Hoe heet het toilet of de WC in het tamzicht ?

Gestart door The proton, 11/02/2005 om 19:59:08

The proton

Azul  ,

In de stad  zeggen  zij  "bit al  maa"  maar  dat is  arabische .
ik  heb een antaal  jaren  op het  plategrond( Rkampoe)  gewoond  daar  zeggen  zij    "arschan"    ik  dat  uit  het  arabische afgeleid  "aroekn"
Wat  in  het  Nederlands  de hoek    betekent .

weet  iemand   hoe  de toilet  in  tamazicht heet ?!

Tamza

The proton

Citaat van: Tamza op 11/02/2005 om 20:07:03
Thahwict.

Nooit  van  gehoord ,  bedoel  je  "a9war "
mischien verschil  de accent   .    ik  ben  een  a9r3i

Tamza

Thahwict is 'achtertuin' op het platteland. Ik ben een Tus3ied, maar volgens mij kennen Iqqer3iyen dat woord ook.

Isefrawen

The proton

Citaat van: Tamza op 11/02/2005 om 20:13:08
Thahwict is 'achtertuin' op het platteland. Ik ben een Tus3ied, maar volgens mij kennen Iqqer3iyen dat woord ook.

Thahwicht is een  verkleining  van het woord  "a9war"   denk  ik .
Wij  hebben dus  geen  speciale ruimte  met de muren  waarin  wij onze ontlastingen kunnen  laten !

Tamza

Citaat van: Jonas_lcf op 11/02/2005 om 20:16:05
tahwicct is moestuin hoor

Heb 't net nagevraagd thuis en het is wel degelijk achtertuin. Moestuin is 'tabbehyath'.

Tamza

Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 20:17:58

Wij  hebben dus  geen  speciale ruimte  met de muren  waarin  wij onze ontlastingen kunnen  laten !

Het was maar een geintje. Ik weet niet of er een woord voor bestaat. Wij noemen het ook gewoon 'rbit el maa'.

Isefrawen

oops dan heb ik mezelf voor schut gezet toen ik zei dat we moestuin tahwicct noemden ... hehehe

The proton

Citaat van: Tamza op 11/02/2005 om 20:19:54

Het was maar een geintje. Ik weet niet of er een woord voor bestaat. Wij noemen het ook gewoon 'rbit el maa'.

''Rbit  al maa ''  is puur arabische en  dat  betekent letterlijk in  Nd ' de watersroom" of  "de room  van water " 
Uhm...........

Urisis

Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 20:12:04
Thahwict.

Azul
In Rkampu toilet is gewoon aqwir/aqwar, maar dat is het niet precies. Ik heb in verschillende woordenboeken gezocht en ik heb dit gevonden:
Adbuz, Taqjemt, Axrur, takerbust en Ajmir
Asegwrêd, dat is douch
Er is wel een taalkundig uit Arif die heeft een term ontwikkelt en dat is: Tansufeght
Ad tcna wem/cent

The proton

Citaat van: Tamza op 11/02/2005 om 20:19:54

The proton

Citaat van: Urisis op 11/02/2005 om 20:25:06
Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 20:12:04
Thahwict.

Azul
In Rkampu toilet is gewoon aqwir/aqwar, maar dat is het niet precies. Ik heb in verschillende woordenboeken gezocht en ik heb dit gevonden:
Adbuz, Taqjemt, Axrur, takerbust en Ajmir
Asegwrêd, dat is douch
Er is wel een taalkundig uit Arif die heeft een term ontwikkelt en dat is: Tansufeght
Ad tcna wem/cent

Azul a  tawmat ,

Wij hebben  ook  geen  tamazicht  op  school  gehad   .dat  is de reden  waarom  wij het woord  niet  kunnen .
Toilet is dan Tansufeght   

3afak ( weer  in het  arabisch )
tannemirt

Anir

In Rif kennen we gene Wc, we hadden Aqwi.

Idir

Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 19:59:08
Azul  ,

In de stad  zeggen  zij  "bit al  maa"  maar  dat is  arabische .
ik  heb een antaal  jaren  op het  plategrond( Rkampoe)  gewoond  daar  zeggen  zij    "arschan"    ik  dat  uit  het  arabische afgeleid  "aroekn"
Wat  in  het  Nederlands  de hoek    betekent .

weet  iemand   hoe  de toilet  in  tamazicht heet ?!

Amazigh-woordje voor Bit l'ma (letterlijkebetekennis; kamer van water) is timet-haatt! ;)