Hoe heet het toilet of de WC in het tamzicht ?

Gestart door The proton, 11/02/2005 om 19:59:08

Anir

Citaat van: Idir op 11/02/2005 om 20:53:42
Amazigh-woordje voor Bit l'ma (letterlijkebetekennis; kamer van water) is timet-haatt! ;)
"Kamer van water" is "Akham oe wamen", toch?

The proton

Citaat van: Anir op 11/02/2005 om 20:55:17
Amazigh-woordje voor Bit l'ma (letterlijkebetekennis; kamer van water) is timet-haatt! ;)

ben  met je  eens .

Idir

Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 20:57:58
Citaat van: Anir op 11/02/2005 om 20:55:17

ben  met je  eens .

Nee, het Arabische woord "Bit l'ma" = kamer van water!!!

Wat timethaatt precies betekent weet ik niet!

Anir

Citaat van: Idir op 11/02/2005 om 21:00:43

Wat timethaatt precies betekent weet ik niet!

Misschien "mirhaadh", in het Arabisch.

allasian

Timethaath is een bad zoals ze die in de oude riffijnse huizen hadden met dat ingebouwde muurtje(s) en die afvoerpijp.
Vroeger heb ik die een keer proberen om te bouwen tot een zwembad.Ik had die afvoer express verstopt laten raken en veel water in het bad gelaten.Die dag kreeg ik klappen van m'n broer voor die kattekwaad.

Asafu

“Thimet Hath” betekent min of meer douche

WC in Tamazight van Rif  is “Aqu-Ouia”

ayned_m

azul Imazighen!
Imazighen hadden geen WC. Daarom hebben ze geen naam er voor. Imazighen  hadden en nog steeds in veel dorpen .aqwar, of awarni utmun , of deg ighzar.......
timethart  is een arabixhe woord  uit  tahara.
tanemmirt
ayned

Rwezna

Citaat van: allasian op 11/02/2005 om 21:39:11
Timethaath is een bad zoals ze die in de oude riffijnse huizen hadden met dat ingebouwde muurtje(s) en die afvoerpijp.
Vroeger heb ik die een keer proberen om te bouwen tot een zwembad.Ik had die afvoer express verstopt laten raken en veel water in het bad gelaten.Die dag kreeg ik klappen van m'n broer voor die kattekwaad.

haha

bij ons in arif zeggen ze wanneer ze naar de wc gaan
'ad raheg ga aman'

ameziane

Citaat van: ayned_m op 12/02/2005 om 11:46:08
timethart  is een arabixhe woord  uit  tahara.
En dat betekent weer 'reinigen'. Dus 'thimthat' is een plaats waar je je kan reinigen. Dat houdt in: afvalstoffen lozen en rhudhu doen om weer rein te zijn voor het gebed.

Wij kenden in Arif geen toilet, deden lekker alles in de buitenlucht( op een afgelegen stukje grond natuurlijk). Dat het niet echt milieu-vriendelijk was,daar stonden we destijds niet bij stil!

Debouz

Citeer

bij ons in arif zeggen ze wanneer ze naar de wc gaan
'ad raheg ga aman'

Citeer

Ook dit moet je zeggen wanneer je te gast bent bij een Riffijn in Arif en je moet naar de wc:

A defghegh gha barra su jedjief inu  (letterlijk:ik ga naar buiten met met hoofd)

x segh adefghegh gha re3win (ik wil naar buiten voor een frisse wind)

Dha ca numcan manni gha gegh rudu (is er een plaats waar ik mijn rudu (rituele wassing)  kan verrichten?

Isefrawen

ook zo'n vage opmerking:  "addrahex adde segsaax" ik ga iets onrein maken... :P

Fatiha_L

Citaat van: Jonas_lcf op 14/02/2005 om 21:22:02

Ze kunnen de Wc ook naar jou noemen .. zou wel leuk zijn .. je mag je dan ook vereerd voelen , wordt je behda naar iets genoemd

Isefrawen

Citaat van: Honey op 14/02/2005 om 21:27:29

Ze kunnen de Wc ook naar jou noemen .. zou wel leuk zijn .. je mag je dan ook vereerd voelen , wordt je behda naar iets genoemd

ach welnee we hebben jou die vaak door de chebs ondergezeken is nadat ze serbi serbi al moul elbar hebben gezonen en jou onder willen zeiken

Debouz

"I sexsaa/ i fegh"wordt meestal gezegd wanneer een baby in zijn broek/pampers heeft gedaan.

Fatiha_L

Citaat van: Jonas_lcf op 14/02/2005 om 21:31:19
Citaat van: Honey op 14/02/2005 om 21:27:29

ach welnee we hebben jou die vaak door de chebs ondergezeken is nadat ze serbi serbi al moul elbar hebben gezonen en jou onder willen zeiken

Kon je niets beters verzinnen a groothoofd