Casa,de industriele,financiele,economische capital

Gestart door Riffia/Mounia, 03/02/2002 om 15:31:00

Ahraifi

Al die grote Arabische steden hebben 1 iets gemeen,een prachtige centrum en zogauw je een paar km uit het centrum loopt begint de armoede zichtbaar te worden.Begin hier vooral geen wonderverhalen te vertellen want die zijn er niet.CASA is een zeer trieste stad,een paar mensen hebben alles en een paar miljoen hebben NIETS,zou je kunnen vergelijken met RIO DE JANEIRO in Brazilie en andere steden.Wees blij dat er bij ons geen krottenwijken bestaan en dat zonder enige hulp van die NEPstaat van ons.

Aghzayfu

Citaat van: Ahraifi op 19/07/2004 om 09:03:58
Al die grote Arabische steden hebben 1 iets gemeen,een prachtige centrum en zogauw je een paar km uit het centrum loopt begint de armoede zichtbaar te worden.Begin hier vooral geen wonderverhalen te vertellen want die zijn er niet.CASA is een zeer trieste stad,een paar mensen hebben alles en een paar miljoen hebben NIETS,zou je kunnen vergelijken met RIO DE JANEIRO in Brazilie en andere steden.Wees blij dat er bij ons geen krottenwijken bestaan en dat zonder enige hulp van die NEPstaat van ons.

Azul fellak,

Er zijn momenteel in Alhoceima geen woningen en ook geen krottenwijken, niks. Alleen maar ellende. Een krottenwijk zou op dit moment wel kunnen ontstaan.
Wees realistisch. Casablanca is geen Arabische stad. Volgens mij weet jij niet zoveel.

Tifawin

Ahraifi

Nee CASABLANCA is een turkse stad ,excuses.

Sa3ieD

Citeer
Azul fellak,

Er zijn momenteel in Alhoceima geen woningen en ook geen krottenwijken, niks. Alleen maar ellende. Een krottenwijk zou op dit moment wel kunnen ontstaan.
Wees realistisch. Casablanca is geen Arabische stad. Volgens mij weet jij niet zoveel.

Tifawin
Wat ijl jij allemaal? In alhoceima ontstaan geen krottenwijk, reden: Er is geen plaats voor. Ik ben heel blij dat alhoceima heel ongustig gebouwd is zodat uitbreiding haast onmogelijk is. Alhoceima mag lekker klein blijven. Alhoceima is ook een van de moeilijkste steden om een huis te vinden en een van de duurste, dit omdat grond daar erg schaars is.

MBTiza

#49
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stad azemmour heeft een amazighnaam en die stad ligt in de omgeving van casa.

Aghzayfu

Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 12:23:53
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stam azemmour heeft een amazighnaam en die stad licht in de omgeving van casa.

Azul,

Jij bent op de hoogte van de Amazigh geschiedenis. Ahraifi, neem dat voorbeeld maar aan en richt jouw denigrerende opmerkingen aan een muur. Die helpen je niet verder.

Tifawin

Ahraifi

Al hoceima wordt onderhouden door ons,degenen die in het buitenland wonen en de economie daar staande houden door maandelijkse overboekingen etc.Geen wonder dat er zoveel banken gevestigd zijn.De KROTTENWIJKEN krijgen bij ons geen kans om te ontstaan.

Sa3ieD

Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 12:23:53
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stam azemmour heeft een amazighnaam en die stad ligt in de omgeving van casa.
Ja zo kunnen we wel heel marokko afgaan dan komen we tot de conclusie dat geen een stad Arabisch is. Maar je vergeet het feit dat sommige gebieden wel ERG gearabiseerd zijn, we kunnen dan wel gaan ontkennen dat het Arabieren zijn, maar ik zie ze ook niet als Imazighen. Als je aan zo'n persoon vraagt wat ben jij, dan zal diegene gewoon met Ik ben Arabisch antwoorden. En wij blijven dan maar zeggen deze stad is niet Arabisch.

MBTiza

Citaat van: Sa3ieD op 19/07/2004 om 12:30:16
Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 12:23:53
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stam azemmour heeft een amazighnaam en die stad ligt in de omgeving van casa.
Ja zo kunnen we wel heel marokko afgaan dan komen we tot de conclusie dat geen een stad Arabisch is. Maar je vergeet het feit dat sommige gebieden wel ERG gearabiseerd zijn, we kunnen dan wel gaan ontkennen dat het Arabieren zijn, maar ik zie ze ook niet als Imazighen. Als je aan zo'n persoon vraagt wat ben jij, dan zal diegene gewoon met Ik ben Arabisch antwoorden. En wij blijven dan maar zeggen deze stad is niet Arabisch.

Ja dat klopt, dit is ook het geval met bepaalde stammen, zo kennen mensen uit berkane die zichzelf als arabieren zien, zij zijn het tamazight niet machtig en zien zichzelf als arabieren. Hetzelfde geldt voor de mensen van beni-boufrah etc.

Aqsil

Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 12:23:53
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stad azemmour heeft een amazighnaam en die stad ligt in de omgeving van casa.
Weet je welke huidige gebieden (steden, provencies) horen allemaal tot Barghwata?
Ik wil bewijzen zoals een site!
Thanx

Ahraifi

Die mensen spreken alleen ARABISCH.Waar is de arabier gebleven in het verhaal?Volgens jullie is heel marokko AMAZIGH.Door wie worden we geregeerd?Toch niet vanuit een ander land ofzo.Arabieren zijn voor mij zij die ARABISCH spreken en zich ARABIER noemen.

MBTiza

Citaat van: Hulk op 19/07/2004 om 12:33:57
Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 12:23:53
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stad azemmour heeft een amazighnaam en die stad ligt in de omgeving van casa.
Weet je welke huidige gebieden (steden, provencies) horen allemaal tot Barghwata?
Ik wil bewijzen zoals een site!
Thanx

de bargwata en doukala (gebied rondom casa) waren vroeger imazighen tegenwoordig spreken ze arabisch.

Aghzayfu

Citaat van: Sa3ieD op 19/07/2004 om 12:30:16
Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 12:23:53
Het gebied rondom Casablanca wordt bewoond door de bargwata, dit is de de stam die in het verleden de koran naar het tamazight had vetaald, de stam azemmour heeft een amazighnaam en die stad ligt in de omgeving van casa.
Ja zo kunnen we wel heel marokko afgaan dan komen we tot de conclusie dat geen een stad Arabisch is. Maar je vergeet het feit dat sommige gebieden wel ERG gearabiseerd zijn, we kunnen dan wel gaan ontkennen dat het Arabieren zijn, maar ik zie ze ook niet als Imazighen. Als je aan zo'n persoon vraagt wat ben jij, dan zal diegene gewoon met Ik ben Arabisch antwoorden. En wij blijven dan maar zeggen deze stad is niet Arabisch.

Azul fellak,

De mensen in Casablanca of Marrakech verwijzen altijd naar hun roots. Er is geen die het ontkent. Als je Tashelhit spreekt dan antwoord hij of zij je terug in het Tashelhit. Als hij reageert in het Darija, dan zegt die persoon wel, dat hij een Asoussi/Ashelhi is, maar het Tamazight niet kan spreken, maar wel begrijpt. Meestal gaan de ouderen in Casa of Marrakech altijd terug naar hun roots ( Ihahan, Ait Baamrane, Actucken, etc etc. Er is altijd nog wel familie daar.

Het ontkennen van je roots, vind ik verarabisering.

Tifawin

E3ber_Tastite

Azul,

Casa is toch een stad, die uit 6 provincies bestaat?

En naar mijn weten, bestaat de bevolking voor 50% uit Isoussiyen. Die mensen van Casa staan bekend om hun grote haat tegen de Koning en tegen Rabat. Tijdens de opstanden in de jaren 80, werden er veel opstanden bloedig neergeslagen door de rmakhzen.

Tijdens voetbalwedstrijden, tussen Raja en die andere club uit Rabat zie je nog veel vijandigheden tussen beiden supportergroepen.

MBTiza

Rabat is ook een stad die door veel imazighen wordt bewoond uit de omgeving (khemisset, tifelt zijn imazighen)