Rifijnen voelen zich achtergesteld en gestigmatiseerd

Gestart door Ilizi, 09/02/2005 om 13:38:41

Ilizi

Azul

Dat is wat ik vooral hoor de laatste tijd, dat namelijk mensen aan het discussiëren zijn voornamelijk Irifeyen; dat ze overal waar zij zich bevinden toch geen geluk hebben, dat ze bijvoorbeeld tegengewerkt worden, slecht imago krijgen, gestigmatiseerd worden, en dat ze neergekeken worden en ze worden als een inferieure bevolkingsgroep bestempeld enz...

Is dat zo?

Dora

vele zijn nog op zoek wie ze nou werkelijk zijn. en voordat ze dat niet hebben gevonden kunnen ze zichzelf geen plaats geven in de samenleving\omgeving...

een hele mooi citaat uit de bijbel;
* wie een huis wil bouwen moet eerst het grond bewerken*

by the way; wat is dat voor een turken vlag ::)

Ilizi

Citaat van: lopende_lach op 09/02/2005 om 14:07:27
vele zijn nog op zoek wie ze nou werkelijk zijn. en voordat ze dat niet hebben gevonden kunnen ze zichzelf geen plaats geven in de samenleving\omgeving...

een hele mooi citaat uit de bijbel;
* wie een huis wil bouwen moet eerst het grond bewerken*

by the way; wat is dat voor een turken vlag ::)
Azul
Waarom Irifeyen praten zo omdat ze nu ook in Nederland voelen hetzelfde als in hun afkomst. Kijk alleen naar de media ze hebben het alleen over Irifeyen...
Dat is geen Turks, maar Arifvlag ::)

Dora

azul,

ze hebben het over marokkanen en moslims..over irifien hoor je niets..en als je wat over ze hoort dan is het door onze eigen mensen. wij bespreken onderling dat het om onze jeugd gaat..media praat god zij dank over marokkanen...

van mij hoeven ze het niet steeds te hebben over de irifien..als ze dat gaan benadrukken dan zullen wij het alleen maar moeilijker hebben. iriefien mogen in the spotlight komen als het gaat om cultuur enzo...dus om meer over ons te weten te komen..niet om onze "reljeugd"...

sraam

The proton

Citaat van: Ilizi op 09/02/2005 om 13:38:41
Azul

Dat is wat ik vooral hoor de laatste tijd, dat namelijk mensen aan het discussiëren zijn voornamelijk Irifeyen; dat ze overal waar zij zich bevinden toch geen geluk hebben, dat ze bijvoorbeeld tegengewerkt worden, slecht imago krijgen, gestigmatiseerd worden, en dat ze neergekeken worden en ze worden als een inferieure bevolkingsgroep bestempeld enz...

Is dat zo?

Azul ,
Ik denk dat het feit dat men inferieur voelt  ligt niet alleen aan  de  identiteit  maar ook aan zijn persoonlijkheid. Minderwaardigheidscomplex in het algemeen is  het resultaat van een slechte ontwikkeling van de persoon waar de opvoeding een  hele grote role speelt .
Maar jij hebt het over het  riffijn zijn . Inderdaad in mijn dagelijkse leven herken ik jou beschrijvingen , ik zie dat  de riffijnen het moeilijk hebben  om hun amazighiteit te assimuleren .

Er is helaas inderdaad een crisis  vooral  onder de onbewuste rifijnen .

Wat is the solution ?

Matoub

Citaat van: Ilizi op 09/02/2005 om 14:21:22

Die maan is een symbool van Allah (de maangod (afgod)),  daarna werd hij een symboll van de islam, die ster is mogelijk een trukse symbool, of volgens sommige interpretaties verwijst het naar de dochters van Allah (in preislamitische godsdient).

Opmerking: Ik keur die vlag af, en ik erken hem niet.

Dora

Citaat van: Ales op 09/02/2005 om 15:25:06
Citaat van: Ilizi op 09/02/2005 om 14:21:22

Die maan is een symbool van Allah (de maangod (afgod)),  daarna werd hij een symboll van de islam, die ster is mogelijk een trukse symbool, of volgens sommige interpretaties verwijst het naar de dochters van Allah (in preislamitische godsdient).

Opmerking: Ik keur die vlag af, en ik erken hem niet.

meen je dat..walgelijk..wist overgens niet dat de islam een "symbool" had..

ik keur m ook af..vond m al lelijk maar na dit gelezen te hebben ben ik er helemaal op tegen!!

en trouwens waarom een arif vlag??...1 vlag die alle imazighen presenteert is goed genoeg.

Tamza

Citaat van: lopende_lach op 09/02/2005 om 17:13:06

ik keur m ook af..vond m al lelijk maar na dit gelezen te hebben ben ik er helemaal op tegen!!

en trouwens waarom een arif vlag??...1 vlag die alle imazighen presenteert is goed genoeg.

Het zijn maar speculaties. Wees ajb niet zo'n domme koe die meteen alles gelooft wat haar verteld wordt.

En het was de vlag van de Rif-Republiek. Voor die vlag zijn vele Riffijnen gestorven. Ik vind het alleen al daarom een prachtige vlag.

Tamza

Azul

Is dat zo?

Azul,

Klinkt allemaal erg als doemdenkerij. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, je positioneert jezelf daarmee in een slachtoffer-rol en daar schiet je niets mee op. Ik herken me ook niet echt in alle klachten die je volgens eigen zeggen vaak hoort van Irrifiyen.

Wat mij wel is opgevallen is niet  zozeer -om maar een vb te noemen- de ontdekking van Elsevier om Riffijnen barbaarse eigenschappen toe te schrijven na de daad van Mohammed B. omdat hij toevallig Riffijnse roots heeft. Maar opvallend vond ik de pijnlijke stilte na het verschijnen van het artikel. Alsof er zwijgend werd ingestemd met het artikel. Zoals Elsevier over Riffijnen schreef dat stelen normaal bij ons is, schreef Hitler dezelfde onzin over Joden in zijn verboden boek 'Mein Kampf'. Slechts enkele mensen hebben gereageerd op het artikel, en dat waren ook nog eens Riffijnen zelf. Als de journalistiek al dergelijke nonsens schrijft over Riffijnen -en daarmee voor het beeld zorgen die lezers van Riffijnen krijgen-, zonder door de Raad voor de Journalistiek op de vingers getikt te worden, dan vraag ik mij af hoe ver dit land heen is. De journalistiek werd ook wel 'de waakhond van de democratie' genoemd. De hedendaagse Nederlandse journalistiek lijkt echter een pitbull geworden te zijn die de democratie wil verscheuren. En dat is wat mij zorgen baart.

Verder is er nog iets wat mij is opgevallen. Namelijk de opportunistische houding van sommige Imazighen t.o.v het 'Islam-debat' dat tegenwoordig zonder stem van de moslim gevoerd wordt in Nederland. Het artikel in Trouw van laatst was daar ook weer een goed voorbeeld van. Een Amazigh van een of andere Amazigh-vereniging wist niet hoe gauw hij moest vertellen dat identiteitscrisis de oorzaak van radicalisering onder Marokkaanse jongeren is door vervolgens Mohammed B weer eens als voorbeeld te nemen. Om zo maar de aandacht te vestigen op de Amazigh-zaak. Maar zo simpel is het niet, helaas. Ideniteitscrisis is slechts 1 van de factoren waardoor iemand radicaal kan worden. En als de Amazigh-zaak aandacht krijgt door in je eigen nest te gaan pissen, dan hoeft het niet. Sterker nog, het kan de Amazigh-zaak zelfs schaden.

Dora

Citaat van: Tamza op 09/02/2005 om 20:43:06
Citaat van: lopende_lach op 09/02/2005 om 17:13:06

Het zijn maar speculaties. Wees ajb niet zo'n domme koe die meteen alles gelooft wat haar verteld wordt.

milde woorden doen je leven...

En het was de vlag van de Rif-Republiek. Voor die vlag zijn vele Riffijnen gestorven. Ik vind het alleen al daarom een prachtige vlag.

symbolisch heel mooi...maar mening verander je niet door het aantal sterfgevallen...

Dobry Den

Inderdaad Tamza. Ter toevoeging aan Lopende_Lach: De media berichten  wel degelijk specifiek over Rifijnen, en wel in een negatieve context. Als er in de media de integratieproblematiek en de primitiviteit van Marokkanen benadrukt wordt, wordt er altijd verwezen naar het "achterlijke" Rifgebergte als afkomst van deze "primitieven".

Burghwati

Dat heb jij heel goed verwoord Tamza.

Citaat van: Tamza op 09/02/2005 om 21:00:19
Azul

Is dat zo?

Azul,

Klinkt allemaal erg als doemdenkerij. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, je positioneert jezelf daarmee in een slachtoffer-rol en daar schiet je niets mee op. Ik herken me ook niet echt in alle klachten die je volgens eigen zeggen vaak hoort van Irrifiyen.

Wat mij wel is opgevallen is niet  zozeer -om maar een vb te noemen- de ontdekking van Elsevier om Riffijnen barbaarse eigenschappen toe te schrijven na de daad van Mohammed B. omdat hij toevallig Riffijnse roots heeft. Maar opvallend vond ik de pijnlijke stilte na het verschijnen van het artikel. Alsof er zwijgend werd ingestemd met het artikel. Zoals Elsevier over Riffijnen schreef dat stelen normaal bij ons is, schreef Hitler dezelfde onzin over Joden in zijn verboden boek 'Mein Kampf'. Slechts enkele mensen hebben gereageerd op het artikel, en dat waren ook nog eens Riffijnen zelf. Als de journalistiek al dergelijke nonsens schrijft over Riffijnen -en daarmee voor het beeld zorgen die lezers van Riffijnen krijgen-, zonder door de Raad voor de Journalistiek op de vingers getikt te worden, dan vraag ik mij af hoe ver dit land heen is. De journalistiek werd ook wel 'de waakhond van de democratie' genoemd. De hedendaagse Nederlandse journalistiek lijkt echter een pitbull geworden te zijn die de democratie wil verscheuren. En dat is wat mij zorgen baart.

Verder is er nog iets wat mij is opgevallen. Namelijk de opportunistische houding van sommige Imazighen t.o.v het 'Islam-debat' dat tegenwoordig zonder stem van de moslim gevoerd wordt in Nederland. Het artikel in Trouw van laatst was daar ook weer een goed voorbeeld van. Een Amazigh van een of andere Amazigh-vereniging wist niet hoe gauw hij moest vertellen dat identiteitscrisis de oorzaak van radicalisering onder Marokkaanse jongeren is door vervolgens Mohammed B weer eens als voorbeeld te nemen. Om zo maar de aandacht te vestigen op de Amazigh-zaak. Maar zo simpel is het niet, helaas. Ideniteitscrisis is slechts 1 van de factoren waardoor iemand radicaal kan worden. En als de Amazigh-zaak aandacht krijgt door in je eigen nest te gaan pissen, dan hoeft het niet. Sterker nog, het kan de Amazigh-zaak zelfs schaden.

Dora

Citaat van: Dobry Den op 09/02/2005 om 21:43:49
Inderdaad Tamza. Ter toevoeging aan Lopende_Lach: De media berichten  wel degelijk specifiek over Rifijnen, en wel in een negatieve context. Als er in de media de integratieproblematiek en de primitiviteit van Marokkanen benadrukt wordt, wordt er altijd verwezen naar het "achterlijke" Rifgebergte als afkomst van deze "primitieven".

wat ik lees is altijd marokkaan dit en marokkaan dat...noord afrikaan in sommige gevallen als ze de identiteit nog niet hebben vastgesteld. maar goed. zou het ons geen zorgen moeten baren dat wij nou specifiek in deze 2 categorien zo naar voren komen...

Dobry Den

Citaat van: lopende_lach op 09/02/2005 om 21:49:49
Citaat van: Dobry Den op 09/02/2005 om 21:43:49

wat ik lees is altijd marokkaan dit en marokkaan dat...noord afrikaan in sommige gevallen als ze de identiteit nog niet hebben vastgesteld. maar goed. zou het ons geen zorgen moeten baren dat wij nou specifiek in deze 2 categorien zo naar voren komen...

Als je het niet opgemerkt hebt, dan volg je de media niet goed. Als er iets is wat opvallend naar voren komt dan is het de associatie achterlijkheid en integratieproblematiek met de Rif wel, terwijl verder Marokkanen en Arabisch altijd in 1 adem wordt genoemd alsof de media-en de politici-nog nooit van Berbers/Imazighen gehoord hebben.

ameziane

Citaat van: Tamza op 09/02/2005 om 21:00:19
Ideniteitscrisis is slechts 1 van de factoren waardoor iemand radicaal kan worden. En als de Amazigh-zaak aandacht krijgt door in je eigen nest te gaan pissen, dan hoeft het niet. Sterker nog, het kan de Amazigh-zaak zelfs schaden.
Nou, ik vind identiteitscrisis de grootste en belangrijkste oorzaak. Immers, iemand die zijn wortels niet kent zal wel met alle winden meevaren.

Verder vind ik dat wat A7alli doet juist is. Jij noemt het 'in je eigen nest pissen', ik noem het zelfkritiek: proberen de oorzaken te achterhalen waardoor toch zoveel van onze jongeren ontsporen.

Het beeld dat wij alles goed doen en dat het alleen de Nederlanders en hun media zijn die ons kwaad willen doen, gaat er bij mij niet in.