Belanrijke data in de geschiedenis van Imazighen

Gestart door Debouz, 08/02/2005 om 11:58:00

Masja

Citaat van: Hannibal op 10/02/2005 om 12:46:11
Citaat van: abrid op 10/02/2005 om 12:22:07
Dit pact heet het pact van Algeciras. Ondertekend door mulay hafid als ik het goed heb.


Azul

Ik heb wel eens gehoord dat hij de stad Larache aan Frankrijk verkocht heeft voor een fiets! Klopt dat?


huh..?   hahahaha   tres drôle



Asafu

Citaat van: Masja op 10/02/2005 om 12:50:24
Citaat van: Hannibal op 10/02/2005 om 12:46:11
Citaat van: abrid op 10/02/2005 om 12:22:07
Dit pact heet het pact van Algeciras. Ondertekend door mulay hafid als ik het goed heb.


Azul

Ik heb wel eens gehoord dat hij de stad Larache aan Frankrijk verkocht heeft voor een fiets! Klopt dat?

huh..?   hahahaha   tres drôle


Ik vind van niet, in de werkelijkheid hebben de Alaouiten en hen collaborateurs hele Marokko verkocht!

abrid

Dat is ook wat Abd el Krim zei. Toen die de Republiek in 1923 uitriep melde hij ook dat hij dat pact niet erkend.

Sa3ieD

Bedankt voor die data mounir, als je geen aanvullingen meer hebt moet je t zeggen dan kunnen ze geplaatst worden.

abrid

Graag gedaan Saied. Ik heb nog meer data's als ik ze allemaal tegelijk geef dan is het te veel voor sommigen ;) Beetje bij beetje.

Ik wacht met smart op de vertaling van dat boek van Aith Waryagher of the Moroccan Rif door SMD. Al die data's komen uit dat boek.

Eigenlijk moeten we zelf beginnen met stukjes eruit te vertalen en hier te plaatsen. Er staat een schat aan informatie in.

Sa3ieD

#20
Oww, waar staan die data dan? Gewoon opgesomd of overal in het boek?

Dat boek gaan ze niet vertalen denk ik, ze ouwehoeren gewoon.
Het hoeft ook niet vertaald te worden, maar gewoon opnieuw worden uitgebracht door die uitgever.

Ja idd, dat is zeker zo. Zullen we het doen? Kiezen we interessante stukken uit en dan kunnen mensen zich opgeven om het te vertalen. Dan kopieren we het en versturen we die bladzijdes om te vertalen.

Burghwati

#21
De speech van Hassan 2(wis sin) in het Tamazight op de Radio(en die van zijn vader ook in het tamazight)
Data weet ik niet meer.

Waarom ik het belangerijk vind omdat de huidige koning nooit een speech in het Tamazight heeft gehouden in het openbaar.

Citaat van: Debouz op 08/02/2005 om 11:58:00
1921 : begin van de Rif-oorlog
1926 : op 27 mei einde van de Rif-oorlog
1994 : 1e speech van Hassan 2  koning van Marokko in verband met de erkenning van het Thmazight.


abrid

Die data's staan in dat hoofdstuk Plaatselijke geschiedenis tot 1898.


Debouz



November 1912 : Frankrijk en Spanje ondertekenen het contract dat zal leiden tot het verdelen  en bezitten van Marokko:





Citaat van: abrid op 10/02/2005 om 12:22:07
Dit pact heet het pact van Algeciras. Ondertekend door mulay hafid als ik het goed heb.



De conferentie van Algeciras.

In 1906, tijdens de conferentie van Algeciras (gehouden van 16 jan tot 7 april), waaraan 12 landen meededen werden Frankrijk en Spanje benoemd tot gevolmachtigden van de staatsbank van Marokko. Ze keurden ook de bemoeienis van Franse en Spaanse gezanten in allerlei binnenlandse zaken van Marokko goed. Marokkaanse delegatie werd geleid door Sid Hadj Mohammed Torres, minister van binnenlandse zaken onder Moulay Abd el-Aziz.

De conferentie van Fez:

Op 24 maart 1912, werd de sultan Moulay Hafid (1908-1912) gedwongen door Fransen en Spanjaarden de conventie van Fez te tekenen, waarmee het Franse protectoraat over Marokko een feit werd.




Asafu


Debouz

Citaat van: abrid op 10/02/2005 om 12:45:02

1666 Franse handelaar Roland Frejus komt aan in Lhusima. Hij noemt het AlBouzeme waarschijnlijk afgeleid van Al Muzimma zoals de poort van Nghur heette.



Je kan het hier downloaden. het is wel geschreven in het frans van de tijd toen zijn Majesteit "Le Roi Soleil" de absolute macht had (17de eeuw)

http://visualiseur.bnf.fr/Visualiseur?Destination=Gallica&O=NUMM-86194




abrid


MBTiza

Dat boek wordt wel vertaald in het kader van '400 jarige relatie tussen marokko en nl, er zal ook een tentoonstelling plaatsvinden in het haagse stadshuis waar men een groot deel van het fotoarchief van david hart kan bekijken