Casa,de industriele,financiele,economische capital

Gestart door Riffia/Mounia, 03/02/2002 om 15:31:00

Samariaan

Citaat van: Riffia/Mounia op 03/02/2002 om 15:31:00
Ik wil van jullie mede berbers weten wat jullie van Casablanca vinden.Ik was vorig jaar in Casablanca, ik kon gewoon niet geloven dat ik in Marokko was.Ik dacht dat ik een Zuidamerikaanse metropool was.De mensen zijn er harstikke modern, niet alleen stereotype beroepen zoals wij die hebben Ik zag veel zakenmannen/vrouwen die met westerlingen/koreanen/japanners zaten te lunchen in superluxe cafes/restaurants,In casablanca zijn ook veel internationale ondernemingen:AXA,Siemens,Samsung,Sony,Mcdonalds,Pizza hut,Ericcson, cisco systems,akzo nobel, arthur andersen, microsoft,en ik ben ook in een biutenwijk van Casa geweest,sorry jongens maar dat was gewoomn Miami, Ze hebben ook superluxe winkel centra, En je zag duidelijk dat het een Industie stad is Buiten Casa overal fabrieken en bedrijven,Dus daarom wilde ik zeggen moeten wij Riffijnen niet opstand komen tegen die Arabieren wij worden echt benadeeld ,we hebben bijna niks,wat viden jullie hiervan??

toen ik voor het eerst in Casa wilde ik daar ZSM weer weg, als ik aan iets wel een hekel heb dan zijn het winkelcentra. Geef maar maar de bergen.

Idir

Casa is niet verkeerd, maar het stinkt wel (vooral in de zomer) naar uitlaatgassen.... ;)

Masja

Casa kan je wel vergelijken met parijs zo ongeveer, ik heb er gewoond midden in het centrum (boulevard Mohamed 5, en Boulevard de Bordeaux,vlakbij zee) is trouwens alweer een tijdje geleden
maar ik hou zowiezo niet van die grote steden

MBTiza

Nador is nr. 2 en ik denk dat Nador Casa in de toekomst zal inhalen, de provincie Nador is de rijkste provincie van Marokko....Ben Tieb, Diouch, Ain Zorah de stadjes van de grote ibeznazen

Masja

nador is voor mij lang geleden, ben maroc voor de 1e x binnengekomen via melilla ,nador,( nachtboot malaga) het schijnt nogal veranderd te zijn sinds die tijd, zoals jij al zegt
moet er maar weer eens gaan kijken denk ik

MBTiza

Citaat van: Masja op 16/07/2004 om 14:51:17
nador is voor mij lang geleden, ben maroc voor de 1e x binnengekomen via melilla ,nador,( nachtboot malaga) het schijnt nogal veranderd te zijn sinds die tijd, zoals jij al zegt
moet er maar weer eens gaan kijken denk ik

het is trouwens niet te zien aan Nador..Tanger is wel veranderd de laatste tijd

Masja

I know!!   ik hou niet echt van Tanger, het doet een beetje "obscuur" aan, mischien door zijn verleden (contrabande en gangsters) is die sfeer blijven hangen

MBTiza

Citaat van: Masja op 16/07/2004 om 14:56:15
I know!!   ik hou niet echt van Tanger, het doet een beetje "obscuur" aan, mischien door zijn verleden (contrabande en gangsters) is die sfeer blijven hangen

ja de mensen zijn er wel agressiever dan elders in marokko.

Masja

zeker weten, heb ik ook gemerkt, gelukkig kan ik me prima redden wat dat betreft

MBTiza

Citaat van: Masja op 16/07/2004 om 15:08:53
zeker weten, heb ik ook gemerkt, gelukkig kan ik me prima redden wat dat betreft

ooh hoe doe je dat dan...zeg je dan ook ash ghendak entienaa a lgheyll?

Masja

nee, eerst ben ik nog beleefd en zeg: srrf hèlk, als dat niet helpt: srrrrrrtttttt  grrrrra, met felle ogen
reaktie:  óf ze gaan er vandoor als een speer, of ze worden nóg agressiever, en dan ga ik maar snel weg....

terelie

dat is nog niks je moeten weten dat miljoenen  naar buiten landse rekening worden gestolen en alles word van ons vernomen

Samariaan

Citaat van: MBTiziAzza op 16/07/2004 om 14:53:47

het is trouwens niet te zien aan Nador..Tanger is wel veranderd de laatste tijd

komt dat door die vrije-handels zone daar?

Aghzayfu

Citaat van: MBTiziAzza op 16/07/2004 om 14:45:51
Nador is nr. 2 en ik denk dat Nador Casa in de toekomst zal inhalen, de provincie Nador is de rijkste provincie van Marokko....Ben Tieb, Diouch, Ain Zorah de stadjes van de grote ibeznazen

Azul fellak,

Zorg jij meer eerst dat jij realistisch wordt, dan kunnen we praten.
Casablanca (Anfa) is opgebouwd door de Imazighen n Sus en daar mag je heus wel trots op zijn. Zonder deze zakenmannen zou het niks voorstellen en zou het alleen maar uit bidonvilles bestaan.
Nu gaan de Imazighen n Sus uit Agadir richting Las Palmas (Canaria) om daar hun emperium uit te bouwen.

Agadir wordt nu ook als internationaal zakenstad gezien, misschien zelfs beter dan Casablanca, omdat de kwaliteit van het zakendoen daar veel beter is.

Timensiwen

MBTiza

Aghzayfu,

Nador kan je niet vergelijken met CASA, nador telt 100.000 inwoners en Casa een aantal miljoen, dit wil toch het een en ander zeggen over Nador (nr 2).