Wat vinden jullie nou werkelijk van Abdel Krim ???

Gestart door IIAwaryagherII, 21/02/2005 om 19:16:28

Anir

Citaat van: Uchan op 21/02/2005 om 20:33:51
de arabieren ( tfoe gesen ) en de andere zogenaamde (dansende) imazighen (isoussien, slouh, atlas) hebben onderhand ook laten zien wat ze waard zijn, hoe hard sommige dit ook mogen vinden.

Dit is niet alleen hard, maar ook niet eerlijk.
Kijk in de Arabische sites over de archeologen die aantonen dat Noord-Afrika van Imazighen zijn. Deze zijn sousa.
Andere professoren uit Sous toonden aan met het DNA dat de gearabiseerde Imazighen en Amazigh bloed hebben.
Mohamemd Chafik was als enige in Marokko die in de woestijn riep om Tamazight te erkennen. Mohamem Chafik is ook een Asousi.
Ik heb mijn middelbaar school in Marokko gehaald. Destijds waren we niet bewust van de Amzigh zaak. Niemand van ons wist toen iets van de Amazigh zaak. Maar we werden wakker geschud door Imazighen uit Agadir. We kregen geheime brieven uit Agadir over Tamazight en de eenheid van Imazighen. Destijds was het discussie over de Amazigh zaak verboden in Marokko. Maar Sousa konden ons toch bereiken met hun geheime brieven. Sousa zijn degenen die mij en veel andere Irifian wakker hebben geschud.

Je moet niet kijken naar de souasa in Nederland die zich Arabieren voelen. Die sousa kan je verglijken met Irifian van AEL. AEL bestaat uit 90 procent Rifijnen en deze Rifijnen voelen zich Arabieren.
Doe a.u.b. voorzichtig met je uitspraken. We willen niet dezelfde fout maken als die van Molay mohend. We willen niet meerdere vijanden creëren.

IIAwaryagherII

Ik denk dat sommigen me niet begrijpen.
Het gaat namelijk niet om het feit dat hij een opstand geleid heeft, maar eerder over de situatie toen deze opstand al een feit en gevorderd was.
Hij had genoeg aanbiedingen en kansen om een verdrag af te sluiten, en overeenstemming te bereiken met de strijdende partijen, welke een continuïteit van de Rif republiek mogelijk gemaakt zou hebben.
Door zijn enorme fout, waarin hij de fransen aanviel, viel deze reële kans ook in het water.
Letterlijk gezegd kon iedere debiel weten dat het een poging was, welke gedoemd was te mislukken en derhalve zinloos en niet slim.
Iemand die grote strategische inzicht word toegekend door  onze Riffijnen, staat of valt met een dergelijke onderneming.
Het liep fout af, zoals je had kunnen verwachten.
En wij werden alsnog aan onze lot overgelaten aan de euros en de darijisten.
Ik bedoel anno 2005 zijn wij nog steeds gekolloniseerd, zij het door een niet erkende koning en een aan ons opgedrongen regering.
wat is er anders, als je nu naar Mellilia kijkt en naar de rest van Arif, mag je op zn minst concluderen dat als abdel krim een beetje verstand had, wij nu er veel beter af waren dan nu het geval is.
Spanje had dan de macht echter zijn plaatsen waarin zij die macht heden hebben er vele malen beter aan toe dan nu het geval is onder de darijisten.
Een eis van abdel krim om geen soldaten te stationeren zou zeker ingewilligd zijn, zeker na die nederlagen.
Bovendien weet een ieder dat de spanjaarden het wel op een akkoordje wilden gooien, maar abdelkrim dacht even die fransen te klaren.
Tsja ik stoor mij aan de overdreven gedoe rondom hem, te veel eer en lof en prijzen, en te weinig oog voor de kansen en zijn domheid.
De situatie heden hebben we grotendeels te danken aan die wantrouwen en haat jegens ons, door de fransen en spanjaarden.

Azjdhiedh

Citaat van: Anir op 21/02/2005 om 20:51:54
de arabieren ( tfoe gesen ) en de andere zogenaamde (dansende) imazighen (isoussien, slouh, atlas) hebben onderhand ook laten zien wat ze waard zijn, hoe hard sommige dit ook mogen vinden.

Dit is niet alleen hard, maar ook niet eerlijk.
Kijk in de Arabische sites over de archeologen die aantonen dat Noord-Afrika van Imazighen zijn. Deze zijn sousa.
Andere professoren uit Sous toonden aan met het DNA dat de gearabiseerde Imazighen en Amazigh bloed hebben.
Mohamemd Chafik was als enige in Marokko die in de woestijn riep om Tamazight te erkennen. Mohamem Chafik is ook een Asousi.
Ik heb mijn middelbaar school in Marokko gehaald. Destijds waren we niet bewust van de Amzigh zaak. Niemand van ons wist toen iets van de Amazigh zaak. Maar we werden wakker geschud door Imazighen uit Agadir. We kregen geheime brieven uit Agadir over Tamazight en de eenheid van Imazighen. Destijds was het discussie over de Amazigh zaak verboden in Marokko. Maar Sousa konden ons toch bereiken met hun geheime brieven. Sousa zijn degenen die mij en veel andere Irifian wakker hebben geschud.

Je moet niet kijken naar de souasa in Nederland die zich Arabieren voelen. Die sousa kan je verglijken met Irifian van AEL. AEL bestaat uit 90 procent Rifijnen en deze Rifijnen voelen zich Arabieren.
Doe a.u.b. voorzichtig met je uitspraken. We willen niet dezelfde fout maken als die van Molay mohen. We willen niet meerdere vijanden creëren.

ik hoop maar dat je gelijk hebt...toch hou ik mijn twijfels als je het niet erg vind

amazighahouri

azùl,
Sidi Mohammed Ibn Abdelkrim Alkhattabi, de man die een oorloog in RIF heeft uitgevoerd tegen spanjaarden, om onze staat en onze tradities en bovendien DE ISLAM te verdedigen, DE echte Moslim Sidi Mohammed Ibn Abdelkrim Alkhattabi, had een grote project en dat was de Islamtische staat (Ootomaanse rijk), opnieuw oprichten, hij werktte ervoor....
wie denkt dat hij dat en dit allemaal gedaan heeft om tamazight als een oficieel taal in Marokko erkend moest worden, dan moet hij de rekening met zichzelf herhalen.......!
Azùl khawem marra, amazighahouri??????????

Sa3ieD

Zonder enig besef van de vrijheidsstrijd van iriefieyen kom jij hier een man disrespecteren die heel een grote rol in speelde. Voordat hij de opstand begon hadden hij en zijn broer al goeie posities in Arif, ze konden daarvoor kiezen en naar de pijpen dansen van de Spanjaarden. Zij gaven alles op om voor hun vrijheid te vechten. Er zijn maar weinig personen op de wereld die vanuit het niets een zodanige revolutie op gang hebben gebracht. Veel latere vrijheidstrijders zagen Abdelkrim als een voorbeeld, bijv. Che Gueverra en Ho Chi min. Abdelkrim had idd te grote idealen, niets mis mee. Ik neem hem niet kwalijk dat hij heel Marokko vrij wilde hebben, we zijn nou eenmaal 1 volk. Ik plaats hem in het straatje van Massinissa die heel noord afrika wilde verenigen/bevrijden. Hiervoor respecteer ik Abdelkrim enorm, jij als snotaap die in Nederland woont respecteert Abdelkrim niet. Echte mannen die aan zijn zij hebben gestaan in de strijd hadden de grootste respect voor deze man, zij hebben hun leven aan de vrijheidstrijd gegeven. Hoe kort die vrijheid ook was, het was tenminste vrijheid, meer dan die wij nu hebben in Arif. Abdelkrim moest zich wel overgeven, of had jij liever dat de Spanjaarden verder gingen met hun gifgas aanvallen en nog erger, de Rif inkwamen en vrouwen zouden verkrachten, zoals ze al eerder in Tetouan hadden gedaan? Voor Abdelkrim handelden de Spanjaarden vele malen erger dan erna, plunderingen/verkrachtingen en noem het maar op. Na de onafhankelijkstrijd respecteerden de Spanjaarden de Riffijnen meer, omdat deze hadden laten zien waartoe zij in staat waren.

Abdelkrim heeft de onderdrukte volkeren op de wereld hoop gegeven in een tijd van onderdrukking. Een voorbeeld voor ieder die het lot in eigen handen wil nemen.

E3ber_Tastite

Abdelkrim, een amazigh Riffijnse held, die we moeten koesteren en als voorbeeld voor ons allen moeten houden. Laten we zijn naam, nou niet belachelijk gaan maken, wat hij had bereikt en had gedaan, dat zie ik maar weinigen doen. 

Anir

Citaat van: E3ber op 22/02/2005 om 13:32:21
Abdelkrim, een amazigh Riffijnse held, die we moeten koesteren en als voorbeeld voor ons allen moeten houden. Laten we zijn naam, nou niet belachelijk gaan maken, wat hij had bereikt en had gedaan, dat zie ik maar weinigen doen. 
Juist, dankzij hem hebben we geschiedenis. Dankzij hem kent iedereen ons als een dapper volk. Zelfs Aboe jahjah toonde bewondering voor Molay Mohend.
Ik las in een geschiedenis boek dat Rif voor Spanje is dezelfde als Vietnam voor Amerika.

Molay Mohend heeft zeker fouten gemaakt en een van zijn fouten is het hem en voor Irifian fataal geworden.

IIAwaryagherII

Wat hij bewerkstelligd heeft weten wij allemaal.
Ik vind alleen dat een persoon die telkens naar voren gehaald word en geroemd en geerd word op vele manieren, ook bekeken zou moeten worden naar de mindere punten.
Hij heeft niet alles goed gedaan, en met zn aanval op de fransen heeft hij een grote strategische fout gemaakt, simpel zat.
Zijn politieke inzicht was naar mijn mening ook nul komma nul, want hij had meerdere kansen om te onderhandelen.
Dat door de Riffijnse strijd er anderen op deze planeet zich gesterkt voelden heeft er niets mee te maken, het gaat hier om zijn verdiensten voor het Riffijnse volk namelijk.
Heel leuk allemaal, maar hij had veel meer uit kunnen en moeten halen dan een nederlaag die ons vandaag de dag nog steeds tekend.
Dat de spanjaarden ons meer gingen respecteren, was al vroeg duidelijk toen deze poogden te onderhandelen, dus onzin dat hij moest doorgaan om die respect af te dwingen.
Sommigen doen hier alsof het zijn verdienste was, mensen het waren de Riffijnen en ook zijn broer, meer dan hij zelf.
ps Sa3ied, snotaap zeg je maar tegen je vriendjes jochie, alles heeft zo zijn 2 kanten.

Azul.

E3ber_Tastite

Citaat van: IIAwaryagherII op 22/02/2005 om 13:52:47
Ik vind alleen dat een persoon die telkens naar voren gehaald word en geroemd en geerd word op vele manieren, ook bekeken zou moeten worden naar de mindere punten.
Hij heeft niet alles goed gedaan, en met zn aanval op de fransen heeft hij een grote strategische fout gemaakt, simpel zat.
Zijn politieke inzicht was naar mijn mening ook nul komma nul, want hij had meerdere kansen om te onderhandelen.
Dat door de Riffijnse strijd er anderen op dit planeet zich gesterkt voelden heeft er niets mee te maken, het gaat hier om zijn verdiensten voor het Riffijnse volk namelijk.
Heel leuk allemaal, maar hij had veel meer uit kunnen en moeten halen dan een nederlaag die ons vandaag de dag nog steeds tekend.
Dat de spanjaarden ons meer gingen respecteren, was al vroeg duidelijk toen deze poogden te onderhandelen, dus onzin dat hij moest doorgaan om die respect af te dwingen.
Sommigen doen hier alsof het zijn verdienste was, mensen het waren de Riffijnen en ook zijn broer, meer dan hij zelf.
ps Sa3ied, snotaap zeg je maar tegen je vriendjes jochie, alles heeft zo zijn 2 kanten.

Azul.

We zijn er niet bij geweest om te oordelen over de fouten die hij gemaakt heeft, er ontbreekt nog zo veel aan informatie over die tijd. Maar echt jammer, dat het hem niet gelukt is.

IIAwaryagherII

Citaat van: E3ber op 22/02/2005 om 13:58:28
Dat door de Riffijnse strijd er anderen op dit planeet zich gesterkt voelden heeft er niets mee te maken, het gaat hier om zijn verdiensten voor het Riffijnse volk namelijk.

Azul.

We zijn er niet bij geweest om te oordelen over de fouten die hij gemaakt heeft, er ontbreekt nog zo veel aan informatie over die tijd. Maar echt jammer, dat het hem niet gelukt is.
Dat mag duidelijk zijn, jammer dat hij waarschijnlijk uit ging van een grootse opstand in heel marokko.
Jammer dat verraders de kant van de euros kozen en abdelkrim bevochten, ik denk namelijk dat hij gokte ook op hun hulp en opstand.
Maar als we een ding zouden moeten leren van deze fouten, dan is het dat wij niemand moeten vertrouwen.
En vooral niet meer vijanden creëren als wij aan kunnen.

Tanemmirt.

Anir

Molay Mohend was zeker geen politicus en hij heeft ook geen verstand van politic. Zijn onderhandelingen met Spanje waren gebaseerde op arrogantie. Hij zei tijdens de onderhandeling met Spanje onder ander de volgende: "Het is aan jullie om Rif te erkennen als een onafhankelijk land. Jullie zijn zwak en we zijn stek. We hebben jullie telkens en weer verslagen en we zullen jullie met ons wapen dwingen om ons te erkennen als een staat. Het is aan jullie: kies ja of nee."

Dit zijn geen uitspaken van een politicus. Doordat hij Spanje heeft verslagen gedroeg zich als Bush nu.  Op deze manier zal Spanje nooit Rif accepteren als een staat. Als hij het beleefde had aangepakt, dan had Spanje misschien Rif erkend als een staat.

Maar we moeten niet vergeten dat Molay Mohend geen politicus is, maar een verzetheld. Strijders hebben geen verstand van politic.

ameziane

Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?
Zo te zien ben je weer aan het provoceren, desalniettemin zal ik serieus op jouw onderwerp ingaan.

Met deze topic toon jij weinig respect aan een man die de geschiedenisboekjes is ingegaan als een groot vrijheidsstrijder die andere verzetsstrijders inspireerde in hun strijd.

Natuurlijk heeft hij hier en daar fouten gemaakt, hij was tenslotte ook een mens. Maar de manier waarop jij hem nu neerzet is echt beneden alle peil. Het is altijd makkelijk om van hier en ruim 80 jaar later te beoordelen wat Abdkrim al dan niet had moeten doen. Onze generatie was tenslotte niet in het heetst van de strijd betrokken.

Abdkrim is/blijft een legendarische leider, en er zijn maar weinigen van zijn kaliber.

Chichung

azul allemaal,

een ding is mij nu wel duidelijk geworden.
je kunt op niemand anders vertrouwen dan je eigen volk ( sommige uitgezonderd ) en daarbuiten een enkeling misschien...:(.
onze voorouders hebben hun leven gegeven voor onze zogenaamde "broeders"en als bedankje namen ze hun leven en alles er omheen.

Alsjeblieft, voordat je iemand, zeker een hele volk gaat beschuldigen zoek eerst naar bewezen. Imazighen, overal in Marokko zeker de zuiderling hebben een hele grote rol gespeld en spelen nog steeds een zeer grote rol in de Amazigh strijd in Marokko en daar buiten.
Verwaar in godsnaam niet de strijd om (identiteit van) Arif met de Amazigh kwestie. De Amazigh kwestie is een zaak van alle Imazighen. De kwestie Arif gaat alleen de mensen uit Arif aan en ze moeten daar ook alleen voor opkomen.  Verwacht niet van Imazighe uit de Atlas of uit zuid Marokko dat ze voor Arif komen strijden.

IIAwaryagherII

Citaat van: ameziane op 22/02/2005 om 15:12:34
Citaat van: IIAwaryagherII op 21/02/2005 om 19:16:28
abdel krim, de man die vele broeders en zusters de dood in jaagde en het Riffijnse volk hopeloos achter liet.
Abdel krim die het verdomde om de staat van Rif, veilig te stellen door de zuiderlingen (verraders) ten hulp te komen, wetende dat dat de ondergang zal betekenen.
Abdel krim de man die alles liet leiden en gewoon een zakkenvuller was, nou nou wat een man ::)
Abdel krim heeft ons Riffijnen verraden, een beetje realiteitsbesef doet een mens veel goed.
Ik schaam me dat hij een Riffijn was!
De uitkomst teld en daarop kan je de mens beoordelen, en zie de uitkomst, door zijn fouten zijn we nog steeds bezet alleen met vele imjehden minder!
Wat vinden jullie ?
Zo te zien ben je weer aan het provoceren, desalniettemin zal ik serieus op jouw onderwerp ingaan.

Met deze topic toon jij weinig respect aan een man die de geschiedenisboekjes is ingegaan als een groot vrijheidsstrijder die andere verzetsstrijders inspireerde in hun strijd.

Natuurlijk heeft hij hier en daar fouten gemaakt, hij was tenslotte ook een mens. Maar de manier waarop jij hem nu neerzet is echt beneden alle peil. Het is altijd makkelijk om van hier en ruim 80 jaar later te beoordelen wat Abdkrim al dan niet had moeten doen. Onze generatie was tenslotte niet in het heetst van de strijd betrokken.

Abdkrim is/blijft een legendarische leider, en er zijn maar weinigen van zijn kaliber.
hehehe... tsja provoceren? ::)
Nee man ik wil wel eens weten waarom mensen het nooit hebben over zijn fouten en alleen maar over zijn verdiensten en die van de Riffijnen.
Dat ik het zo neer zet is puur omdat ik werkelijk ook zo over hem denk.
Zelfs de profeet is niet heilig bij mij dus, een kwestie van alles bespreekbaar willen maken meer niet.
Emotionele gedoe rondom de persoon abdelkrim zorgt ervoor dat mensen de ogen sluiten voor zijn fouten.
Juist daaruit kan je de meeste lering trekken namelijk, en daarom is het van groot belang te weten waarom en hoe hij deze nederlaag opliep.
Als je de situatie van toen op die van nu zou projecteren, zie je dat wij die fouten van hem veelvuldig aan het herhalen zijn.
Namelijk het vertrouwen geven aan slangen.

IIAwaryagherII

Citaat van: Anir op 22/02/2005 om 14:03:27
Molay Mohend was zeker geen politicus en hij heeft ook geen verstand van politic. Zijn onderhandelingen met Spanje waren gebaseerde op arrogantie. Hij zei tijdens de onderhandeling met Spanje onder ander de volgende: "Het is aan jullie om Rif te erkennen als een onafhankelijk land. Jullie zijn zwak en we zijn stek. We hebben jullie telkens en weer verslagen en we zullen jullie met ons wapen dwingen om ons te erkennen als een staat. Het is aan jullie: kies ja of nee."

Dit zijn geen uitspaken van een politicus. Doordat hij Spanje heeft verslagen gedroeg zich als Bush nu.  Op deze manier zal Spanje nooit Rif accepteren als een staat. Als hij het beleefde had aangepakt, dan had Spanje misschien Rif erkend als een staat.

Maar we moeten niet vergeten dat Molay Mohend geen politicus is, maar een verzetheld. Strijders hebben geen verstand van politic.

Hehe jij snapt het, klasse !!!