was tenslotte ook een mens. Maar de manier waarop jij hem nu neerzet is echt beneden alle peil. Het is altijd makkelijk om van hier en ruim 80 jaar later te beoordelen wat Abdkrim al dan niet had moeten doen. Onze generatie was tenslotte niet in het heetst van de strijd betrokken.

Abdkrim is/blijft een legendarische leider, en er zijn maar weinigen van zijn kaliber.
hehehe... tsja provoceren? ::)
Nee man ik wil wel eens weten waarom mensen het nooit hebben over zijn fouten en alleen maar over zijn verdiensten en die van de Riffijnen.
Dat ik het zo neer zet is puur omdat ik werkelijk ook zo over hem denk.
Zelfs de profeet is niet heilig bij mij dus, een kwestie van alles bespreekbaar willen maken meer niet.
Emotionele gedoe rondom de persoon abdelkrim zorgt ervoor dat mensen de ogen sluiten voor zijn fouten.
Juist daaruit kan je de meeste lering trekken namelijk, en daarom is het van groot belang te weten waarom en hoe hij deze nederlaag opliep.
Als je de situatie van toen op die van nu zou projecteren, zie je dat wij die fouten van hem veelvuldig aan het herhalen zijn.
Namelijk het vertrouwen geven aan slangen.


Mensen verheerlijken omdat andere ze hebben verheerlijkt komt vaker voor. Ghandi bijvoorbeeld was tegen geweldloos verzet, maar sloeg wel zijn vrouw elke keer in elkaar. Moeder Theresa had de neiging om heel selectief zijn aan wie ze precies hulp gaf, vaak langs religieuze lijnen. Bepaalde kinderen konden dus letterlijk stikken.

Aangezien niemand prefect is, ook abdelkarim, is het wel interresant om een dwarslezie te lezen over zijn fouten, en hoe hij daarmee is omgegaan. Aangezien in de recente politieke geschidenis van de Imazighen niemand een duidelijk stempel heeft achtergelaten als hem, zullen mensen hem dingen gaan toe-eisen die helemaal niet, of minder waar zijn.

Aan de andere kant, gezien de situatie waarin Imazighen nu in zitten - de Rif is tot op zekere hoogte een wachtkamer voor Europa te noemen, niet meer - is het logisch dat ze terug kijken naar "toen" en dingen gaan ver-romantiseren.

*-RiFFijn0s-*

#31
Niemand kan exact weten wat zich in de Rif ten tijde van Abdelkrim heeft afgespeeld.
Wat we weten is dat het Riffijnse legertje de ene overwinning naar de andere heeft geboekt tegen de spanjaarden.  Er is een onafhankelijke Rif Republiek uitgeroepen.
Maar waarom heeft het Rif Republiek niet kunnen voort bestaan?
*Ten eerste de aanval op de Franse deel.  Sommigen geven de abdelkrim er de schuld van, maar Abdelkrim kon moeilijk zijn rif broeders in de steek laten. Daarnaast had hij ook een handjevol Irifiyan, die hem hielpen met de voortgang van de Republiek. Ze gaven hem uiteraad ook adviezen.  Met de name de Ighzenayan stam wou abdelkrim kost wat het kost inlijfen.  Ook de Ighzenayan zelf wouden dolgraag verenigd worden met hun broeders.  Achteraf was dit de oorzaak nr 1 voor het verdwijnen van de Rif republiek. We praten dan over de jaren 20.  Het inzicht van een mens uit de jaren 20 is niet te vergelijken met een mens uit het heden.  Ze hebben domweg de Fransen onderschat en de gevolgen.
* Verdeeldheid en verraad heeft ook een grote rol gespeeld bij de ondergang van de republiek. De Riffijnen in die tijd waren enorm koppig. De één dacht het beter te weten dan de ander.  Zo ontstond er onrust. De gefrustreerde persoon kon   dan de domste dingen uithalen, zoals verraad.  Een spanjaard en een Fransman konden zo zulke domme Riffijn omkopen. 

Tuurlijk heeft Abdelkrim niet alles goed gedaan.  We moeten wel bedenken dat hij een enorme taak en verantwoordelijkheid had.  Onder zulke grote druk, ga je soms fouten maken, dat heeft hij dus ook gedaan.
Soms denk ik, wat voor nut deze oorlog heeft gehad. Wij hebben nu de dag, immers nog steeds niets.  Als wij de  Spaanse overheersing hadden geaccepteerd, dan hadden wij het hoe dan ook beter gehad, dan vandaag de dag.  We konden daarna altijd proberen om onafhankelijk te worden.  Ik moet zeggen: Liever onder Spaanse dan Marokkaanse bestuur.

Ik houdt het erop dat Abdelkrim alles heeft gegeven om een Rif-Republiek te verwezenlijken.  Helaas is het niets geworden mede door de fouten, onenigheden en de collaborateurs.

Dus vindt ik het wel degelijk terecht dat Abdelkrim een heldenstatus heeft.  En niet te vergeten, de imzhahden! Die verdienen voor wat mij betreft meer respect dan Abdelkrim.

Adwenni nta, a yethmaa Irifiyan

Anir

Citaat van: Ait_Touzinie op 22/02/2005 om 17:09:09
Ze gaven hem uiteraad ook adviezen.  Met de name de Ighzenayan stam wou abdelkrim kost wat het kost inlijfen.  Ook de Ighzenayan zelf wouden dolgraag verenigd worden met hun broeders. 
Abd Alkarim viel Fes aan en daar wonen geen Imazighen. Fes was destijds de hoofdstad van Allal Alfasi en zijn Arabische nationalistische leger. In Fes stonden ook tientallen duizenden soldaten uit Frankrijk. Hij had Fes noooooit moeten aanvallen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Anir op 22/02/2005 om 17:15:13
Citaat van: Ait_Touzinie op 22/02/2005 om 17:09:09
Abd Alkarim viel Fes aan en daar wonen geen Imazighen. Fes was destijds de hoofdstad van Allal Alfasi en zijn Arabische nationalistische leger. In Fes stonden ook tientallen duizenden soldaten uit Frankrijk. Hij had Fes noooooit moeten aanvallen.
Hoe weet je dat zo zeker? 
Mischien wou hij die arabische nationalisten een poepie laten ruiken. 
En mischien had abdelkrim wel andere idealen, zoals de broederschap tussen de arabieren en imazighen of de imazighen onderling. Mischien had hij wel zijn mede irifiyan voorgelogen.  Als dat zo was, dan was het inderdaad geen slimme persoon en geen held. 
Maar wat ik al zei, er ontbreekt nog zoveel bewijsmaterialen uit die tijd.  Ook kan niemand weten wat exact zijn visie was.
adwenni nta

abrid

Waarom heeft hij de Fransen aangevallen? Wist je dat er veel zuidelijke stammen van de Rif in tweeen gesplitst waren. De mensen die aan de Franse kant woonden wouden ook bij het Rif van Moulay Mouhand horen. Bijv. de Igzinnayen(hier stamde hij zelf vanaf) smeekten hem om de Fransen aan te vallen op dat zij ook onafhankelijk zouden worden.

Verder heeft hij zelf toegegeven dat ie Melilia had moeten veroveren omdat vanfa daar Spaanse bevoorradingen door gingen.

De strateeg achter Moulay Mouhand was zijn broertje Mhammed. Maar deze mensen moeten we koesteren. In een tijd zoals die van hun hebben ze gedaan wat ze konden. Door verraad en misgunst is hij ten onder gegaan. Verraad door de eigen mensen. Tot in de eiegen familie toe.

Voor Awaygher, Waarom zeg je dat je liever door een Spanjaard bezet wil zijn?  Spanje was een hele slechte kolonisator als je die wil vergelijken met Frankrijk.

Sa3ieD

Citaat van: IIAwaryagherII op 22/02/2005 om 13:52:47
Wat hij bewerkstelligd heeft weten wij allemaal.
Ik vind alleen dat een persoon die telkens naar voren gehaald word en geroemd en geerd word op vele manieren, ook bekeken zou moeten worden naar de mindere punten.
Hij heeft niet alles goed gedaan, en met zn aanval op de fransen heeft hij een grote strategische fout gemaakt, simpel zat.
Iedereen vrij of niemand vrij, simpel zat. Stel dat de geallieerden bij het verroveren van frankrijk in de 2e WO dachten ach laat belgie en Nederland maar, we proberen wel een deal met hitler te sluiten.

CiteerZijn politieke inzicht was naar mijn mening ook nul komma nul, want hij had meerdere kansen om te onderhandelen.
Dat door de Riffijnse strijd er anderen op deze planeet zich gesterkt voelden heeft er niets mee te maken, het gaat hier om zijn verdiensten voor het Riffijnse volk namelijk.
Heel leuk allemaal, maar hij had veel meer uit kunnen en moeten halen dan een nederlaag die ons vandaag de dag nog steeds tekend.
Volgens mij was het zijn broer die zich bezig hield met buitenlandse politiek. Bovendien moest je niet al teveel verwachten van die buitenlandse politiek aangezien de landen die er toe deden de Rifrepubliek niet erkenden. Je kunt dan onderhandelen wat je wil je krijgt er toch niets uit.

CiteerDat de spanjaarden ons meer gingen respecteren, was al vroeg duidelijk toen deze poogden te onderhandelen, dus onzin dat hij moest doorgaan om die respect af te dwingen.
Sommigen doen hier alsof het zijn verdienste was, mensen het waren de Riffijnen en ook zijn broer, meer dan hij zelf.
ps Sa3ied, snotaap zeg je maar tegen je vriendjes jochie, alles heeft zo zijn 2 kanten.

Azul.
Onzin vriend, jij hebt duidelijk nooit die onderhandelingsbrieven gelezen. Deze stelden geen MOER voor. De Spanjaarden kwamen met hele debiele voorstellen waar de Riffijnen helemaal niets aan hadden. Dus ga eerst wat meer lezen over de Rifoorlog en kom dan pas ijlen met je onzin.

Jij bent een snotaap in mijn ogen. Echte mannen die hun leven aan Abdelkrim hebben gegeven, echte mannen die volkeren hebben geleid toonden respect voor Abdelkrim en jij komt hem hier disrespecteren a cmat. Jij gaat echt TE ver, heeft geen moer met 2 kanten te maken. Ik heb een bloedhekel aan mensen die op de foutjes letten en dan de grote resultaten vergeten. En vaak zijn het dan ook nog mensen die in het leven weinig voorstellen en maar kritiek lopen te geven over zaken waar zij geen verstand van hebben.

abrid

Probeer te discussieren zonder elkaar te beledigen A Yimedukar!!

D Wenni Netta!!


IIAwaryagherII

#37
Citaat van: Sa3ieD op 23/02/2005 om 09:47:42
Citaat van: IIAwaryagherII op 22/02/2005 om 13:52:47
Wat hij bewerkstelligd heeft weten wij allemaal.
Ik vind alleen dat een persoon die telkens naar voren gehaald word en geroemd en geerd word op vele manieren, ook bekeken zou moeten worden naar de mindere punten.
Hij heeft niet alles goed gedaan, en met zn aanval op de fransen heeft hij een grote strategische fout gemaakt, simpel zat.
Iedereen vrij of niemand vrij, simpel zat. Stel dat de geallieerden bij het verroveren van frankrijk in de 2e WO dachten ach laat belgie en Nederland maar, we proberen wel een deal met hitler te sluiten.

CiteerZijn politieke inzicht was naar mijn mening ook nul komma nul, want hij had meerdere kansen om te onderhandelen.
Dat door de Riffijnse strijd er anderen op deze planeet zich gesterkt voelden heeft er niets mee te maken, het gaat hier om zijn verdiensten voor het Riffijnse volk namelijk.
Heel leuk allemaal, maar hij had veel meer uit kunnen en moeten halen dan een nederlaag die ons vandaag de dag nog steeds tekend.
Volgens mij was het zijn broer die zich bezig hield met buitenlandse politiek. Bovendien moest je niet al teveel verwachten van die buitenlandse politiek aangezien de landen die er toe deden de Rifrepubliek niet erkenden. Je kunt dan onderhandelen wat je wil je krijgt er toch niets uit.

CiteerDat de spanjaarden ons meer gingen respecteren, was al vroeg duidelijk toen deze poogden te onderhandelen, dus onzin dat hij moest doorgaan om die respect af te dwingen.
Sommigen doen hier alsof het zijn verdienste was, mensen het waren de Riffijnen en ook zijn broer, meer dan hij zelf.
ps Sa3ied, snotaap zeg je maar tegen je vriendjes jochie, alles heeft zo zijn 2 kanten.

Azul.
Onzin vriend, jij hebt duidelijk nooit die onderhandelingsbrieven gelezen. Deze stelden geen MOER voor. De Spanjaarden kwamen met hele debiele voorstellen waar de Riffijnen helemaal niets aan hadden. Dus ga eerst wat meer lezen over de Rifoorlog en kom dan pas ijlen met je onzin.

Jij bent een snotaap in mijn ogen. Echte mannen die hun leven aan Abdelkrim hebben gegeven, echte mannen die volkeren hebben geleid toonden respect voor Abdelkrim en jij komt hem hier disrespecteren a cmat. Jij gaat echt TE ver, heeft geen moer met 2 kanten te maken. Ik heb een bloedhekel aan mensen die op de foutjes letten en dan de grote resultaten vergeten. En vaak zijn het dan ook nog mensen die in het leven weinig voorstellen en maar kritiek lopen te geven over zaken waar zij geen verstand van hebben.
heh een zakdoekkie a kleuter ?
Ga janken a kwal, ik heb het over de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden die hij had en niet (kon) benutten.
Ik zie de aanval op de fransen als een grote strategische fout, en los daarvan, heeft hij politiek gezien niets en nada bereikt.
Hoogmoed heeft hem de das om gedaan, en geen enkele strateeg zou zo iets mogen overkomen.
Nee we moeten alleen juichen en geen kijk hebben op fouten van iemand?
Damn hij is god niet a kleuter, maar ook gewoon mens met zo zijn goede en foute handelingen.
Met kleuters ga ik niet een verder, slaap ze.

IIAwaryagherII

Citaat van: abrid op 23/02/2005 om 10:43:55
Probeer te discussieren zonder elkaar te beledigen A Yimedukar!!

D Wenni Netta!!


Moeilijke opgaaf voor sommigen die iemands mening niet accepeteren.

IIAwaryagherII

#39
Citaat van: abrid op 23/02/2005 om 08:45:51
Waarom heeft hij de Fransen aangevallen? Wist je dat er veel zuidelijke stammen van de Rif in tweeen gesplitst waren. De mensen die aan de Franse kant woonden wouden ook bij het Rif van Moulay Mouhand horen. Bijv. de Igzinnayen(hier stamde hij zelf vanaf) smeekten hem om de Fransen aan te vallen op dat zij ook onafhankelijk zouden worden.

Verder heeft hij zelf toegegeven dat ie Melilia had moeten veroveren omdat vanfa daar Spaanse bevoorradingen door gingen.

De strateeg achter Moulay Mouhand was zijn broertje Mhammed. Maar deze mensen moeten we koesteren. In een tijd zoals die van hun hebben ze gedaan wat ze konden. Door verraad en misgunst is hij ten onder gegaan. Verraad door de eigen mensen. Tot in de eiegen familie toe.

Voor Awaygher, Waarom zeg je dat je liever door een Spanjaard bezet wil zijn?  Spanje was een hele slechte kolonisator als je die wil vergelijken met Frankrijk.
Op voorwaarden namelijk, want Spanje heeft vele pogingen gedaan om haar gezicht te redden van die vernederingen die zij opliepen.
Maar zoals eerder gezegd door iemand, was daar ook die arrogante houding van onze held, die mede ervoor gezorgd heeft dat spanje niet verder kon en wou onderhandelen.
Ik lees ook slechts wat ik zie op sites en info uit boekjes, en verhalen, en daaruit merk ik op dat er wel mogelijkheden waren.
Onder spaans bestuur, zonder aanwezigheid van spaanse militairen, had een optie kunnen zijn.
Maar dat lag niet in het straatje van abdelkrim die heel marokko bevrijd wou hebben.
Wat simpel gezegd overmoed en onderschatting was die later fataal bleken te zijn.
Van een grote strateeg zoals hij word genoemd en gezien door velen, verwacht je een dergelijke fout niet.
maar kijkend naar de huidige situatie vergeleken met plaatsen als melillia, waren we beter af.
dat bedoelde ik dus.
Azul.

IIAwaryagherII

Btw aan Sa3ied de kleuter, die altijd tegen mensen zegt dat ze niets voorstellen.
Wat steld sa3ied miezzan zelf voor?
Professor, bekende, strijder, leider, geleerde?
Wat is sa3ied los van een brilsmurf met een laptop?
Niets namelijk jochie, je steld geen reet voor, blaaskaak en armoedzaaier meer ben je niet.
Suffe amazigh.nl dictator, in marokko hadden ze je in je kont gepakt voor een paar dorro a miezzan.
Bah vieze kleuter, heeft geen manieren geleerd, zou je bril eens moeten opvoeden .

Sa3ieD

Citaat van: IIAwaryagherII op 23/02/2005 om 18:00:42
Btw aan Sa3ied de kleuter, die altijd tegen mensen zegt dat ze niets voorstellen.
Wat steld sa3ied miezzan zelf voor?
Professor, bekende, strijder, leider, geleerde?
Wat is sa3ied los van een brilsmurf met een laptop?
Niets namelijk jochie, je steld geen reet voor, blaaskaak en armoedzaaier meer ben je niet.
Suffe amazigh.nl dictator, in marokko hadden ze je in je kont gepakt voor een paar dorro a miezzan.
Bah vieze kleuter, heeft geen manieren geleerd, zou je bril eens moeten opvoeden .
A wat sjielig gossie gossie kielle kielle kielle zitten mijn opmerkingen meneertje dwars aaaaa gossie kom maar hier hoor krijg je een koekie van mij. Aaaah kijk wat lief hij is aan het huilen omdat zijn speentje gevallen is, hier heb je hem terug, huil maar niet hoor ga maar lekker weer een tukje doen met je speentje in je mond.

IIAwaryagherII

Citaat van: Sa3ieD op 23/02/2005 om 18:04:32
Citaat van: IIAwaryagherII op 23/02/2005 om 18:00:42
Btw aan Sa3ied de kleuter, die altijd tegen mensen zegt dat ze niets voorstellen.
Wat steld sa3ied miezzan zelf voor?
Professor, bekende, strijder, leider, geleerde?
Wat is sa3ied los van een brilsmurf met een laptop?
Niets namelijk jochie, je steld geen reet voor, blaaskaak en armoedzaaier meer ben je niet.
Suffe amazigh.nl dictator, in marokko hadden ze je in je kont gepakt voor een paar dorro a miezzan.
Bah vieze kleuter, heeft geen manieren geleerd, zou je bril eens moeten opvoeden .
A wat sjielig gossie gossie kielle kielle kielle zitten mijn opmerkingen meneertje dwars aaaaa gossie kom maar hier hoor krijg je een koekie van mij. Aaaah kijk wat lief hij is aan het huilen omdat zijn speentje gevallen is, hier heb je hem terug, huil maar niet hoor ga maar lekker weer een tukje doen met je speentje in je mond.
Moet je poepe meisie?
Damn sa3ied je bent altijd zo grappig dat ik spontaan vergeet te lachen op je replies.
Zal je maar geen aandacht meer geven aan je virtuele wereldje waarin je verdwaald bent kind.
hoe erg je het ook wilt het ging namelijk niet om de ziellige nerd sa3ied ;)

Fatiha_L

Sow zijn mensen weer lekker bezig hier .. ik kan me wel voorstellen waarom mensen weg gaan van het forum ..

IIAwaryagherII

Citaat van: Honey op 23/02/2005 om 19:02:42
Sow zijn mensen weer lekker bezig hier .. ik kan me wel voorstellen waarom mensen weg gaan van het forum ..
Je moest eens die andere forums zien, mensen zeggen vaak hier niet te komen door wat zij noemen anti-islam stemming.