Mohammed Ameziane 1909

Gestart door abrid, 08/02/2005 om 09:37:05

abrid

Citaat van: ameziane op 27/09/2005 om 14:09:56
Citaat van: abrid op 27/09/2005 om 12:17:53
Mensen die het Arabisch machtig zijn kunnen dit voor ons vertalen. Dit is de tekst die naast de deur van dat stadion staat.
Ik zal de vertaling wel voor mijn rekening nemen.

Oké tawmat!!

ameziane

#31
Citaat van: abrid op 27/09/2005 om 12:17:53


Mensen die het Arabisch machtig zijn kunnen dit voor ons vertalen. Dit is de tekst die naast de deur van dat stadion staat.
Op dat bord staat het volgende(voor correcties hou ik mij aanbevolen):

Korte levensbeschrijving van de Mojahid Charif Mohamed Ameziane.
Charif Mohamed Ameziane is in 1859 geboren in Ayt Buyfrur,nu vallende onder de provincie Nador.
Hij leerde de Koran uit zijn hoofd en leerde de fiqh en de grammatica(van het Arabisch) onder leiding van Cheikh Abu Hassan Sidali Tannouti.
Op 27-jarige leeftijd ging hij naar Fes om zijn studie af te ronden. Na 4 jaar keerde hij terug naar zijn geboorteplaats om de functie van jurist uit te oefenen,na 1 jaar die van rechter over de stammen van Ayt Bouya7jie,de Metalsa en de Ayt Bouyafrour.
Hij was ook geestelijk verzorger: de stamleden kwamen bij hem met vragen over de godsdienst en hun maatschappelijke problemen.
In het jaar 1909 riep hij de stammen van Arif op tot een jihad tegen de Spaanse kolonisator.Deze nam een aanvang met de aanval op de spoorweg tussen Adrar n Iksan en Mritch, en dat was op 9 juli 1909.
Gedurende 5 jaar voltrokken zich meer dan 100 veldslagen tussen hem en de vijand,waarvan de belangrijkste: (de veldslag van) Diwane,Wadi Dieb(Ighzar n Ouchen?),Azrora,Arkmane(in Kebdana), R7ad ait Chicha, Segangane,Selouane, Wadi Kert,Tichamin,Hammam en Tazrout n  Sidi Ali.

Hij was de organisator van al deze veldslagen en was altijd op de voorhoede te vinden,tot hij de martelaarsdood stierf op 15 mei 1912. Moge Allah hem barmhartigheid schenken.

ameziane

Let op de vetgedrukte tekst hierboven.

De huidige leiders sturen mensen/soldaten de dood in,terwij zij zelf achterover leunen in hun comfortabele paleizen/verblijven.

athsaynou

Citaat van: abrid op 27/09/2005 om 12:39:49
Citaat van: m'Izran op 26/09/2005 om 17:57:35
Dank jullie wel, mooie foto's...

Dus alleen vrouwen kunnen in de Tombe?

Als je met vrouwen komt dan mag je naar binnen omdat ze dan gebeden voor hem kunnen doen of zoites. Je weet wel Ad Zurren Ander.

Ja dat doen ze bijna altijd die vrouwen, ze zien hem als een heilige zo te zien.

Ameziane bedankt voor de vertaling. Het is altijd zo geweest en het is nog steeds zo het achterleunen in hun paleizen en de mannen de dood in jagen.

abrid

Citaat van: ameziane op 27/09/2005 om 17:18:42
Let op de vetgedrukte tekst hierboven.

De huidige leiders sturen mensen/soldaten de dood in,terwij zij zelf achterover leunen in hun comfortabele paleizen/verblijven.

BEdankt Ameziane voor de vertaling. Je ziet dat deze man vele veldslagen heeft geleverd tegen de Spanjaarden. Ad Yarhem Arebbi!!

kahina76

de neef van mijn vader zijn moeder was de dochter van cherif amzeiane.
zijn kleinzoon heeft ter nagedachtenis een moskee( zaouia) gebouwd voor zijn opa.
zijn kleinzoon heet moulay abdelhafid  el alaoui hassani en woont in casablanca

ameziane


Asafu