De grootste ontdekking van Imazighen aller tijden.

Gestart door Anir, 14/02/2005 om 09:09:49

Anir


Ik heb iets ontdekt en daar ben ik heeel erg trots op.
Het gaat over de Griekse mythologie. De Griekse mythologie is eigenlijk een Amzigh mythologie. Grieken hebben onze Amazigh verhalen verzameld en men denk dat het een Griekse mythologie is. Zo hebben mensen altijd gedacht dat de cijfers 1,2,3.. Arabische cijfers zijn. Maar nu weten ze zeker dat deze cijfers Indiase zijn. Men dacht ook dat God Amon een Egyptische god is, maar nu weten ze dat de Amazigh God Amon ouder is dan de Egyptische god Amon.
Dezelfde geldt voor de Griekse mythologie. Ik heb geaarzeld  of ik mijn ontdekking hier ga plaatsen of ga ik een wetenschapper in de Griekse mythologie  benaderen.
Ik ga in de toekomst mijn ondekkingen wel bespreken met een hoogleraar in de Griekse mythologie, maar hier is een voorproefje. Maar mijn onderzoek gaat nog door over de “Griekse mythologie”, die eigenlijk een Amazigh mythologie is.


Lâle

Je moet zoiets meteen bespreken met de zogenaamde "geleerden", want dan krijg je automatisch tegenargumenten en heb je weer stof om te onderzoeken en je gelijk te bewijzen.

Anir

God Poseidon is een Amazigh god. Velen zijn ermee eens en anderen niet. Maar ik heb het bewijs dat hij een Amzigh god is en dit is nieuw.
Poseidon komt uit de Amazigh woord “Boesedon” (paard).  In Rif zeggen we Asedon en in Het zuid van Marokko zeggen ze Asardon. En veel Amazigh namen beginnen met ‘Boe” zoals Boejiri (moordenaar van Theo van Gogh)
Maar waarom noemden Imazighen hun God naar de Paard?
Het antwoord heb ik gevonden!
Poseidon is de god die paarden heeft geschapen en reed altijd op paarden en was trots op zijn schepsels, dit staat in de Griekse mythologie. Daarom heet hij “boesedon” die naar het Griekse en vervolgens naar het Latijns is verbasterd.

Wordt vervolgd

Anir

De broer van de Amazigh god Poseidon heet Zeus. Dus God zeus moet ook een Amazigh god zijn. Maar is Zeus een Amazigh woord?
Zo ja, wat betekent het?
Ik heb het antwoord:

Zeus lijkt op  “zesj”. zesj betekent in het Tarifit “bliksem”. Als ik gelijk heb, dan moet God Zeus iets te maken hebben met de bliksem. Ja dat is ook zo.
Dit is wat ik gelezen hebt over de God Zeus:
“wiens eernaam terecht ‘in de hoogte donderend’ luidt, de verwoestende stralen van het bliksemvuur tegen de op elkaar geplaatste bergen ….. Het leek alsof Zeus nieuwe krachten had opgedaan, want onvermoeibaar slingerde hij zijn bliksemschichten, wel duizend in getal…. Hij ontketende de stormen, verzamelde de wolken en liet in zijn toorn de donder rollen en de bliksem flitsen. Bovendien zorgde hij voor sneeuw en hagel, liet het regen neerstromen en plaatste de regenboog aan de hemel”

Anir

#4
Een ander broer van Poseidon en Zeus is Hedes en hij was ook een god. Hedes was de god van het donker en de duisternis. Hedes lijkt op de Rifijnse woord ‘Tedjest’ (donker). Er zijn ook mensen in Rif die zeggen Adjes. Door verbastering van Tamazight naar Grieks en van Grieks naar Latijns is Tadjest/Adjes verandert in Hedes.
Misschien wordt het woord ‘Tadjest/Adjes’ in Algerije, atlas of Libie uitgesproken als  Hedes of iets dergelijks.

Hedes heeft zijn naam te danken aan de duisternis in het Tamazight.

Anir

Misschien komt nog meer over de zogenaamde ‘Griekse mythologie”

Ik wil graag jullie commentaar lezen!

abrid

Ziet er interessant uit echter heb zelf weinig kennis van deze mythes en legendes om er een oordeel over te kunnen geven.

Het zou wat zijn. Succes met het uitzoeken ervan.

Matoub

#7
Azul
omdat de vergissing de eerste stap tot de ontdekking is, is het goed wat jij doet, maar dan moet jij ook een opleiding gaan volgen. Want denken zonder brandstof is onvruchtbaar.
Asardoen betekent trouwens een muildier, een paard is: Yis in het tamazight.
Zeus is ook te herleiden tot de Amazigh Amon, maar de naam is grieks, en bovendien hebben de grieken de Amazigh goden met hun goden gemixt, en dus kan jij niet zeggen dat dit de broer van dat, en dus hebben ze éénzelfde oorsprong.

De zogenaamde Griekse mythologen doen ook niet meer dan jij doet.
Herodotus zegt dat Poseidon een berbers woord is, maar ze westers zeggen dat het Grieks woord is, alsof Herodotus geen Grieks kon begrijpen.

Inuit

#8
Citaat van: Anir op 14/02/2005 om 09:56:47
God Poseidon is een Amazigh god. Velen zijn ermee eens en anderen niet. Maar ik heb het bewijs dat hij een Amzigh god is en dit is nieuw.
Poseidon komt uit de Amazigh woord “Boesedon” (paard).  In Rif zeggen we Asedon en in Het zuid van Marokko zeggen ze Asardon. En veel Amazigh namen beginnen met ‘Boe” zoals Boejiri (moordenaar van Theo van Gogh)
Maar waarom noemden Imazighen hun God naar de Paard?
Het antwoord heb ik gevonden!
Poseidon is de god die paarden heeft geschapen en reed altijd op paarden en was trots op zijn schepsels, dit staat in de Griekse mythologie. Daarom heet hij “boesedon” die naar het Griekse en vervolgens naar het Latijns is verbasterd.

Wordt vervolgd

'Boesedon' betekent niet 'paard', maar is de mannelijke vorm van 'degene met muildier'.

En ps. je doet 1 aanname, namelijk dat als men in verleden ergens een soortgelijke naam voor gebruikte dan hebben ze het over hetzelfde gehad en die vlieger gaat natuurlijk altijd niet op. ;)

Anir

#9
Veel Imazighen maken geen onderscheid tussen paard en muilezel (Asadoen).  Degenen die het vertalen van Tamazight naar Grieks en van Grieks naar Latijnse hebben niet goed opgelet op de kleintjes.
Asadon en Akida zijn van dezelfde soort.

Citeer
Zeus is ook te herleiden tot de Amazigh Amon, maar de naam is grieks,

ER is een grote verschil tussen Zeus en Amon . De namen lijken niet op elkaar.
Maar Zeus (in het latijns) lijkt wel op AZesj in het Tamazight.
Zeus is in het Latijnse alfabet, maar in het Griekse schrijf je iets anders. De naam van Zeus komt overeen met zijn taak (Bliksem maken) 


Citeerbovendien hebben de grieken de Amazigh goden met hun goden gemixt,
Ja, goden die gemixt zijn beschouw ik niet als Amzigh goden. Maar als een God een Amzigh naam heeft, dan is hij een Amzigh god.

Samariaan

Citaat van: Anir op 14/02/2005 om 13:07:27
Veel Imazighen maken geen onderscheid tussen paard en muilezel (Asadoen).  Degenen die het vertalen van Tamazight naar Grieks en van Grieks naar Latijnse hebben niet goed opgelet op de kleintjes.
Asadon en Akida zijn van dezelfde soort.

Citeer
Zeus is ook te herleiden tot de Amazigh Amon, maar de naam is grieks,

ER is een grote verschil tussen Zeus en Amon . De namen lijken niet op elkaar.
Maar Zeus (in het latijns) lijkt wel op AZesj in het Tamazight.
Zeus is in het Latijnse alfabet, maar in het Griekse schrijf je iets anders. De naam van Zeus komt overeen met zijn taak (Bliksem maken) 


Citeerbovendien hebben de grieken de Amazigh goden met hun goden gemixt,
Ja, goden die gemixt zijn beschouw ik niet als Amzigh goden. Maar als een God een Amzigh naam heeft, dan is hij een Amzigh god.


niet echt wetenschapelijk om alleen worden te gaan vergelijken - dom betekent huis in het russisch, en dom als in stom in het nederlands, ik noem maar wat.

Waarom zou het trouwens niet andersom kunnen - bijvoorbeeld imazighen die van de grieken overnamen - misschien iets wat via de romeinen bij de imazighen is terecht gekomen?

E3ber_Tastite

Citaat van: Anir op 14/02/2005 om 10:09:19
Een ander broer van Poseidon en Zeus is Hedes en hij was ook een god. Hedes was de god van het donker en de duisternis. Hedes lijkt op de Rifijnse woord ‘Tedjest’ (donker). Er zijn ook mensen in Rif die zeggen Adjes. Door verbastering van Tamazight naar Grieks en van Grieks naar Latijns is Tadjest/Adjes verandert in Hedes.
Misschien wordt het woord ‘Tadjest/Adjes’ in Algerije, atlas of Libie uitgesproken als  Hedes of iets dergelijks.

Hedes heeft zijn naam te danken aan de duisternis in het Tamazight.


Tedjest is afgestamt van een Arabische woord, de Tamazight-woord voor nacht is Swess.

Je kan ook wel denken aan het lied van Mimoun Rafrou3:

Swess gezaregh
Snachts kijk ik

Hadou

swaas = overdag
thadjest = donker , nacht
overdag = ook = azir
nacht = thaziri
avond = djireth

Imazighen en grieken hadden veel gemeen.
Romeinen en Imazighen hadden ook veel gemeen.
Op Malta hebben ze veel dorps namen en steden in Thmazight.
ook de oorspronkelijke bevolking stamt af van imazighen..
Trouwens de wereld was klein vroeger..

wel leuk dat griekse goden..

Hadden imazighen ook speciale Goden in noord africa??????

ared khafi thabrat


Sa3ieD

#13
Citaat van: hadou op 17/02/2005 om 01:07:38
swaas = overdag
thadjest = donker , nacht
overdag = ook = azir
nacht = thaziri
avond = djireth

Imazighen en grieken hadden veel gemeen.
Romeinen en Imazighen hadden ook veel gemeen.
Op Malta hebben ze veel dorps namen en steden in Thmazight.
ook de oorspronkelijke bevolking stamt af van imazighen..
Trouwens de wereld was klein vroeger..

wel leuk dat griekse goden..

Hadden imazighen ook speciale Goden in noord africa??????

ared khafi thabrat
Er is geen een volk die altijd in 1 god heeft geloofd. Imazighen dus ook niet, dat had sowieso meer te maken met het niet kunnen verklaren van veel zaken en het daarom afschuiven op het bovennatuurlijke. Tijdens de amazigh farao dynastieen geloofden de mensen ook in verschillende goden, bijv. Ra etc.

Het is geen ramp als een volk in meer goden geloofde, zoals ik al zei was dat bij alle volkeren zo. Vooral Imazighen maken er altijd zo'n punt van en denken dat zonder de islam de Imazighen nog bomen en stenen zouden aanbidden. Terwijl Imazighen juist veel eerder monotheistisch werden, veel eerder dan bijv. de Arabieren. De Imazighen waren joden daarna christenen en daarna moslims. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat noord afrika erg onderhevig was aan invloed van buitenaf.

CiteerHerodotus zegt dat Poseidon een berbers woord is, maar ze westers zeggen dat het Grieks woord is, alsof Herodotus geen Grieks kon begrijpen.
Als Herodotus een Griek is en zegt dat Poseidon een "berber" woord is betekent dat dat Poseidon geen Grieks woord is, berber betekende dus voor de Grieken NIET GRIEKS.

Hadou

#14
alle talen stammen ergens van andere talen.
De huidige Griekse taal is ook niet wat het geweest is.
Ik had een Griekse collega en hij gaf het toe. Het Romeins taal is ook niet zoals het huidige italiaans.. dus ik denk dat oude Thamzight  wel veel gemeen heeft met andere Middelandse zee gebieden talen.

En Berber, Barbaar = Vreemdeling of anders talig in het Romeins.
Ze waren tenminste bang van ons, dat geeft aan dat wij machtig en sterk waren...


ared khafi mara wadji ammeni