Hoofdmenu

Daden

Gestart door Mostafa (Gast), 12/02/2002 om 01:18:27

Mostafa (Gast)

Als ik al deze berichten lees dan denk ik: die Marokkanen weten wat ze willen maar in hoeverre doen ze dat ook.

Mounir B

Azul ya Mostafa,

Ergens moet er een begin zijn toch. Zonder bewust wording van een volk kun je niet iets doen waarvan je niet weet waarom je het doet. Begrijp je?

Met andere woorden je moet weten waarvoor je opkomt/strijd. Allahu alim is mijn antwoord of er daden bij koemen.

Wat voor daden wil jij zien dan?

Setisir a thawmat

Tharifest

azul all,

hmmm of de woorden omgezet in daden is nog maar de vraag....de mensen van tegenwoordig zijn praters en dromers en staan niet vooraan om de eerste stap te nemen uit angst hun vingers (of meer) daarbij te branden:)

toprif

azul irifijen!
onze woorden zullen zeker omgezet worden in daden
we beginnen eindelijk te ontwaken (werd tijd!)
dankzij een nieuwe nieuwsgierige generatie (wij dus)zal tfoucht enna eindelijk weer gaan schijnen
en de waarheid zal de leugen zeker verdringen
GROTE HULDE  VOOR DEZE  NIEUWE DAPPERE RIF GENERATIE EN LANG LEVE ABDELKRIM EN ZN DAPPARE IMJHAHTHEN WIJ ZULLEN JULLIE NOOIT VERGETEN!
ARIF TAMATH INNOU FOR EVER!!

ithran

Abdelkrimm......................................................onze koning.......allahirahmou.

kipoes

Ik ben bang dat wij hier alleen maar klachen, en verder niets.
Ik heb helaas ook geen daden gezien.
wij moeten eerste zich kunnen organiseren, dan doelen bepalen en vervolgens ze bereiken.

Berberin

Nou ik weet zeker dat de woorden omgezet worden in daden. De nieuwe generatie is heel erg vooruitstrevend en wil een goede toekomst opbouwen en hieraan wordt hard gewerkt. Kijk maar hoeveel van de Marokkanen functies bekleden waarover onze ouders nooit nagedacht zouden hebben. Ik weet zeker dat als je iets wilt bereiken je het ook kunt. Tuurlijk moet je wel heel veel zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen hebben maar dat hebben we zeker. Kijk hoeveel berbermeiden het goed doen. Vroeger waren dat meestal de Arab-girls die zehma slim waren maar ik weet zeker dat de berbermeiden ze inhalen. Ik voel het gewoon. De rifmeiden zijn wakker geschud en werken naar de top en dit geldt ook voor onze heren. WE ZIJN HET GEWOON!!!!!

ithran

waar wachten wijn nog op.
de meute is de baasen niet de regering.
voor degenen die er problemen mee hebben in verband met de islam.
de ISLAM HEEFT NOOIT GEZEGD DAT LEIDERSCHAP ERFELIJK IS.
DE LEIDER MOET VOLGENS DE ISLAM DOOR HET VOLK GEKOZEN WORDEN.
VOOR DEGENE DIE BANG ZIJN ,NOEM JEZELF GEEN RIFFIE.

WE REFUES TO BE  WHO THEY WANT US TO BE.
WE ARE WHAT WE ARE.

Atlas

Mensen,

Berberin spreekt van een nieuwe generatie (zij die in Nederland zijn geboren?) die onder andere heel erg vooruitstrevend is. Laat ik dit (voor het gemak) als waarheid aannemen (hoewel het onderscheid tussen 'Arab-girls' en 'berbermeiden' mij 'een beetje' tegen de borst stuit).

Feit blijft dat wij in Nederland leven en zij in Marokko. Marokkaanse meiden (en jongens) kunnen het wel heel goed doen (daden) in Nederland, maar wat Marokko of de Rif daaraan heeft is onduidelijk. Want zeg nou zelf, wie studeert hier om later in Marokko te gaan werken? Of nog radicaler: om zich later in te zetten voor de ontwikkeling van bijv. de Rif? Afgezien van de idealisten onder ons die anders menen, zullen de meeste Marokkanen van de zogenaamde nieuwe generatie toch voor de zekerheid van Nederland kiezen (kunnen we ze dat kwalijk nemen?). Ongetwijfeld zal men aanvoeren dat men later wel wil 'investeren' in Marokko, maar ik vrees dat het realisme (en nut voor de Rif en andere gebieden buiten de driehoek) ver te zoeken is. Als je in Nederland een hypotheek hebt op je eigen huis en daarnaast bijvoorbeeld nog geld opzij zet voor later, dan lijkt het me moeilijk (althans voor de meeste mensen) om nog daadwerkelijk 'iets' te doen in het land van herkomst.

Kortom, ik denk dat de grote verbondenheid met Marokko of de Rif - zo groot dat men daadwerkelijk het leven daarnaar wil inrichten - van mensen die altijd in Nederland hebben gewoond niet vanzelfsprekend is. Ik vermoed zelfs dat bijv. (afhankelijk van de remigratie) het opgestuurde geld in hoeveelheid alleen maar zal afnemen naarmate de tijd vordert. Voor vakanties zou hetzelfde kunnen gelden.

Groet,

Atlas