Belanrijke data in de geschiedenis van Imazighen

Gestart door Debouz, 08/02/2005 om 11:58:00

Debouz

1921 : begin van de Rif-oorlog
1926 : op 27 mei einde van de Rif-oorlog
1994 : 1e speech van Hassan 2  koning van Marokko in verband met de erkenning van het Thmazight.

abrid


Debouz

2001 : oprichting van de IRCAM
1952 : geboorte van Cadi Kaddour  (2 januari)

bedankt voor de nauwkeurigheid, Abrid ;-)

abrid

1923 onafhankelijke Rifijnse staat word uitgeroepen

abrid

Even verder terug in de tijd:

760: Stichting van Nkur door Said ibn Idris Salig kleinzoon van Idris I.

859/6: Nkur voor een deel verwoest door Noorse Vikingen.

916: Nkur weer voor een deel verwoest door de Fatimiden Gouverneur Tahart van Algerije.

929/30: Idem alleen nu deels verwoest door Fatimiden Commandant MUsa b. Abi L-Afya.

1673-1926: Burj el Mujahideen. Hier hebben de Rifijnen van de Aith waryagher wacht gehouden tegenover het eiland van Nkur. Dat is 235 jaar lang.


ameziane

Citaat van: Debouz op 08/02/2005 om 11:58:00
1994 : 1e speech van Hassan 2  koning van Marokko in verband met de erkenning van het Thmazight.
Dat was om precies te zijn op 20 augustus(herdenking 'opstand koning en volk'). Een historische dag!

abrid

1958 Assegwas Iqebarren-Het jaar van de Helmen

13 januari 1984 Studenten opstand in veel plaatsen in Marokko.

Debouz

November 1912 : Frankrijk en Spanje ondertekenen het contract dat zal leiden tot het verdelen  en bezitten van Marokko:

Het westen + het zuiden voor Frankrijk
Het noorden voor Spanje


abrid

Dit pact heet het pact van Algeciras. Ondertekend door mulay hafid als ik het goed heb.


1015: Yaäla mis n Fatuh n Azdaja neemt leiding in Nghur over. Azdaja was een Riffijnse stam die vandaag niet meer bestaat.

1080-81 Yusuf mis n Tacfin veroverd Nghur namens de AlMohaden.

1204 verdedigingsmuur Nghur herbouwd door een gouverneur van de almohaden. AlMuzimma ook wel genoemd, de naam komt nog voor als waterstroom(daga) van Bzimma weliswaar verbasterd.

1415 Portugezen veroveren Ceuta.

1492 Granada valt in handen van katholieke koningen.

iensie

jan / feb 2005 krijgen de gedupeerden onder hassan de kans hun verhaal te doen zonder de namen van de daders / beulen te noemen

masanisa

Ik vraag me af of jullie iets weten over de strijd en opstand van Mohamed Ameziane tegen Spanjaarden.


abrid

1141-45 Riffijnen onder leiding van Aith Wayagher komen in opstand tegen AlMohaden sultan Abd Al Mumin ben Ali.

1182-83 Dood van Riffijnse Mistici Abu Dawud Mazahim. Is in Temsaman bekend als Sidi Bu Dawud er is ook een sub clan naar hem vernoemd.

1212 Riffijnen steunen Marinieden in hun strijd.

1287 Kruisiging van Abbas mis n Salih n Ait Gmil. Hij werd op de poort van Nghur ten toon gesteld. Zijn hoofd ging de Marokkaanse steden in en eindigde in Marekach.

1564 Badis bezet door de Spanjaarden na eerdere pogingen in 1508, 1522,1525 en 1563.

1666 Franse handelaar Roland Frejus komt aan in Lhusima. Hij noemt het AlBouzeme waarschijnlijk afgeleid van Al Muzimma zoals de poort van Nghur heette.

1678 Riffijnen(Ait Temsaman, Ait Waryagher, Ibituyen en Iqaräyen) vallenn tanger aan om het te heroveren op de Portugezen en Engelsen.

Asafu

Citaat van: abrid op 10/02/2005 om 12:22:07
Dit pact heet het pact van Algeciras. Ondertekend door mulay hafid als ik het goed heb.


Azul

Ik heb wel eens gehoord dat hij de stad Larache aan Frankrijk verkocht heeft voor een fiets! Klopt dat?


abrid