De grootste ontdekking van Imazighen aller tijden.

Gestart door Anir, 14/02/2005 om 09:09:49

Matoub

Citaat van: Sa3ieD op 17/02/2005 om 01:25:23
Herodotus zegt dat Poseidon een berbers woord is, maar ze westers zeggen dat het Grieks woord is, alsof Herodotus geen Grieks kon begrijpen.
Als Herodotus een Griek is en zegt dat Poseidon een "berber" woord is betekent dat dat Poseidon geen Grieks woord is, berber betekende dus voor de Grieken NIET GRIEKS.
Citeer

Okké, Hij zei "libiër" en dat betekent "berber". en bovendien stel ik je je kritiek niet op prijs. probeer die hoofdletter tegen iemand anders te gebruiken.

Afgepsroken ?
bedankt,
Ales

Laysa

Citaat van: Ales op 17/02/2005 om 11:56:29
Citaat van: Sa3ieD op 17/02/2005 om 01:25:23
Herodotus zegt dat Poseidon een berbers woord is, maar ze westers zeggen dat het Grieks woord is, alsof Herodotus geen Grieks kon begrijpen.
Als Herodotus een Griek is en zegt dat Poseidon een "berber" woord is betekent dat dat Poseidon geen Grieks woord is, berber betekende dus voor de Grieken NIET GRIEKS.
Citeer

Okké, Hij zei "libiër" en dat betekent "berber". en bovendien stel ik je je kritiek niet op prijs. probeer die hoofdletter tegen iemand anders te gebruiken.

Afgepsroken ?
bedankt,
Ales

Als ik me er even in mag mengen ... waarom mag hij geen hoofdletters gebruiken? Dat is zijn goed recht, wat is de volgende stap bepaalde woorden bannen die iemand niet aanstaan?

Who died and made you the forumpolice?

Met alle respect hoor, maar ik vind het een beetje disrespectvol van jou om iemand anders iets op te dringen wat je niet hoort op te dringen. Dat jij zijn kritiek niet op prijs stelt is iets waar jij wellicht aan moet werken, en niet iets dat je anderen weer moet opleggen ...

Dit is en blijft nog steeds een forum, voor kritiekloze boodschappen kun je je het beste misschien wenden tot je spiegelbeeld, is het niet ...

Wat betreft deze vergelijkingen, er zijn zoveel mensen die dingen vergelijken. Ik vind het wel een leuke poging, maar wetenschappelijk onderzoek voert meestal de ondertoon wanneer mensen iets als waarheid willen accepteren. Je kan door dit soort simpele vergelijkingen zoveel dingen linken, hierdoor ontstaan weer vaak genoeg misvertanden ...

Azul ...

Masja

Citaat van: Anir op 14/02/2005 om 09:09:49

Ik heb iets ontdekt en daar ben ik heeel erg trots op.
Het gaat over de Griekse mythologie. De Griekse mythologie is eigenlijk een Amzigh mythologie. Grieken hebben onze Amazigh verhalen verzameld en men denk dat het een Griekse mythologie is. Zo hebben mensen altijd gedacht dat de cijfers 1,2,3.. Arabische cijfers zijn. Maar nu weten ze zeker dat deze cijfers Indiase zijn. Men dacht ook dat God Amon een Egyptische god is, maar nu weten ze dat de Amazigh God Amon ouder is dan de Egyptische god Amon.
Dezelfde geldt voor de Griekse mythologie. Ik heb geaarzeld  of ik mijn ontdekking hier ga plaatsen of ga ik een wetenschapper in de Griekse mythologie  benaderen.
Ik ga in de toekomst mijn ondekkingen wel bespreken met een hoogleraar in de Griekse mythologie, maar hier is een voorproefje. Maar mijn onderzoek gaat nog door over de “Griekse mythologie”, die eigenlijk een Amazigh mythologie is.

wat je zegt klopt, Herodotus spreekt erover in zijn boek, en hij kan het weten, hij heeft veel gereisd in die streken en veel informatie opgedaan hier en daar zo'n paar duizend jaar geleden, alleen het is niet echt bekend, want wij leerden over de griekse mythologie op school, en geen woord over de echte herkomst van de z.g. griekse goden
ergens is daar al over gesproken,ik  ben vergeten wanneer dus kan het niet opzoeken

Anir

Citaat van: MohamedUK op 17/02/2005 om 00:26:09
niet echt wetenschapelijk om alleen worden te gaan vergelijken - dom betekent huis in het russisch, en dom als in stom in het nederlands, ik noem maar wat.

Waarom heb je altijd kromme redeneringen?
Je zei dat Imazighen van Arabieren afstammen.
Je gaat vanuit dat Imzighen die goden van de Grieken en Romeinen hebben overgenomen en niet andersom.
Als je een bloed hekel hebt aan Imazighen, waarom toch ieder dag aanwijzig zijn in een Amzigh site?

Als “poesadon” een Griekse woord is voor paard, dan mag ik niet beweren dat poesadon een Amazigh god is.
Maar poesadon is een Amzigh woord en betekend paard. God Poesadon is ook de schepper van paarden, daarom kreeg hij die naam.

Hetzelfde geldt voor de god van het donker en de duisternis. Zijn naam komt uit het Tamazight Tadist (donker).
Hetzelfe geldt voor de god van bliksem, zijn naam komt uit de Amzigh woord voor bliksem.

Anir

Citaat van: E3ber op 17/02/2005 om 00:53:02

Tedjest is afgestamt van een Arabische woord, de Tamazight-woord voor nacht is Swess.

Ik als Amazigh ken ik het woord Swees niet. Het woordenboek die je hebt is van Mohammed Chafik en deze is sousi.  Zoals je weet Sousa en Touarq wonen in het zuid. In het zuid waren er geen Romeinen en Grieken. Je moet Imazighen van het Noord  (zoals Irifian en Lakbayel) vragen hoe ze “donker” noemen.

Tedjest komt niet uit het Arabisch, want ik spreek goed Arabisch. Als je beweert dat het woord uit het Arabisch komt, dan moet je zeggen welke woord?

Donker in het Arbisch is "Dhalaam" en dit is iets heel anders. 

Anir

De "Griekse god"  voor wijsheid en kennis heet "Themis".  "Themis" doet me denken aan de Amzigh woord "themisna", wat ook kennis betekent. Hoe komt het dat alle deze goden Amazigh namen hebben en de betekenis van deze namen heeft iets te maken met de specialiteit van deze goden. Is dit toeval?
In ieder geval ik ga dit tot de bodem onderzoeken en ik ga zelfs kijken hoe Grieken "kennis', "paard", "Donker", "Azeus", etc noemen.

Onze beschaving moeten we van de Grieken terug hebben en ons land moeten we van de Arabieren terug hebben, ondanks de kwaadbedoelingen van MohammedUk en zijn zijnen.

Nomaad.

Eerlijk gezegd vind ik het echt aangenaam om hierover na te denken.
U hoort dan ook geen kritiek van mijn zijde over het filosofisch denken van u. Kunt u alleen wat meer respect tonen voor mijn God; tevens Allah of Akuc? Ik heb liever niet dat een andere god die "hoofdletter" krijgt. 3afek,

Nomaad.

Matoub

Citaat van: Laysa op 17/02/2005 om 15:06:45

Azul ...
Als ik je iets moet vertellen dan is het dit:
Een Marokkaans spreekwoord: "Er komt niets tussen nagel en vlees behalve het vuil".

Begrijp je het ?
Proficiat. Val me niet meer lastig.

dit volgende was een vraag voor je na je lange gezever, maar ik heb geen werkelijk antwoord gekregen.
Citaat van: Ales op 19/01/2005 om 13:58:06
Ik heb ook geweten dat Salih ibn tarif een vluchting/Hidjra zoals mohamed deed, maar ik weet wat de uitgangpunt en de eindpunt was. zeker was het tussen Tinmel en Marrakesh, maar wat was de uitgangspunt ?
een vraag om je slimheid te testen.

zo, wil ik geen gezever van je meer. kom niet langs en niet tussen. geniet zelf van je gezever. A.U.B.
Jij hoeft ook geen reactie te posten. probeer je te beheersen, en laat mij aan je gezever ontkomen.

Bij voorbaat dank,

Samariaan

Citaat van: Anir op 18/02/2005 om 16:28:25
Citaat van: MohamedUK op 17/02/2005 om 00:26:09
niet echt wetenschapelijk om alleen worden te gaan vergelijken - dom betekent huis in het russisch, en dom als in stom in het nederlands, ik noem maar wat.

Waarom heb je altijd kromme redeneringen?
Je zei dat Imazighen van Arabieren afstammen.
Je gaat vanuit dat Imzighen die goden van de Grieken en Romeinen hebben overgenomen en niet andersom.
Als je een bloed hekel hebt aan Imazighen, waarom toch ieder dag aanwijzig zijn in een Amzigh site?

Over kromme berederingen gesproken. Hoe kun je nou zo definitief zijn over de oorsprong van woorden en rituelen? Of heb je voor jezelf besloten dat alles sowiso oorsprong heeft in Tamaghza.

en wat heeft dit te maken met een bloedhekel hebben aan imazighen?? Mis ik weer een beredenering.

Laysa

Citaat van: Ales op 18/02/2005 om 17:33:26
Citaat van: Laysa op 17/02/2005 om 15:06:45

Azul ...
Als ik je iets moet vertellen dan is het dit:
Een Marokkaans spreekwoord: "Er komt niets tussen nagel en vlees behalve het vuil".

Begrijp je het ?
Proficiat. Val me niet meer lastig.

dit volgende was een vraag voor je na je lange gezever, maar ik heb geen werkelijk antwoord gekregen.
Citaat van: Ales op 19/01/2005 om 13:58:06
Ik heb ook geweten dat Salih ibn tarif een vluchting/Hidjra zoals mohamed deed, maar ik weet wat de uitgangpunt en de eindpunt was. zeker was het tussen Tinmel en Marrakesh, maar wat was de uitgangspunt ?
een vraag om je slimheid te testen.

zo, wil ik geen gezever van je meer. kom niet langs en niet tussen. geniet zelf van je gezever. A.U.B.
Jij hoeft ook geen reactie te posten. probeer je te beheersen, en laat mij aan je gezever ontkomen.

Bij voorbaat dank,

Azul (bevalt t niet daar is de muur ;))...

Een gezegde van een thmazight: "Marra wath zemath at 3ishath thi denja ja igh iwthan da roe7 negh igfannesh, kushi azajek jehna." 

Je geëmmer is net een blatende geit in een verlaten weiland vol met koeienvlaaien. Werkelijk waar de kaas van het begrijpen is iets wat je zeer zeker niet uitgedeeld is.

Nogmaals: hier -> forum ... Er niet tegen kunnen -> daar muur. Lastigvallen -> nogmaals forum, niet blij mee -> muur ...

Je poging om quasi nonchalant over te komen resulteert enkel in een algehele stupiditeit ... Ath mthen 10 ighjer als je ooit zou begrijpen waar iets werkelijk voor staat ...

Wat betreft de vraag, test totdat je erbij neervalt a vingernagel...

Succes ;) ....

@ Anir->

Je geest is een vrij iets, als jij bepaalde parallellen wil trekken dan zou ik zeggen ga vooral je gang. Er zijn zoveel dingen die kunnen, de geschiedenis zelf is ook niet erg objectief beschreven. Hoeveel zaken zijn niet "geromantiseerd" ....

Azul ...

Laysa

@ Ales ->

Ow wacht eens nu begrijp ik wie je bent jij bent die bevooroordeelde (quote) "paraZieten" en "Rommel" Riagg patient die iedereen zomaar voor rotte vis uitmaakt terwijl je ze niet kent :D  .....

Ah jongen, je hebt gelijk ... hoe kan ik lid worden van die zieke sekte van je?

Debouz

Azul marra,

Er is een dossier te lezen in het franse maandblad GEO over  de Romeinse en Berberse beschaving in Noord-Afrika.

Zeer interessant

http://www.geomagazine.fr/

Anir

Wil je misschien dat vertalen? (alleen de belangrijkste gegevens)

Debouz

Ik zou het heel graag willen vertalen beste Anir, maar mijn nederlands staat nog in de kinderschoenen, en bovendien ik ben archie slecht in het vertalen van frans naar nederelands en omgekeerd.

Sem7ayie.

Debouz