De grootste ontdekking van Imazighen aller tijden.

Gestart door Anir, 14/02/2005 om 09:09:49


Mauri


Kahina


Citeer

Ik als Amazigh ken ik het woord Swees niet. Het woordenboek die je hebt is van Mohammed Chafik en deze is sousi.  Zoals je weet Sousa en Touarq wonen in het zuid. In het zuid waren er geen Romeinen en Grieken. Je moet Imazighen van het Noord  (zoals Irifian en Lakbayel) vragen hoe ze “donker” noemen.


Tedjest komt niet uit het Arabisch, want ik spreek goed Arabisch. Als je beweert dat het woord uit het Arabisch komt, dan moet je zeggen welke woord?

Donker in het Arbisch is "Dhalaam" en dit is iets heel anders. 


Citeer

Kijk hier zeg je iets heel cruciaals m.i. Ik vind het interessant hoor wat je allemaal hebt ontdekt, maar we moeten natuurlijk wel kritisch blijven. Feit is nu eenmaal dat de Imazighen in het Noorden veel meer invloeden uit externe talen in hun Tamazight hebben dan Imazighen van het Zuiden. Je zegt zelf al dat de Imazighen in het zuiden niet zijn beinvloed door Romeinen en Grieken (of het omgekeerde, zoals jij dat beweert). Veel geleerde Imazighen ten tijde van de Grieken en Romeinse veroveringen, studeerden in het Grieks en Romeins. Dus is het niet aannemelijker dat wij deze benaming van hen overnamen? Ik heb me hier niet in verdiept dus ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat wanneer je een bewering doet, je altijd moet onderzoeken of deze te falsificeren is. En dat doe je volgens mij te weinig. Kijk bijvoorbeeld naar de oorsprong van deze benaming binnen de oude Griekse taal. Wat betekent paard in het grieks bijvoorbeeld.
Het Grieks heeft vele talen beinvloed. Tot op de dag van vandaag vind je in bijna elke taal wel woorden van Griekse oorsprong terug. Misschien zijn die ook wel Berbers ;).

Fessi



Hoe kan je Als moslim zijnde trots zijn op Afgoderij?

Anir

#34
Citaat van: Fessi op 06/03/2005 om 17:39:46


Hoe kan je Als moslim zijnde trots zijn op Afgoderij?
Je moet trots zijn op de beschaving van je voorouders. Die Griekse beschaving is niets anders dan Amazigh beschaving die gejat is door de Grieken.
Ik hoorde in discovery Channel dat de Europese beschaving begonnen is met de Griekse beschaving en toen begonnen ze te praten over de Griekse mythologie. Die Griekse mythologie is van ons Imazighen en niet van de Europenen.

Als je voorouders geen beschaving hebben dan kan je niet op ze trots zijn. Je wordt ook nog geplaagd dat Imazighen en domme ras zijn die nooit beschaving hebben gebouwd. In Marokko leer je dat Imazighen nooit een beschaving hebben gekend, terwijl arabieren dat wel hebben!!!!!
Zoals je hier ziet (Negers zijn apen omdat ze nooit beschaving hebben).
http://www.stormfront.org/archive/t-172633De_herseninhoud_van_de_neger.html

Je bent trots op de Islam, terwijl ik trots ben op de beschaving van mijn voorouders. 


Burghwati

Mohammed Chafik is geen Asusi zoals ji beweert hij is een Amazigh uit Ayt Sadden vlak bij Fes.

Imazighen hebben het latijns beinvloed en het Latijns heeft het Tamazight beinvloed. In het Tamazight zijn er al woorden waarvan bekend is dat die van Latijns afkomst zijn.
Ik weet niet of er al een onderzoek is geweest naar woorden uit het Tamazight die gebruikt woorden in het Latijn.

Ook in het Tamazight van zuid marokko vind je Latijns woorden.


Citaat van: Anir op 18/02/2005 om 16:35:10
Citaat van: E3ber op 17/02/2005 om 00:53:02

Tedjest is afgestamt van een Arabische woord, de Tamazight-woord voor nacht is Swess.


Ik als Amazigh ken ik het woord Swees niet. Het woordenboek die je hebt is van Mohammed Chafik en deze is sousi.  Zoals je weet Sousa en Touarq wonen in het zuid. In het zuid waren er geen Romeinen en Grieken. Je moet Imazighen van het Noord  (zoals Irifian en Lakbayel) vragen hoe ze “donker” noemen.


Tedjest komt niet uit het Arabisch, want ik spreek goed Arabisch. Als je beweert dat het woord uit het Arabisch komt, dan moet je zeggen welke woord?

Donker in het Arbisch is "Dhalaam" en dit is iets heel anders. 



Anir

#36
Citaat van: Burghwati op 08/03/2005 om 14:21:42
Mohammed Chafik is geen Asusi zoals ji beweert hij is een Amazigh uit Ayt Sadden vlak bij Fes.

Imazighen hebben het latijns beinvloed en het Latijns heeft het Tamazight beinvloed. In het Tamazight zijn er al woorden waarvan bekend is dat die van Latijns afkomst zijn.
Ik weet niet of er al een onderzoek is geweest naar woorden uit het Tamazight die gebruikt woorden in het Latijn.

Ook in het Tamazight van zuid marokko vind je Latijns woorden.



Ik heb het hier over het Grieks en niet over het latijns.

Burghwati

Het gedeelte over Latijn is ook niet voor jou bedoeld, maar de bovenste zin over Chafik wel.

Citaat van: Anir op 08/03/2005 om 14:24:37
Citaat van: Burghwati op 08/03/2005 om 14:21:42
Mohammed Chafik is geen Asusi zoals ji beweert hij is een Amazigh uit Ayt Sadden vlak bij Fes.

Imazighen hebben het latijns beinvloed en het Latijns heeft het Tamazight beinvloed. In het Tamazight zijn er al woorden waarvan bekend is dat die van Latijns afkomst zijn.
Ik weet niet of er al een onderzoek is geweest naar woorden uit het Tamazight die gebruikt woorden in het Latijn.

Ook in het Tamazight van zuid marokko vind je Latijns woorden.



Ik heb het hier over het Grieks en niet over het latijns.


Kahina


Citeer
Je moet trots zijn op de beschaving van je voorouders. Die Griekse beschaving is niets anders dan Amazigh beschaving die gejat is door de Grieken.
Ik hoorde in discovery Channel dat de Europese beschaving begonnen is met de Griekse beschaving en toen begonnen ze te praten over de Griekse mythologie. Die Griekse mythologie is van ons Imazighen en niet van de Europenen.

Als je voorouders geen beschaving hebben dan kan je niet op ze trots zijn. Je wordt ook nog geplaagd dat Imazighen en domme ras zijn die nooit beschaving hebben gebouwd. In Marokko leer je dat Imazighen nooit een beschaving hebben gekend, terwijl arabieren dat wel hebben!!!!!
Zoals je hier ziet (Negers zijn apen omdat ze nooit beschaving hebben).
http://www.stormfront.org/archive/t-172633De_herseninhoud_van_de_neger.html

Je bent trots op de Islam, terwijl ik trots ben op de beschaving van mijn voorouders. 


Citeer

Stormfront????!!!!! is dat je bron? Lekker betrouwbaar. Waar doe je eigenlijk onderzoek naar? De racistische uitingen van Nederlanders over 'negers'?? Ok die was retorisch, ik weet wat je wil zeggen, maar Anir als jij wilt dat mensen naar jouw beweringen luisteren moet je niet een super rasicistisch forum als bron noemen. Die zit natuurlijk vol met vooroordelen.

En nog iets, ik lees dat je schrijft dat de Grieken de Griekse mythologie hebben 'gejat' van Imazighen. Betekent dat, dat je onomstotelijk bewijs hebt gevonden dan?
Do share.

Anir

Citaat van: Kahina op 08/03/2005 om 15:00:16

Stormfront????!!!!! is dat je bron? Lekker betrouwbaar. Waar doe je eigenlijk onderzoek naar? De racistische uitingen van Nederlanders over 'negers'??

Welke bron? Ik verwees naar racistische teksten over de negers. Maar in Marokko zijn ook racistische teskten over Imazighen.
Je moet eerste begrijpen wat ik schrijf, voordat je gaat reageren.

CiteerEn nog iets, ik lees dat je schrijft dat de Grieken de Griekse mythologie hebben 'gejat' van Imazighen. Betekent dat, dat je onomstotelijk bewijs hebt gevonden dan?
Do share.
Ik raad je aan om mijn vorige berichten goed te lezen.  Lees ze allemaal. Ik ga een boodschap niet 100 keer herhalen. Als je geen zin hebt om mijn reacties te lezen of als je ze niet kunt volgen, dan ga niet met me in discussie.

Anir

#40
Citaat van: Burghwati op 08/03/2005 om 14:33:00
Het gedeelte over Latijn is ook niet voor jou bedoeld, maar de bovenste zin over Chafik wel.
Ik weet niet of je gelijk hebt.
Ik las in tawiza.net dat Chafik uit Sous kom, dat artikel is geschreven door een Asousi.
In de omgeving van Fes sprak men vroeger het dialect Zenata (parent languish van Tarifit).
Maar de parent languish van het dialect van Chafik is Senhaja.

Kahina

Anir wat ben jij een eikel zeg. Ik heb al eerder gereageerd dat ik je ontdekking heel interessant vond en ik heb je toen ook wat vragen gesteld maar je hebt niet eens de moeite genomen om die te beantwoorden. Ik heb al je berichten gelezen en nergens zijn jouw beweringen wetenschappelijk beargumenteerd. Dit was mijn vraag aan jou en jij hebt die niet beantwoord. Vandaar dat ik vroeg of je iets nieuws had ontdekt. Dacht dat je misschien iets met mijn suggesties had gedaan. Ik begin te denken dat je misschien wel te arrogant bent om iets aan te nemen.
En over de bron. Jij plaats de link dus ik weet niet wat je ijlt.

Anyway, als je niet tegen kritiek kan moet je zeker niet verder gaan met je ontdekking. Anders kan je nog wel eens van een ijskoude kermis thuiskomen.
If you can't chew it  don't dish it.

En ik hoop dat we nu weer GEWOON met elkaar kunnen communiceren.

Kahina

sorry anir ik had je geen eikel moeten noemen. Mijn excuses daarvoor. Ik werd een beetje boos omdat je het doet overkomen alsof ik zomaar wat roep.
Dit is een forum en we kunnen alleen behoorlijk met elkaar discussieren als we het geen hier gezegd wordt niet persoonlijk nemen. Dus sorry.

Samariaan

Citaat van: Anir op 25/02/2005 om 19:33:38

ps. Onze beschaving is gestolen door de Grieken.

wat? onze beschaving door de Grieken gestolen?? Sinds wanneer kun je beschavingen stelen?? Cultuur wordt niet per kilo verkocht.


Anir

Citaat van: MohamedUK op 08/03/2005 om 22:42:51
wat? onze beschaving door de Grieken gestolen?? Sinds wanneer kun je beschavingen stelen?? Cultuur wordt niet per kilo verkocht.

Je kunt zowel de beschaving als de geschiedenis van een volk stelen.

Wanneer je beweert dat een bepaalde beschaving door je voorouders is opgebouwd, terwijl dat niet het geval is, dan heb je het gestolen.
De heel wereld heeft het over “Griekse beschaving", maar dat is Amazigh en geen Griekse beschaving.
Je kunt het ook vervalsing noemen, maar ik noemt het 'het bestelen van een volk van zijn beschaving’. Ik noem het zo omdat ik het terug eis.