verschillen tussen Amazigh dialecten

Gestart door Anir, 08/02/2005 om 17:53:22

Burghwati

#30
Ik heb geen arabische woordenboek bij de hand om dat te controleren. Maar in vele gevallen is het wel zo dus wordwn met een 3 in Marokko.
Wij zeggen voor buik adis en nog andere synoniemen.
Een voorbeeld am3dur voor gek is oorspronkelijk arabisch(3 Woorden die geleend zijn uit de arabisch islamitische literatuur.), maar in het Tamazight zijn er andere woorden voor gek bijv; anafal, afughal, ams'ad' de laatste is de letterlijke vertaling van het woord gek en gek-zijn


Citaat van: Anir op 22/02/2005 om 18:26:55
Arabisch taal is niet de enige taal die de letter 3 kent.

3eyeq is zeker geen Arabich.
A3eddis (buik) bestaat ook uit 3, maar is ook geen Arabisch. Arabieren noemen dat 'Battn'.

Bergouati,

Hebben jullie geen woordt met '3'.
3eyeq wordt ook gebruikt door Darijisten.





Dora

je kan toch geen adis zeggen???..de 3-klank komt er wel degelijk in voor

Anir

Citaat van: lopende_lach op 22/02/2005 om 18:39:01
je kan toch geen adis zeggen???..de 3-klank komt er wel degelijk in voor
Hij komt niet uit Rif. Misschien spreken ze dat niet uit.

Chichung

Citaat van: lopende_lach op 22/02/2005 om 18:39:01
je kan toch geen adis zeggen???..de 3-klank komt er wel degelijk in voor

Dat is nou een van de vele verschillen tussen Tarifect en andere streken. We maken waar mogelijk van die A en 3.


Bij het makem van de Amazigh standaard zal die 3 het veld moeten ruimen.

Dora


Anir

#35
Citaat van: Burghwati op 22/02/2005 om 18:34:21
maar in het Tamazight zijn er andere woorden voor gek bijv; anafal, afughal, ams'ad'
We zeggen Aboehali

Maar nederlanders hebben ook veel voorden voor gek.
zien de lijst hieronder:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=dwaas

Gek:
druif, halvegare, halvezool, idioot, imbeciel, kwibus, lijpo, mafkees, mafketel, mafkikker, malloot, nar, piechem, randdebiel, zot

Chichung

#36
Ik ben wel op zoek naar echt Arif woorden die een 3 klank hebben, en ik kan daar echt niet opkomen.

even een paar woorden.

3enti= tante
3oma= Omar
3barhman= Abderhamen
.....

misschien dat jullie wel echt Tarifit woorden kennen met een 3?


Een aantal jaren terug was min of meer hetzelfde diccusie gaande over  de Tc en ll. Men dacht dat geen echte TC bestaat, want alle dubbel LL worden in Tarifit als Tc uitgesproken. Dit bleek dus mooit niet het geval te zijn, want er waren wel degelijk echte amazigh woorden te zijn met een echte TC.

Anir

Citaat van: Chichung op 22/02/2005 om 18:50:03
Ik ben wel op zoek naar echt Arif woorden die een 3 klank hebben, en ik kan daar echt niet opkomen.

even een paar woorden.

3enti= tante
3oma= Omar
3barhman= Abderhamen
.....

misschien dat jullie wel echt Tarifit woorden kennen met een 3?


Een aantal jaren terug was min of meer hetzelfde diccusie gaande over  de Tc en ll. Men dacht dat geen echte TC bestaat, want alle dubbel LL worden in Tarifit als Tc uitgesproken. Dit bleek dus mooit niet het geval te zijn, want er waren wel degelijk echte amazigh woorden te zijn met een echte TC.
3oema, 3bderahman zijn geen rifijnse woorden, maar Arabische namen voor personen.

Ik ken allen maar A3edis.


3entie (zuster van je vader) komt uit het arabisch woord 3ematie.
khashi (zuster van je moeder) komt uit het Arabische woord khalati

Chichung


Citeer
3oema, 3bderahman zijn geen rifijnse woorden, maar Arabische namen voor personen.

Ik ken allen maar A3edis.


3entie (zuster van je vader) komt uit het arabisch woord 3ematie.
khashi (zuster van je moeder) komt uit het Arabische woord khalati

Citeer


Dat bedoel ik ook... er zijn in Tmazight geen woorden met een 3, als je ervan uitgaat dat die 3 oorsprongelijk een A is.

Azjdhiedh

Citaat van: Chichung op 22/02/2005 om 18:50:03
Ik ben wel op zoek naar echt Arif woorden die een 3 klank hebben, en ik kan daar echt niet opkomen.

3emedh of 3abez= drukken, 3dhoe= langslopen/doorlopen, thize3wien=daken, e3emboeb=gezicht

Chichung

#40
Citaat van: Uchan op 22/02/2005 om 19:01:33
Citaat van: Chichung op 22/02/2005 om 18:50:03
Ik ben wel op zoek naar echt Arif woorden die een 3 klank hebben, en ik kan daar echt niet opkomen.

3emedh of 3abez= drukken, 3dhoe= langslopen/doorlopen, thize3wien=daken, e3emboeb=gezicht

Het is tizzeghwin. de GH klank is een hele andere klank dan de 3 knank.

3du, is zoals ik eerder zei Adu.

Interessante woorden zijn  3bazz en 3medd (druk). De vraag is of dit woord echt Anazigh is of niet... volgens mij wel?

In dat geval kunnen ze zeggen dat de 3 klank wel degelijk echt Amazigh is. Dit dank zij 3ebazz en 3emedd.

Anir

Citaat van: Uchan op 22/02/2005 om 19:01:33

thize3wien=daken
We zeggen thizabi'yien.

Citeere3emboeb=gezicht
We zeggen Aghamboew.

Andere woorden zijn:
3adh =  nog niet.
A3moedh = slaan

Chichung

Citaat van: Anir op 22/02/2005 om 19:09:30
Citaat van: Uchan op 22/02/2005 om 19:01:33

thize3wien=daken
We zeggen thizabi'yien.

Citeere3emboeb=gezicht
We zeggen Aghamboew.

Andere woorden zijn:
3adh =  nog niet.
A3moedh = slaan



Sorry er zitten hier weer een paar fouten, het is Aghemmbub= gezicht en het is echt Tazzeka en Tizzaghwin.

Anir

Citaat van: Chichung op 22/02/2005 om 19:12:36
Sorry er zitten hier weer een paar fouten, het is Aghemmbub= gezicht en het is echt Tazzeka en Tizzaghwin.

In Rif heb je ook verschillende subdialecten. Mensen in de omgeving van Nador hebben niet dezelfde dialect als de mensen in de omgeving van Alhoceima.

We zeggen aghemboew (W in het Nederlands) en geen Aghemboeb.

Chichung

Citaat van: Anir op 22/02/2005 om 19:16:23
Citaat van: Chichung op 22/02/2005 om 19:12:36
Sorry er zitten hier weer een paar fouten, het is Aghemmbub= gezicht en het is echt Tazzeka en Tizzaghwin.

In Rif heb je ook verschillende subdialecten. Mensen in de omgeving van Nador hebben niet dezelfde dialect als de mensen in de omgeving van Alhoceima.

We zeggen aghemboew (W in het Nederlands) en geen Aghemboeb.


Daarom probeer ik die woorden zoveel mogelijk in Tmazight te schrijven.

B=w

In Tarifit is het Baba (papa) en dat spreek je uit als Wawa.

Trouws een van de belangrijkste woord in Arif bevat die 3 klank. Bana3man. (klaproos)