Islamitisch nieuwjaar: 1426

Gestart door ameziane, 10/02/2005 om 15:19:26

Samariaan

Citaat van: ameziane op 11/02/2005 om 17:56:15
Citaat van: Idir op 11/02/2005 om 17:53:08
Citaat van: ameziane op 10/02/2005 om 15:19:26
Vandaag is het Islamitisch nieuwjaar begonnen. Hierbij wil ik de Moslims onder ons een gezegend nieuwjaar toewensen.

Asuggas dhamimoun i marra imsermen!

;)
Is die kalkoen nog in de aanbieding?!

Happy Newyear Ameziane! :D

Idir

Vandaag is het Islamitisch nieuwjaar begonnen. Hierbij wil ik de Moslims onder ons een gezegend nieuwjaar toewensen.

;)

Ik blijf kalkoen eten ; kerstmis, Amazigh N.jaar, Islamitische n. jaar, en over een paar dagen de Chineese n. jaar ..... ???
Maar jij kan ze bij mij halen hoor.... :)

ameziane

Citaat van: MohamedUK op 11/02/2005 om 18:09:29

;)

Happy Newyear Ameziane! :D
Happy Newyear, Mr. Uk! Heb je nog vuurwerk afgestoken?

Samariaan

Citaat van: ameziane op 11/02/2005 om 18:11:36

Happy Newyear, Mr. Uk! Heb je nog vuurwerk afgestoken?

nope ook met islamtische nieuwjaar moet je voorzichtig zijn met je vingers. Geen vinger, geen sahada... :)

The proton

Azul ,
Op de Islamitische nieuwe jaar  of  Rmoeroed [ verjaardag van mohamet( sarw) ] ,mijn  moeder doet  morgen vroeg " aharbid"  ik  weet niet  of  er  een  woord  in  het  Nedrelands  bestaat .  verder  ga  ik  naar zawascht  om  3issawa  te  kijken !

Idir

Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 19:53:01

Azul ,
Op de Islamitische nieuwe jaar  of  Rmoeroed [ verjaardag van mohamet( sarw) ] ,mijn  moeder doet  morgen vroeg " aharbid"  ik  weet niet  of  er  een  woord  in  het  Nedrelands  bestaat .  verder  ga  ik  naar zawascht  om  3issawa  te  kijken !

Ucca t'ghassid i yidjen u jazidd di Zawect n'ni... ;)
P.s. Kan je het woord Aharbid enigzins uitleggen?

The proton

Citaat van: Idir op 11/02/2005 om 20:57:55

Azul ,

Alla  a tawmat   geen  kip  op  Zawect  , was  toen  klein en ik  ging  gewoon te  kijken  naar  de  i3issawiyan .
Aharbid  doe  je  met  melk ,  het  zijn  kleine witte bolletjes  ,  niet  rijst !

Anir

Imazighen moeten 1 nieuwe jaar hebben en dat is de Amazigh nieuwe jaar.
Je kunt niet een nieuwe jaar vieren en een paar weken ga je weer een nieuwe jaar vieren enz. Je bent een maal per jaar jarig en niet twee.

De islamitische nieuwe jaar is voor de Arabieren. Profeet Mohammed heeft nooit gezegd dat zijn “alhijra” gevierde moeren worden als "nieuwe jaar". De Hijra van de profeet is na de dood van de profeet beschouwd als het begin van de nieuwe Islamitische nieuwe jaar. Dit is dus een Arabische cultuur en heeft niets te maken met de Islam (koran en hadith).

Idir

Citaat van: The proton op 11/02/2005 om 21:02:18

Azul ,

Alla  a tawmat   geen  kip  op  Zawect  , was  toen  klein en ik  ging  gewoon te  kijken  naar  de  i3issawiyan .
Aharbid  doe  je  met  melk ,  het  zijn  kleine witte bolletjes  ,  niet  rijst !

Lijkt het op iets wat ik hier onder beschrijf? ::)

Ebrebar = gemaakt van bloem (wit meel (yadden) ) en kan het alleen met Jus(arwa) eten, nooit met melk of karnemelk!!!

Aherhur = gemaakt van tarwa ( aan n- imendi) deze kan je eten met "arwa" (denk b.v. aan iceqradd, azjedjif i carri, ...), Maar kan je ook met karnemelk eten/drinken!!

Aferfour (n dra) = gemaakt zoals de naam al zegt van maismeel (dra), deze kan je met karnemelk eten/drinken. Maar wordt ook wel met jus/arwa gegeten.....

** Al deze dingen worden met water tot kleine korreltjes gemaakt ( s'mazight --> afttar).

Samariaan

Citaat van: Anir op 11/02/2005 om 21:04:10

De islamitische nieuwe jaar is voor de Arabieren. Profeet Mohammed heeft nooit gezegd dat zijn “alhijra” gevierde moeren worden als "nieuwe jaar". De Hijra van de profeet is na de dood van de profeet beschouwd als het begin van de nieuwe Islamitische nieuwe jaar. Dit is dus een Arabische cultuur en heeft niets te maken met de Islam (koran en hadith).

als je al die vorige reactie's had gelezen, was je tot de ontdekking gekomen dat niemand hier het islamitische nieuwe jaar wilde "vieren", en dat het alleen iets is waar je stil bij kan staan om te reflecteren. Want zoals je zegt, het uitbundig vieren zou een innovatie van het geloof zijn.

ameziane

Volgens mij noemen ze het 'pasta' op zijn Nederlands.

Zie ook deze link
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=3213.msg60494#msg60494

Anir

Citaat van: MohamedUK op 11/02/2005 om 22:09:51
als je al die vorige reactie's had gelezen, was je tot de ontdekking gekomen dat niemand hier het islamitische nieuwe jaar wilde "vieren", en dat het alleen iets is waar je stil bij kan staan om te reflecteren.
Eeen Amazigh mag niet stil staan bij het Islamitische nieuwjaar. We moeten het zelfs niet erkennen als nieuwjaar. Er was spraak van Alhijra en daar mag je wel stilstaan, maar nieuwjaar niet.

Idir

Citaat van: ameziane op 13/02/2005 om 17:31:35
Volgens mij noemen ze het 'pasta' op zijn Nederlands.

Zie ook deze link
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=3213.msg60494#msg60494

Oke, ik begrijp 'm! ;)