Het Amazigh (Libische) uiterlijk

Gestart door Matoub, 19/02/2005 om 13:56:08

Matoub


Mauri

Citaat van: Ales op 19/02/2005 om 13:56:08
Azul,



bron: http://www.tawalt.com/letter_display.cfm?lg=_TZ&ID=1966&mStartRow=61

Azul

Als je iets plaatst, plaats informatie erbij, of anders open een foto topic om plaatjes te plaatsen.
jouw topic titel klopt voor geen enkele kant! in de foto zijn alleen 4 lybische imazighen getoond en dat zijn de 4 (links in het plaatje). ook te herkennen aan hun amazigh mantel (aserham)
voortaan beter informatie plaatsen of tenminste opmerkingen zetten bij de foto. erger nog je gaf onbewust  zelfs verkeerde informatie in je topic titel.

Chichung

#2
Ya amcum n Mouri... maar je hebt helemaal gelijk hoor.

Inderdaad de 4 persoon van links gezien zijn Imazighen, dat kan je zien aan paar dingen. Om te beginnen aan de veren op hun hoofd, dan de kleding en tiggaz, zowel op hun armen als op hun bennen. Maar op deze foto zijn ze niet goed te zien. Een andere feit is dat ze lichter van kleur zijn dan de andere personen. Oh ja en ze hebben bijna altijd een baardje.

Ps. Kan hier iemand misschien even tiggaz vertalen, ik kan even niet op het woordje komen.

Hadou

#3
thiggaz = tatoeages .. tattoos

Wat ik uit kan halen uit die site is dat:
het een muurschilderij van steen in de tijd van FARAO is. 4 leiders van amazigh land zijn uitgenodigd door de Farao van Egypte. Daar naast een neger (slaaf ) ismeR en egyptishe begeleiders.
De vier leiders dragen  chick kleding en hun haren zijn versiert door veren en zijn met zwaarden bewapend..

Imazighen liepen niet naakt!! egyptenaren hadden meestal een rok aan..

Matoub

Citaat van: Mauri op 19/02/2005 om 14:14:56
Azul

Als je iets plaatst, plaats informatie erbij, of anders open een foto topic om plaatjes te plaatsen.
jouw topic titel klopt voor geen enkele kant! in de foto zijn alleen 4 lybische imazighen getoond en dat zijn de 4 (links in het plaatje). ook te herkennen aan hun amazigh mantel (aserham)
voortaan beter informatie plaatsen of tenminste opmerkingen zetten bij de foto. erger nog je gaf onbewust  zelfs verkeerde informatie in je topic titel.
Azul Mauri,

Het spijt me echt dat mijn topic je niet meeviel, maar ja, mijn topic is niet bedoeld voor kinderen.
Waarom zou jij niet als mensen doen, en de bron lezen. en aub wees niet zo kinderachtig, en zeg niet "dit is amazigh en dat niet". het zijn allemaal Imazighen.

Mauri

#5
Citaat van: Ales op 21/02/2005 om 11:36:07

Azul Mauri,

Het spijt me echt dat mijn topic je niet meeviel, maar ja, mijn topic is niet bedoeld voor kinderen.

Azul Ales

tsemma safi thenghidayi s wawar ni ;D hahaha ik laat het zo en ik ga je niet met hetzelfde terugbetalen.

Citaat van: Ales op 21/02/2005 om 11:36:07
Waarom zou jij niet als mensen doen, en de bron lezen. en aub wees niet zo kinderachtig, en zeg niet "dit is amazigh en dat niet". het zijn allemaal Imazighen.

volgens mij begreep je me niet.
wie zegt dat iedereen hier arabisch kan lezen? je had toch ook 2 rijtjes tekst erbij kunnen schrijven in het nederlands zodat de anderen weten waar het over gaat.
en waar staat het dat ze allemaal imazighen zijn diegene die op de foto staan? het staat wel op de foto geschreven door diegene die het erop schreef in het arabisch, maar het was puur algemeens, op de foto staat niet dat alleen die 4 links amazigh zijn, en ook niet dat ze allemaal imazighen zijn. er werd onder geschreven: een paar imazighen geschilderd door een oud-egpytische schilder.
en voor iemand die arabisch kan lezen, zal meteen teruglezen dat degenen die amazigh zijn op de foto, dat zijn diegene die veertjes op hun hoofd hebben. (dat staat letterlijk in dat url die jij erbij zette)

jouw topic titel suggereerde wat anders, vandaar mijn reactie, en je moet niet letten op de manier hoe ik reageer, het was geen aanval ofzo, maar zo reageer ik altijd.

ok ik zal je even uitleggen wie op de foto staan. naar mijn mening:
- de 4 links zoals al bekend staat: imazighen
- daarna, de  nubier
- dan, iemand met een grieks uiterlijk
- en als laatste: een egyptenaar

en al deze figuren kon een oud-egyptische schilder allemaal waarnemen en schilderen, want ze kwamen voor in egypte toen.

kijk goed zou ik zeggen:


size : 972 x 402 pix

Nogmaals het was geen personelijke aanval a camarad, het is alleen je weet toch dat onze geschiedenis al zat vervalst was, en daarom moet men altijd alert zijn en fouten meteen verbeteren. that's all.

Ad wenni netta

Matoub

Azul,

Ja okké, het zou nog nuttiger zijn als jij minder zekervol zou zijn. zeg ik.

In dat schilderij heeft iemand letterlijk geschreven:
"Een bekend schilderij door een Oud-Egyptische voor de Amazigh (Libische) hoofdstammen".

Dus hij zei geen Grieken en geen Nubiërs, Maar Amazigh hoofdstammen. De Imazighen waren niet allemaal blank, en niet allemaal met twee pluimen.
Dit is wat erin staat, of jij een ander bron hebt, zal ik je mening serieus nemen.

Azul,

Mauri


Citaat van: Ales op 21/02/2005 om 13:08:23
Azul,

Ja okké, het zou nog nuttiger zijn als jij minder zekervol zou zijn. zeg ik.

In dat schilderij heeft iemand letterlijk geschreven:
"Een bekend schilderij door een Oud-Egyptische voor de Amazigh (Libische) hoofdstammen".

Dus hij zei geen Grieken en geen Nubiërs, Maar Amazigh hoofdstammen. De Imazighen waren niet allemaal blank, en niet allemaal met twee pluimen.
Dit is wat erin staat, of jij een ander bron hebt, zal ik je mening serieus nemen.

Azul,

Azul

dat foto die jij plaatste en dat tekst die erop staat in het arabisch is pas recent geplaatst door iemand van tawalt dat is niet de originele, de originele foto die ik plaatste, was denk ik ook de bron van diegene die arabisch er opschreef.
ik heb deze foto een tijdje geleden op een pré historisch site gevonden, en daar stond informatie in het engels. ik kan me goed herinneren dat het woord "Nubier" ook onder de foto stond .
mocht ik de url terugvinden van dat site, dan plaats ik die hier.
en trouwens ik lees nergens in dat arabische tekst waarin de schrijver anderen die naast de 4 met veren op hun hoofd beschreef als  imazighen. hij beschreef de 4 alleen maar en met de mededeling dat ze imazighen zijn, en gaf zelfs voorbeelden uit hett heden, dat in lybie nog steeds als iemand stoer voordoet tegen hem zeggen: "of hij veertjes op zijn hoofd heeft" en dit zou duiden op de oude klederdracht van imazighen die vroeger daar leefden

ps: het viel me op dat jij de bijdrage van die tawalt lid meteen als een bijdrage van een expert beschouwde, ik denk dat het  maar iemand die een bijdrage stuurde naar tawalt, dus geen historicus of expert, laat dat je niet voorbijgaan).
hij is gewoon iemand die dat foto vond op het net met de uitleg erbij die ik toen ook las in het engels en die heeft hij vertaald + verwees hij ook naar hedendaagse gebruiken en gezegdes in lybie die bevestigden dat vroeger imazighen van lybie wel veren droegen op hun hoofd, dat was het.
en niet te vergeten Tawalt is een soort forum, iedereen kan zijn bijdragen sturen.

Matoub

Citaat van: Mauri op 21/02/2005 om 13:25:37
en trouwens ik lees nergens in dat arabische tekst waarin de schrijver anderen die naast de 4 met veren op hun hoofd beschreef als  imazighen.
onder het schilderij staat "een bekend schlidrij van de amazigh hoodstammen door een oud-Egyptenaar".

Maar het is ook mogelijk wat jij zegt, en ik zou die bron willen lezen indien jij hem later zou vinden.

Waarom denk jij dat ze geen Imazighen zijn (niettemin jij gelijk hebt of niet) ?

Azul,

Matoub

Bedoel jij zoals zo'n titel:



Dat schilderij wordt genoemd als : "de vreemdelingen"
(Foreigners from Ramesses III Temple at Medinet Habu)

http://touregypt.net/featurestories/enemies.htm

Er is een zelfde uiterlijk van de Imazighen (op de manier van het schilderij die ik gepost heb) maar zonder twee veren.

Mauri

Azul

ik kon helaas dat site niet terugvinden.
het was geen touristische site, maar een education research htm bladzijde. 

Mauri

#11
De antwoord op je vragen is al beantwoord door de plaatser van dat artiekel himself zie: http://www.tawalt.com/letter_display.cfm?lg=_tz&ID=2690

بخصوص الرد على تساؤلكم عن الأشخاص اللذين ظهروا في اللوحة المرفقة بالمقال (و التي وجدت في قبر سيتي الأول ) أجيبكم بالآتي :
بأن الأشخاص الأربعة على اليسار يمثلون زعماء لقبائل أمازيغية ليبية من التحنو و الليبو و المشواش ..الخ , أما الأشخاص الثلاثة الآخرين فهم من اليسار إلى اليمين : نوبي , سوري ( آرامي أو سرياني ) , مصري (فرعوني).
مرحباً بتعليقاتكم و تساؤلاتكم و انتقاداتكم , و للايضاح أنا لم أشر إلى الأشخاص الثلاثة الظاهرين في الصورة لأني إعتقدت أنه من المعروف أن الأمازيغي ( البربري ) يتميز عن سواه باللحية المدببة و الريشة ( الزعماء ) .

Dus ik had toch gelijk dat alleen 4 imazighen zijn en de rest niet.
er staat duidelijk bij in zijn tekst (zie dat arabische tekst): de 4 links afgebeeld zijn imazighen en dan: 1 nubier, een aramier en een egyptenaar.

ps: op die link staat ook de beschrijving van dat laatste plaatje die jij plaatste

Matoub

Ja, dat was een antwoord op een vraag die ik stuurde in de vorige editie.

jij had dus gelijk.