Mohammed Ameziane 1909

Gestart door abrid, 08/02/2005 om 09:37:05

abrid

Citaat van: ameziane op 15/08/2005 om 12:43:21
Samen met Mounir/abrid hebben wij zijn graftombe gelokaliseerd in Segangane en wat fotos gemaakt. De begraafplaats ligt aan de grote weg,nu is er ook een verwijsbord naar zijn graf.

Het voetbalstadion van Segangane is naar hem vernoemd en verder wordt hij hier jaarlijks herdacht op zijn sterfdag:15 mei 1912.

Een bijzondere man,die al op jonge leeftijd een geleerde was.

AZul marra,

Het was zeker de moeite waard om daar een keer te zijn geweest. Daarbij gebruik makend van de topografische kennis van Amezian.
Foto's zullen we later tonen. Zijn oorsprong lag in de Aith Bu Ifrur.

Setisir


ameziane

Citaat van: abrid op 05/09/2005 om 10:21:05
AZul marra,

Het was zeker de moeite waard om daar een keer te zijn geweest. Daarbij gebruik makend van de topografische kennis van Amezian.
Jij overdrijft nu een beetje,maar goed...hahaha...

Eh,maar die Spaanse kazerne is ook bijzonder. Misschien is het leuk om ook die foto's te plaatsen?

abrid

Ja dat was zeker de moeite waard. Het valt me op dat er op die ex-legerposten vaak gezinnen van soldaten leven.

In Ajdir heb je die ruine van ex paleis staan. Daar achter heeft een commissaris zijn huis zitten. Vlakbij het oude huis van Abd el Krim(dus de vader van mohamed).

Die foto's die moeten we zeker hier plaatsten.

athsaynou

Kunnen jullie die foto's effe plaatsen? ..ben er benieuwd naar..

abrid



Dit was bij de ingang van het graf van Mohamed Amezian.

Toevallig was ik hier met Ameziane van het forum. Eigenlijk dankzij hem.

abrid



Het graf van M. Amezian zit in deze tombe.

abrid



Naast de tombe liggen nog wat verscheidene graven waarschijnlijk van familieleden van Amezian Mohammed.

ameziane

Merkwaardig is dat je die tombe niet zomaar van binnen kunt bekijken. Tijdens een eerder bezoek is mij verteld dat als er vrouwen zijn ,dat ze dan de sleutel ergens vandaan gaan halen.

Ze maken van een belangrijke historische figuur, een heilige.

athsaynou

Dank jullie wel, mooie foto's...

Dus alleen vrouwen kunnen in de Tombe?

abrid



UItzicht over de begraafplaats in Azghenghan. Foto is genomen vanaf de tombe van Mohamed Amezian. Augustus 2005.

abrid



Dit is dat "stadion" dat naar Mohamed Amezian vernoemd is. Ziet er wel mooi uit. Er staat ook een verhaal bij over wie deze man was.


abrid



Mensen die het Arabisch machtig zijn kunnen dit voor ons vertalen. Dit is de tekst die naast de deur van dat stadion staat.

abrid



Zicht op het stadion M. Amezian in Azghenghan.

abrid

Citaat van: m'Izran op 26/09/2005 om 17:57:35
Dank jullie wel, mooie foto's...

Dus alleen vrouwen kunnen in de Tombe?

Als je met vrouwen komt dan mag je naar binnen omdat ze dan gebeden voor hem kunnen doen of zoites. Je weet wel Ad Zurren Ander.

ameziane

Citaat van: abrid op 27/09/2005 om 12:17:53
Mensen die het Arabisch machtig zijn kunnen dit voor ons vertalen. Dit is de tekst die naast de deur van dat stadion staat.
Ik zal de vertaling wel voor mijn rekening nemen.