Amazigh culture, part of our democratic society project, minister

Gestart door Burghwati, 21/02/2005 om 15:53:28

Burghwati

Amazigh culture, part of our democratic society project, minister

Tiznit, (South of Morocco) Feb.21 - Promoting Amazigh (Berber) culture is part of our democratic society project, said, here Saturday, Moroccan Minister of Communication and Spokesman of the Government, Mohamed Nabil Benabdallah.

Morocco is open to all society components, which represent our identity, Benabdallah told a conference themed “toward consolidating Amazigh culture in the national media”.

The Ministry of Communication signed in July a partnership convention with the Royal Institute of Culture (IRCAM) to establish a joint commission that will work on integrating Amazigh in public media.

Consolidating the Amazigh printing press is “a societal necessity” due to its important role in democratising media sector, pointed out the minister, adding that his department is determined to help building a “strong and professional Amazigh media”.

Under the partnership, news in Amazigh will also be broadcast by the second national TV “2M” as is the case with the other national TV “TVM”.

© MAP 2005

Burghwati

Ben benieuwd of het 12 minuten nieuws zal zijn of 30 minuten?

ameziane

Samariaan

Vallen dit soort initiativen niet samen met het feit dat Marokko in 2010 , 10 miljoen touristen per jaar wil aantrekken? Het is een goed marketing middel om te laten zien hoe divers marokko is. Een flink deel van de culturele-touristen zal zich sterk aangetrokken voelen door de Amazigh gebieden rondom Marrakech,

Burghwati

Ik denk het niet er word druk uitgeoefend door de amazigh beweging, het heeft wel effect. Opeens heeft Marokko meerdere culturen. Ik dacht toch wel dat men het niet lang geleden alleen maar had over de Arabische cultuur in de Arabische wereld. Maar ja in persberichten van de overheid is dat niet echt doorgedrongen je ziet alleen ''Marokko de arabische staat' en niet Marokko Amazigh-Arabisch, maar dat gaat nog wel komen(ook al zijn de arabieren in de minderheid voor zover je van arabieren kan spreken in Marokko).

Citaat van: MohamedUK op 23/02/2005 om 16:27:41
Vallen dit soort initiativen niet samen met het feit dat Marokko in 2010 , 10 miljoen touristen per jaar wil aantrekken? Het is een goed marketing middel om te laten zien hoe divers marokko is. Een flink deel van de culturele-touristen zal zich sterk aangetrokken voelen door de Amazigh gebieden rondom Marrakech,

Burghwati

Dat Algerije binnenkort een nieuwe nationale amazigh kanaal zal hebben komt misschien wel goed uit, gezien men graag wedstrijd (maroc-alger)spelen en alles gebruiken in het politiek spel. Je kan er namelijk van profiteren als het goed gespeeld wordt.

Samariaan

Citaat van: Burghwati op 23/02/2005 om 16:32:48
Ik denk het niet er word druk uitgeoefend door de amazigh beweging, het heeft wel effect. Opeens heeft Marokko meerdere culturen. Ik dacht toch wel dat men het niet lang geleden alleen maar had over de Arabische cultuur in de Arabische wereld. Maar ja in persberichten van de overheid is dat niet echt doorgedrongen je ziet alleen ''Marokko de arabische staat' en niet Marokko Amazigh-Arabisch, maar dat gaat nog wel komen(ook al zijn de arabieren in de minderheid voor zover je van arabieren kan spreken in Marokko).

misschien dus druk van A-bewegingen, maar ze zien dus in dat het ook voordelen heeft, en het bijvoorbeeld extra touristen kan aantrekken. Als je door culture-reisgidsen bladerd zie je alleen maar foto's van mooie amazigh meisjes en huisjes. Imazighen in marok zijn uniek, en is een goede methode voor marokko om zich te onderscheiden van andere Noord-Afrikaanse/Arab landen.

ameziane

Je kunt je ook afvragen of de naam 'Arabische Maghreb'(Almaghrib-al arabi) nog te handhaven is. Ik zal er straks niet van opkijken als het gewoon 'Amazigh Maghreb'(Almaghrib al-amazighi) heet.

Burghwati

Ja dat kan die verband kan men ook gezien hebben en graag willen benutten.

Citaat van: MohamedUK op 23/02/2005 om 16:38:41
Citaat van: Burghwati op 23/02/2005 om 16:32:48

misschien dus druk van A-bewegingen, maar ze zien dus in dat het ook voordelen heeft, en het bijvoorbeeld extra touristen kan aantrekken. Als je door culture-reisgidsen bladerd zie je alleen maar foto's van mooie amazigh meisjes en huisjes.

Burghwati

Alleen al maghreb wijst naar "het westen" maar het westen van wat? niet van een Arabische wereld maar wel van Noord-West-Afrika(over Marokko gesproken dan).

Almaghrib Umazigh

Ik ben al heel blij als die naam verandert word.

Citaat van: ameziane op 23/02/2005 om 16:40:13
Je kunt je ook afvragen of de naam 'Arabische Maghreb'(Almaghrib-al arabi) nog te handhaven is. Ik zal er straks niet van opkijken als het gewoon 'Amazigh Maghreb'(Almaghrib al-amazighi) heet.

Samariaan

Citaat van: ameziane op 23/02/2005 om 16:40:13

Waarom niet. Imazighen in marok zijn uniek, en is een goede methode voor marokko om zich te onderscheiden van andere Noord-Afrikaanse/Arab landen.

Burghwati

Over die persberichten gesproken men heeft het te vaak over de Amazigh wortels van Marokko en niet de Amazigh identiteit van Marokko dus het amazigh zijn van Marokko. daar betrap ik ze vaak op in die persberichten van ministeries. Men durft nog niet in de midden oosten zal de hel uitbarsten zoals in de tijd van de almohaden.

Idir

Citaat van: Burghwati op 23/02/2005 om 16:35:58
Dat Algerije binnenkort een nieuwe nationale amazigh kanaal zal hebben komt misschien wel goed uit, gezien men graag wedstrijd (maroc-alger)spelen en alles gebruiken in het politiek spel. Je kan er namelijk van profiteren als het goed gespeeld wordt.

Als die Algerijnse zender maar niet in handen van de overheid is! Volgens mij is het wel het geval en ik denk dat het weer een tactiek is om Imazighen met hun "overheids-propaganda" te blijven bestoken. Waarschijnlijk hebben ze ingezien dat BRTV ontzettend aanslaat bij de Imazighen, waardoor ze Algerijse-tv (Arabisch) links laten liggen.....