Casa,de industriele,financiele,economische capital

Gestart door Riffia/Mounia, 03/02/2002 om 15:31:00

Riffia/Mounia

Ik wil van jullie mede berbers weten wat jullie van Casablanca vinden.Ik was vorig jaar in Casablanca, ik kon gewoon niet geloven dat ik in Marokko was.Ik dacht dat ik een Zuidamerikaanse metropool was.De mensen zijn er harstikke modern, niet alleen stereotype beroepen zoals wij die hebben Ik zag veel zakenmannen/vrouwen die met westerlingen/koreanen/japanners zaten te lunchen in superluxe cafes/restaurants,In casablanca zijn ook veel internationale ondernemingen:AXA,Siemens,Samsung,Sony,Mcdonalds,Pizza hut,Ericcson, cisco systems,akzo nobel, arthur andersen, microsoft,en ik ben ook in een biutenwijk van Casa geweest,sorry jongens maar dat was gewoomn Miami, Ze hebben ook superluxe winkel centra, En je zag duidelijk dat het een Industie stad is Buiten Casa overal fabrieken en bedrijven,Dus daarom wilde ik zeggen moeten wij Riffijnen niet opstand komen tegen die Arabieren wij worden echt benadeeld ,we hebben bijna niks,wat viden jullie hiervan??

DIHYA

Ik vind casa gewoon NIKS!

Ik ga er elk jaar naartoe omdat ik er familie heb wonen. Ivm die superluxe winkelcentra, het is er ook wel superluxe SAAI. En zo speciaal is het toch ook niet. Ondanks die paar luxegebouwen kan je toch goed merken dat je in Marokko (armoede) bent.

DIHYA

Jonas,

Volgens mij is Mounia een Tarifect of dat beweert ze toch.

Atlas

Mounia:

"Dus daarom wilde ik zeggen moeten wij Riffijnen niet opstand komen tegen die Arabieren wij worden echt benadeeld ,we hebben bijna niks,wat viden jullie hiervan??"

Ik vrees te moeten bekennen dat ik weinig begrijp van bovenstaande 'vraag': "wij Riffijnen NIET opstand komen tegen..."??

Riffia/Mounia

We kunnen Casa wel haten, maar we moeten niet blind zijn, Ik had normale antwoorden verwacht, geen frustratie-uitbarstingen net als Jonas en Dhiya, ik Wil wel eerlijk bekennen Ons Rifgebied lijkt in geen enkel opzicht op Casa , dat is gewoon een feit. en hoe die zakenmannen gekleed zijn doet er niet toe, ik Heb gehoord dat veel van hun in Amerika is opgeleid en zuid korea en frankrijk en belgie, het gaat erom wat ze in hun hersens hebben niet over die stropdassen veel intellectuelen. Ik zei wordt het niet tijd dat wij in opstand komen.Want Casa is volop in ontwikkeling terwijl ze ons vergeten

DIHYA

Ho, ho, ho missy! ;D

:D Frustratieuitbarstingen?????

Het is niet omdat ik niet dezelfde mening heb als jij dat ik gefrustreerd ben. Ik heb gewoon mijn mening geuit. Wat is er nu speciaal aan Casa??? Werkelijk ik vind het niks.

Ilyas

"ik vind dat de jongeren gewoon geen geld meer moeten overmaken via banque cha3bi, dat is een eerste stap om die dieven te boycotten"

Ik bewaar lever mijn geld in een Joods Bank dan in Bank cha3bie.

ithri

Azul Mounia,

Casa is wel mooi en moderen, maar heb wel een vergelijking getrokken met die krottenwijken die daar aanwezig zijn, nou geef mij maar Nador, In Nador zie je de verschillen niet echt maar als je in Casa bent wel, op een moment sta je in Miami en op ander moment zie je mensen die van de afval leven, noemen we die echt moderen, ik zie het meer als een achetrlijk beleid, dan als een moderen beeld, ongeveer 5% van de bewooners hebben het goed, en waar blijven de andere 95%, ze mogen volgens mij niet eens dromen van warm douche als thuis komen.
De kinderen die daar op straat leven, de vrouwen die op een heel goedkoop manier hun leven proberen te houden en noem maar op.In rif komen we deze verschijnselen gelukig nog niet tegen, en we moeten ook weten dat de souks van Nodor erg veel oplveren tegen over andere doelen in Marokko,de beste handelstad van Marokko is Nador dankzij Melilla natuurlijk, maar het is gewoon zo.
Nador is de tweede stad in marokko na Casablanca wat betreft de jaarlijks inkomen.
dus laten we maar niet dromen dat we in rif een stad krijgen als casablanca, een stad heeft twee gezichten, en helaas heb je hier de kleinste gedeelte beschreven.

Theniemert Ithri,

Atlas

Ik sluit me bij Ithri aan, althans ik weet dat de welvaart van Casa zich kenmerkt door ongelijkheid. Het woord bidonville is dankzij Dar Al-Bayda wereldberoemd geworden en niet dankzij Zuid-Amerika of Azië zoals je zou verwachten, daar hoeft niemand trots op te zijn.

Atlas

Abrid

Azul fellawen,
Een ding is zeker wat ie Thimazighine zeggen. Dat Arif achtersgesteld word in vergelijking met Casa en de rest niet te vergeten. Waarom? Men weet dat het een keer zijn onafhankelijkheid gaat terugeisen en waarom zou men er dan investeren? Spanje heeft ook nooit veel in Arif geinvesteerd alleen de wegen maar die waren voor de mobiliteit van het leger.
In de westelijke sahara is het meest geinvesteerd.
Setisir

Ghost

Mounia,
denk je dat je in marokko wat bereikt met grote herseninhoud?
Het is niet wat je weet, maar wie je kent!Als er een land is waar dit zeker geldt..dan is het wel marokko.

Riffia/Mounia

He Dhiya , ik weet zeker als Casablanca een riffijnse stad was dan zou je er wel met lof overspreken , stop met je zelf voor de gek te houden

DIHYA

Het heeft echt niks te maken met Riffijns of niet. Ik begrijp niet dat het zo moeilijk te geloven is dat ik Casa gewoon niks vind.

Riffia/Mounia

Dat heeft gewoon zeker met Riffijns te maken,je wilt toch niet zeggen dat Nador of Alhoceima steden zijn toch, bij ons is het echt zielig hoor geen weg helemaal niks , wij leven gewoon van visvangst en zo, dat Casa veel armoede heet is heel normaal, want het is tenslotte de Primate-City, dagelijks wordt het overspoeld door honderden plattelanders die een graantje van de welvaar willeen meepakken, maar hun rest niks anders dan bidonvilles.,want Casablanca heet een stuwkracht die in alle uithoeken van Marokko waarneembaar is, als er bij ons een kantoor bevindt van verzekeingen of van handel ,dan sttat altijd dat hoofdkantoor in Casa, zelfs het kantoor dat het bootverkeer tussen sete en nador regelt staat in Casablanca,het is normaal dat er zoveel armen naar Casablanca trekken , bij ons komen ze niet, want wij hebben niks te bieden, Alleen in Casablanca kun je de scheiding tussen arm en rijk goed zien.want daar leven duizenden arme mensen, terwijl er handelaars of mensen die eigenaar zijn van een callcenter of bedrijf zijn.bij ons in Nador zie je dat verschil niet zo ,omdat wij allemaal on een niveau zitten.Dhiya het is gewoon de haat die tegen Casa hebt, komop zeg al hoceima mooi er liggen 2 vissersboten aan wal, geen industrie , helemaal niksben je trots op die hotel Quemado of zo er is nog nooit een toerist geweest, kortom ons rifgebied past goed in Mozambique

muchcho

Casablanca, nah het is wel de smerigste stad van Marokko, en luxe, ja oor die 2% procent en de anderen leven oin bittere armoede, he weten jullie trouwens dat de stad nador, de tweede econische stad is van marokko, en de provincie nador de rijkste provincie van marokko?? tanger is veel beter dan casa, in casa heb je ain dieb, ain sbegh, en dat zijn zgn. luxe zwembaden gevuld met zeewater, en kortom het is gewoon smerig daar, je hebt een hoge gebouw in de hele stad, namelijk het hotel Hayat Recency, en verder is gebouwd in ouwe franse stijk, en mounia ik raad jouw marrakech, tanger, agadir aan ga daar eens kijken voordat je je domme meningen over steden als cas hier neerkalkt!!!!