Belanrijke data in de geschiedenis van Imazighen

Gestart door Debouz, 08/02/2005 om 11:58:00

abrid

Azul Mbtiza,

Weet je ook wanneer die tentoonstelling daar zal worden gehouden?

Het is wel mooi he die link van Debouz.

Aqadi

Ilizi

Citaat van: Sa3ieD op 10/02/2005 om 13:55:06
Oww, waar staan die data dan? Gewoon opgesomd of overal in het boek?

Dat boek gaan ze niet vertalen denk ik, ze ouwehoeren gewoon.
Het hoeft ook niet vertaald te worden, maar gewoon opnieuw worden uitgebracht door die uitgever.

Ja idd, dat is zeker zo. Zullen we het doen? Kiezen we interessante stukken uit en dan kunnen mensen zich opgeven om het te vertalen. Dan kopieren we het en versturen we die bladzijdes om te vertalen.
Azul
Die mensen zijn serieus en ze zijn hard mee bezig als het goed is in september is klaar en wordt gepresenteerd met een grote feest.
Ad tcna yac

Ilizi

Citaat van: Hannibal op 11/02/2005 om 09:26:28
Zie:

http://www.syphax.nl/forum/viewtopic.php?t=249


Azul

Ik zie daar dat Arif altijd in de tweede plaats geplaatst wordt(dus is niet belangrijk zoals het is in realiteit)kijk mee:
1E±
1955 (20 aug.-1 okt.): Manifestaties in verschillende steden, acties van het Marokkaanse bevrijdingsleger, in het zuiden en in de Rif.
Eerste komt zuid als belangrijk en dan Rif.
2E:
1984 (jan.): Oproer in Marrakech en de noordelijke steden, als gevolge van de prijsverhoging van de primaire levensbehoeften.
Marrakech komt als eerste en dan Rif wordt genoemd als noordelijke steden, wat is het noorde waar begint en waar eindigt=

3E
Ik mis daar een van de belangrijkste data:
1958 Assegwas Iqebarren-Het jaar van de Helmen

abrid

Azul Illiza,

Die datum is niet vergeten. Mischien heb je erover heen gelezen.

AQadi

abrid

1497- Mritc bezte door Spanje

1893- Generaal Margallo gedood bij aanval van Iqaräiyen. Dit omdat men de tombe van Didi Waryac had ontheiligd.

1894- Generaal Martinez Campos gaat naar Marrakech n.a.v. voorgaande. Hij bied de sultan 20.000.000 francs en concessie om de grensen van Mritc te vergroten.

1898- Nieuwe Fase Riffijnse geschiedenis.

1872-1893 Mouliéras (waarschijnlijk een missionaris) trekt door Bucoya en Waryagher land.

1896-97 Spanjaarden verl;iezen veel schepen met handel aan piraterij aktiviteiten van de Ibequyen. (zowel Franse, Hollandse, Italiaanse en Portugese schepen hadden hier last van)

1897- Spanje klaagt heftig bij Sultan Abd el Aziz over deze aktiviteiten.

maart 1898- Legeronderdeel van de Sultan krijgt bevel om einde te maken aan deze praktijken. Dit leger staat onder leiding van Moulay(een neef van de sultan) Bu Bkar met als rechterhand Bucta el Baghdadi.


word vervolgt


ameziane

Citaat van: abrid op 03/03/2005 om 12:08:14
Azul Illiza,

Die datum is niet vergeten. Mischien heb je erover heen gelezen.

AQadi
Azul abrid

Hij bedoelt dat die datum niet voorkomt in het overzicht van Hannibal.

abrid

Oops heb ik het verkeerd begrepen. Tqadac ayuma!! :)

Debouz

Citaat van: abrid op 03/03/2005 om 12:38:15





1872-1893 Mouliéras (waarschijnlijk een missionaris) trekt door Bucoya en Waryagher land

Azul Abrid,

Bravo!Bravo dat je dat allemaal weet. ik vraag me af of jij wel degelijk in Hollanda leeft ;)
Zijn werk heet "Le Maroc inconnu" (exploration du Rif 1895)

Hier is de link:

http://visualiseur.bnf.fr/Visualiseur?Destination=Gallica&O=NUMM-83136

Veel leesplezier...

Akac dhinni.












abrid

Als ik erbij vertel wat ze met hem hebben gedaan.

Hij komt dus net van Buquya land en entert Wayagherland. Op dat moment schieten 2 gewapende aith Wayagher hem aan. Eerste wat ze zeggen is we zijn op onze hoede voor de Ibequyen (er was op dat moment een strijd tussen deze 2 stammen aan de gang) dus je moet je ontdoen van je kleren om te zien of je geen spion bent. Anders zouden ze hem doodschieten. Ze zworen dat op Sidi Boughiar(sidi boughiar is een amrabed van de Aith Wayagher n Adare3)
Uiteindelijk hebben ze hem bijna in z'n nakie laten gaan en zo kwam hij ook in AJdir aan.

Een beetje sneu voor die man.


Ilizi

Citaat van: abrid op 03/03/2005 om 12:08:14
Azul Illiza,

Die datum is niet vergeten. Mischien heb je erover heen gelezen.

AQadi
Azul Abrid
Ten eerste, Ik ben Ilizi en geen Iliza a tabridt...
Weke lijst heb je het over, ik heb het over deze lijst:
http://www.syphax.nl/forum/viewtopic.php?t=249
Daar staat niks erover...
Ad tcna yac/m

abrid

Tikfoutje Semhayi Ilizi, snegh belli era d amghan g legzayer. 

Ilizi

Citaat van: abrid op 03/03/2005 om 15:11:03
Tikfoutje Semhayi Ilizi, snegh belli era d amghan g legzayer. 
Azul
War dji min xef arami tettard nnit ad ac wadmegh ;)
Precies, Ilizi is een plaats in Algerije, maar wordt ook genoemd voor jongens  (y)
Ad tcna yac/m

Numidia

Citaat van: Ilizi op 03/03/2005 om 15:17:02
Citaat van: abrid op 03/03/2005 om 15:11:03
Tikfoutje Semhayi Ilizi, snegh belli era d amghan g legzayer. 
Azul
War dji min xef arami tettard nnit ad ac wadmegh ;)
Precies, Ilizi is een plaats in Algerije, maar wordt ook genoemd voor jongens  (y)
Ad tcna yac/m

Maar goed, dit is geen belangrijke (plaats) datum in de geschiedenis van de Imazighen.
Dus weer to the point. ;)

MBTiza

#43
Citaat van: abrid op 03/03/2005 om 12:38:15
1497- Mritc bezte door Spanje

1893- Generaal Margallo gedood bij aanval van Iqaräiyen. Dit omdat men de tombe van Didi Waryac had ontheiligd.

1894- Generaal Martinez Campos gaat naar Marrakech n.a.v. voorgaande. Hij bied de sultan 20.000.000 francs en concessie om de grensen van Mritc te vergroten.

1898- Nieuwe Fase Riffijnse geschiedenis.

1872-1893 Mouliéras (waarschijnlijk een missionaris) trekt door Bucoya en Waryagher land.

1896-97 Spanjaarden verl;iezen veel schepen met handel aan piraterij aktiviteiten van de Ibequyen. (zowel Franse, Hollandse, Italiaanse en Portugese schepen hadden hier last van)

1897- Spanje klaagt heftig bij Sultan Abd el Aziz over deze aktiviteiten.

maart 1898- Legeronderdeel van de Sultan krijgt bevel om einde te maken aan deze praktijken. Dit leger staat onder leiding van Moulay(een neef van de sultan) Bu Bkar met als rechterhand Bucta el Baghdadi.


word vervolgt



het vervolg mbt piraterij van de ibbequyen staar hiero http://www.amazigh.nl/artikelen/lees.php?aid=81


1900-1907  7 jarige oorlog bij de aith wayager onderling

1908  mohamed ameziane van de aith cikar begint een oorlog tegen de spanjaarden

1908 bouhmara verovert een deel van de rif  zie artikel

http://www.amazigh.nl/artikelen/lees.php?aid=82

1908 verkoop van adrar n yixsen door bouhmara aan de spanjaarden

1908 bouhmara komt aan z'n einde in boukidaren

MBTiza

Citaat van: abrid op 02/03/2005 om 13:23:08
Azul Mbtiza,

Weet je ook wanneer die tentoonstelling daar zal worden gehouden?

Het is wel mooi he die link van Debouz.

Aqadi

volgens mij ergens in mei van dit jaar ....ik weet het niet zekers